Aflat în vizită la Oradea, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a lăudat Colegiul Tehnic Mihai Viteazul, o școală pe care acum a descoperit-o și pe care a catalogat-o drept un exemplu de bună practică la nivel național, pentru modul în care organizează clasele de învățământ profesional și dual.

„Am avut astăzi o surpriză foarte plăcută să descopăr un liceu tehnologic, Mihai Viteazul (n.r. în realitate, colegiu tehnic), care este un exemplu de bună practică la nivel național. Este un liceu tehnologic în care avem 15 clase de învățământ dual din 18 clase de învățământ profesional, este un liceu în care avem rezultate obținute de elevi la olimpiade naționale, olimpiade la care elevii acestui liceu au obținut primul loc la nivel național, un liceu în care legătura cu operatorii economici este foarte puternic și profund dezvoltată, un liceu în care, prin parteneriatul cu Primăria și Consiliul Județean se dezvoltă o serie de investiții”, a declarat Cîmpeanu, într-o conferință de presă susținută la finalul vizitei, la Primăria Oradea.

Ministrul a mai apreciat că 80% dintre elevii acestui colegiu au avut la admitere medii peste 5, așadar ar fi putut opta și pentru clase teoretice ori vocaționale. „Faptul că s-au orientat către un liceu tehnologic, prin propria voință, este o dovadă a seriozității cu care pot fi abordate lucrurile într-un astfel de liceu”, a spus oficialul.

Din special, profesional

De altfel, Cîmpeanu a precizat că multe din discuțiile purtate la Oradea au fost despre învățământul profesional și dual. El a vizitat și Campusul Școlar pentru Învățământ Special (foto jos) pe care Consiliul Județean Bihor îl ridică în zona Ceyrat și care, a anunțat ministrul, ar putea să-și schimbe destinația în primul campus dedicat învățământului dual și profesional din țară.

Ministerul Educației are de gând să finanțeze 21 asemenea campusuri în toată țara, iar președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, i-a cerut ca acesta de la Oradea, deși gândit pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, să fie „deturnat” spre cei care învață o meserie, iar investiția să fie continuată cu bani de la București, nu din bugetul CJ, cum se întâmplă acum.

Universități... duale

Cîmpeanu s-a întâlnit și cu 12 operatori economici, cu care a dezbătut tot problema învățământului profesional. Cu acest prilej, a anunțat că această formă de școlarizare va fi reformată prin proiectele noilor legi ale educației, supuse acum dezbaterii publice.

Una dintre schimbările propuse este ca școlile profesionale să devină licee profesionale, unde elevii vor putea, dacă vor dori, să obțină nu doar calificarea într-o meserie, ci, după un an de studiu, și diploma de Bacalaureat. În prezent, absolvenții claselor profesionale mai trebuie să urmeze doi ani de liceu, pentru a accede la Bacalaureat.

Totodată, noile legi permit universităților să înființeze programe de școlarizare duale, în parteneriat cu firme din mediul privat, iar cele care vor face asta vor primi finanțare cu 30% mai mare, a explicat Cîmpeanu.

Sorin Cimpeanu

„Școala va fi mai atractivă”

Despre proiectele de legi, ministrul Sorin Cîmpeanu (foto) a mai spus că sunt vitale societății. „Atunci când toată lumea este nemulțumită, profesorii, angajatorii, părinții, elevii, întreaga societate, este clar că este nevoie de o reformă. Este nevoie de o reformă bazată pe așteptările societății secolului 21”, a spus ministrul.

„Școala, dacă acest proiect (n.r. cel privind învățământul preuniversitar) va fi adoptat, va fi mult mai atractivă, mai prietenoasă și mai eficientă. Este vorba de o serie de schimbări care vizează nu numai procesele de învățământ, ci și arhitectura de sistem și finanțarea educației, un lucru cerut de foarte multă vreme”, a mai spus șeful Educației.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!