Botezată după Jupiter cel purtător de noroc, "jupânul" zeităţilor romane, despre ziua de joi se spune că este cea mai norocoasă a săptămânii, că fereşte oamenii de furtună şi dăunători...

Statisticile arată, în schimb, că îi expune la nenorociri şi accidente. Din cele 118 de accidente grave care au avut loc în prima jumătate a acestui an în Oradea, nu mai puţin de 24 s-au petrecut în zile de joi. Iar povestea e veche!

Joia "neagră"

07 Dorin Sava_1.jpgŞoferii să ia aminte! Ziua de joi e cea mai proastă pentru condus, orele 13 şi 15 sunt cele mai ghinioniste, iar drumurile drepte sunt cele mai periculoase. Cel puţin aşa reiese din statisticile Serviciului de Poliţie Rutieră Bihor. "De ani de zile, ziua săptămânii cu cele mai multe accidente cu victime este joia. În primele şase luni din acest an, spre exemplu, 24 din cele 118 accidente din Oradea au avut loc într-o zi de joi", declară comisarul şef Dorin Sava (foto), şeful Serviciului de Poliţie Rutieră.

Într-o zi de joi a avut loc accidentul mortal din strada Ogorului unde, datorită vitezei excesive, şoferul unui Renault a lovit scuarul care desparte benzile şi a intrat pe contrasens, într-o joi dimineaţă s-au răsturnat cu maşina în şanţ în Episcopia trei localnici din Popeşti şi tot într-o asemenea zi conducătorul unei motociclete s-a izbit de un BMW care circula neregulamentar pe strada Tudor Vladimirescu.

Situaţia nu e nouă. La fel era şi în urmă cu zece ani. BIHOREANUL a descoperit că în 2001, până în luna august inclusiv, 25 din cele 107 accidente înregistrate avuseseră loc tot într-o zi de joi. Iar în 2002, la fel!

Început cu stângul...

Singura diferenţă faţă de statisticile anterioare este că, dacă la începutul anilor 2000 lunea era ziua săptămânii cu cele mai puţine accidente, în ultima perioadă a ajuns pe locul doi în topul nenorocilor. În prima jumătate a anului 2011, cea mai sigură zi pentru şofat s-a dovedit a fi miercurea, cu "doar" 10 accidente grave.

Anul acesta, în prima zi a săptămânii s-au înregistrat 20 de accidente grave. Într-o zi de luni a avut loc, în februarie, cel mai grav accident din acest an, în care şi-au pierdut viaţa pe Calea Clujului, striviţi de un TIR, nu mai puţin de patru bihoreni din Aleşd. Şi tot într-o luni şi-au pierdut viaţa, într-o ciocnire frontală pe Calea Borşului, soţul judecătoarei Diana Comşa şi poliţistul de frontieră Gheorghe Igna. Ambii tineri, căsătoriţi şi cu copii mici...

Oboseala şi stresul

Numărul mare de accidente care au loc joia are deja o explicaţie ştiinţifică. "La mijlocul săptămânii curba oboselii este maximă, iar şoferii sunt mai neatenţi. Au trecut deja trei zile de la perioada de odihnă din week-end, iar perspectiva unei pauze este destul de îndepărtată. Vinerea, de exemplu, nu se produc la fel de multe accidente, pentru că şoferii conduc deja mai relaxat, ştiind că îi aşteaptă o binemeritată perioadă de odihnă", afirmă psihologul Mihaela Heciu.

Dacă la starea de epuizare se mai adaugă presiunea termenelor limită, combinaţia devine mortală. "Joia oamenii sunt mai stresaţi fiindcă încep să conştientizeze că au de finalizat sarcini până vineri. Se grăbesc şi devin mai imprudenţi", apreciază specialistul.

"Ceasul rău"

În ceea ce priveşte intervalele de peste zi, cele mai periculoase pentru şofat sunt orele 13 şi 15. "Orele de vârf sunt cele mai dificile. Traficul a crescut foarte mult în ultimii anii, şoferii se grăbesc, nu mai sunt la fel de atenţi, şi aşa se petrec cele mai multe evenimente. Până acum, de la începutul anului, la orele 13 şi la 15 s-au înregistrat câte 10 accidente", spune Dorin Sava.

