După cum arătam în articolul precedent, la data de 1 octombrie 2022 va intra în vigoare Legea nr. 173/2022, publicată în Monitorul Oficial în data de 8 iunie 2022, lege prin care se adoptă unele măsuri necesare punerii în aplicare a Protocolului nr. 16 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

Conform acestei legi - care transpune Protocolul ce stabileşte că instanţele naţionale pot, în condiţiile stabilite de dreptul intern, să sesizeze direct Curtea Europeană a Drepturilor Omului cu o problemă de a aplicare a drepturilor fundamentale ce face obiectul unui proces în curs -, am arătat că, dintre instanţele judecătoreşti, doar Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie poate sesiza CEDO în anumite proceduri judiciare.

Întrucât drepturile fundamentale ale omului sunt protejate, în acelaşi timp, şi prin prevederi constituţionale, legea dă însă posibilitatea şi Curţii Constituţionale să solicite avizul Curţii Europene a Drepturilor Omului în anumite proceduri. Dintre acestea, cea mai importantă este procedura excepţiei de neconstituţionalitate prin care cetăţenii solicită Curţii Constituţionale să verifice constituţionalitatea unei legi cu o aplicare concretă, într-un proces în curs.

Mai concret, orice cetăţean poate cere sesizarea Curţii Constituţionale dacă apreciază că o lege direct aplicabilă într-un proces pe care îl are pe rol ar fi neconstituţională. Dacă instanţa apreciază că sunt îndeplinite condiţiile legale, sesizează Curtea Constituţională. În cazul în care CCR consideră că problema constituţionalităţii este dificilă şi are legătură cu garantarea drepturilor fundamentale ale omului, va putea sesiza CEDO în vederea obţinerii unei interpretări oficiale a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, interpretare care, însă, nu va fi obligatorie.

Până la soluţionarea cererii de aviz, procedura în faţa Curţii Constituţionale va fi suspendată.

Procedura avizului CEDO este aplicabilă şi în situaţia în care CCR verifică constituţionalitatea unui partid politic.

În toate celelalte proceduri derulate de Curtea Constituţională, inclusiv în procedura verificării constituţionalităţii legilor înainte de intrarea lor în vigoare, procedura avizului nu va fi aplicabilă, pentru simplul motiv că, astfel cum am subliniat şi săptămâna trecută,  Protocolul 16 condiţionează această procedură de existenţa unui proces judiciar în desfăşurare.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!