"Refluxul" valului de accidente se înregistrează la începutul serii, când, mai obosiţi şi neatenţi, şoferii se îndreaptă către case. La orele 17 şi la 19 s-au înregistrat anul acesta câte 7 accidente. După aceea, şoselele se golesc iar numărul evenimentelor scade treptat. Practic, între orele 23 seara şi 3 dimineaţa, anul acesta nu s-a înregistrat nici un accident grav!

Pe drum "limpede"

Culmea, indiferent că se petrec dimineaţa sau seara, cele mai multe accidente au loc pe drum "limpede". "Majoritatea accidentelor nu au loc în intersecţii sau în sensuri giratorii, unde şoferii trebuie să încetinească şi să se asigure, ci pe drumuri drepte, circulate de pietoni, unde pot goni, cred ei, fără probleme", spune comisarul şef.

Lista neagră a celor mai periculoase artere orădene cuprinde străzile Dimitrie Cantemir, Ovid Densuşianu, Ştefan cel Mare şi Independenţei, fiecare cu câte 5 accidente. Urmează străzile Clujului, Dacia şi Războieni, cu câte 4 accidente.

Sava pune numărul mare de accidente în drum drept pe seama inconştienţei şoferilor. "Toată lumea se uită la ştiri cu accidente cu morţi şi răniţi, dar prea puţini le şi iau în serios. Majoritatea îşi spun: "Mie nu mi se poate întâmpla!". Până se întâmplă...".

Primii la trecere

În privinţa cauzelor producerii accidentelor rutiere, statisticile Poliţiei arată că principala o constituie neacordarea de proprioritate între vehicule (25%), apoi neacordarea de prioritate pietonilor (15%), traversarea pietonilor prin locuri nepermise (11%) şi neadaptarea vitezei la condiţiile de drum (7%). "Faţă de anul trecut a crescut de la 6 la 8 numărul accidentelor datorate vitezei, dar s-a redus în schimb de la 11 la 6 numărul celor datorate nerespectării distanţei între vehicule", arată comisarul şef.

Paradoxal, deşi cuantumul amenzilor a fost majorat, la nivelul judeţului a crescut de la 39 la 56 numărul accidentelor datorate excesului de viteză, de la 38 la 48 al celor datorate neacordării de prioritate şi de la 1 la nu mai puţin de 12 cel al accidentelor petrecute pe fondul consumului de alcool. De parcă n-ar fi de ajuns riscurile pe care le presupune şofatul în "joia neagră" şi la orele de vârf...


MAI MULTE VICTIME!
289
de accidente au avut loc în Bihor în primele şase luni din 2011, cu 30 mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut


DRUM FĂRĂ "DÂMBURI"
"Miliţienii culcaţi" au fost pensionaţi

Deşi viteza excesivă se numără printre principalele cauze ale accidentelor petrecute pe raza municipiului, conducerea Primăriei a hotărât să demonteze de pe şoselele orădene limitatoarele de viteză. Funcţionarii municipalităţii au profitat de faptul că dâmburile de cauciuc trebuie autorizate de Poliţia Rutieră doar la montare, nu şi la dezafectare.

07 Leontin Patcas.jpg"Problema este că nu îşi făceau treaba. Şoferii obişnuiţi să circule cu viteză treceau peste ele fără să le pese, iar autobuzele OTL-ului, încărcate cu călători, îşi stricau suspensiile", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful biroului Drumuri şi Poduri din Primărie. De aceeaşi părere este şi comisarul şef Dorin Sava: "Adevărul este că, fiind montate doar până la jumătatea drumului, mulţi şoferi le ocoleau intrând pe contrasens chiar pe trecerea de pietoni, ceea ce e şi mai grav".

Comisarul şef spune că Serviciul de Poliţie Rutieră va cere municipalităţii ca în locul limitatoarelor de viteză să monteze benzi rezonatoare după modelul celor montate pe drumurile naţionale, pentru a-i avertiza pe şoferi că se apropie de o trecere de pietoni. Ele sunt mai rezistente la trafic şi nici nu distrug telescoapele.