După luna aprilie, de la Oradea se va zbura în cel puţin două destinaţii internaţionale, dar Consiliul Judeţean Bihor şi conducerea Aeroportului sunt în tratative avansate şi pentru altele, pe care nu le poate dezvălui în acest moment din cauza... Wizz Air. De ce nu există acum, la două luni după încheierea lucrărilor de modernizare, asemenea curse? Pentru că pur şi simplu, spun chiar reprezentanţii companiilor aeriene, aceştia nu au crezut că lucrările vor fi gata la timp şi la standardele pretinse.

Acestea sunt concluziile discuţiilor purtate vineri în Băile Felix de către conducerea CJ Bihor şi a Aeroportului cu reprezentanţii mai multor companii aeriene – El Al (Israel), Blue Air (România), Carpat Air (România), LCG Denmark (care reprezintă interesele a cinci companii), Air Serbia şi Romanian Air Service (care reprezintă în ţara noastră peste 20 alte companii europene).

Fără Tarom

Deşi invitaţi să participe la întâlnirea de lucru, mai ales după ce astă-toamnă au enunţat intenţia de a opera zboruri între Oradea şi Israel, oficialii companiei naţionale Tarom au lipsit, motivul fiind – a aflat BIHOREANUL – faptul că în ultimele zile presa orădeană a criticat intens întârzierile cu care Taromul ajunge şi pleacă de aici dinspre şi către Capitală.

"În ce priveşte cursele interne are cine ne necăji", a comentat lapidar şi preşedintele Cornel Popa, la conferinţa de presă susţinută după întâlnirea cu reprezentanţii companiilor care au acceptat invitaţia de a discuta despre deschiderea de noi rute, externe. "Evenimentele din ultimul timp i-au făcut să dea înapoi", a mai spus şeful Consiliului Judeţean.

Un aeroport "de excepţie"

Pe lângă prezentarea intenţiilor companiilor participante în privinţa deschiderii unor curse internaţionale pe Aeroportul orădean, poate cea mai mare surpriză au fost felicitările adresate de reprezentanţii acestora pentru calitatea lucrărilor de modernizare desfăşurate anul trecut, concomitent cu recunoaşterea faptului că niciuna din companii nu s-a grăbit să planifice de aici curse externe deoarece nu au crezut că lucrările vor fi făcute la timp.

"Nu ştiu dacă dvs puteţi aprecia, dacă vă daţi seama, dar pe mine mă bucură foarte mult modificările fundamentale de infrastructură de aici", a spus Dorin Ivaşcu, directorul general al Romanian Air Service. "Vreau s-o spun din capul locului că felicit conducerea Consiliului Judeţean şi a Aeroportului pentru această realizare, e un lucru excepţional", a adăugat şi Radu Grigoriu, director divizionar Air Serbia, în timp ce Gheorghe Răcaru, directorul general Blue Air a arătat de-a dreptul că terminarea la timp a lucrărilor "ne-a luat pur şi simplu pe nepregătite, am fost surprinşi la programarea curselor noi. Ştiam ceva (n.r – despre modernizare), dar nu credeam că va fi gata la timp, după experienţele de la Suceava, de la Iaşi".

Minim două curse de Torino

Tot reprezentantul Blue Air a explicat că Aeroportul din Oradea are capacitatea să opereze "fără penalizare", ceea ce în jargon aviatic (spre deosebire de cel financiar-contabil) înseamnă că o aeronavă poate decola şi ateriza la şi de la Oradea cu încărcătură comercială maximă (189 pasageri) şi alimentat la maximum cu combustibil pentru a putea face legătura cu orice alt aeroport din Europa.

De altfel, oficialul Blue Air a fost şi primul care a dezvăluit intenţia companiei de a opera de la Torino un zbor direct la Oradea, cu un Boeing 737, de capacitate mare, fără însă a oferi mai multe detalii asupra datei de deschidere a liniei ori a tarifelor. "Suntem în analiză dacă să fie două sau trei (n.r. – curse) pe săptămână, dar în niciun caz nu va fi una singură. Cel mai probabil vor fi două", a spus Răcaru.

Tot el a amintit şi de negocierile cu tour-operatorul israelian Meshek pentru a-i pune la dispoziţie aeronava cu care acesta a anunţat că va aduce la Oradea, cu curse charter, 2.000 de turişti din Israel în această vară.

Avantaj faţă de Timişoara

În mod surprinzător, deoarece până acum această companie nu a fost vehiculată în rândul celor interesate să opereze la Oradea, directorul divizionar Air Serbia, Radu Grigoroiu, a declarat că şi aceasta "studiază serios o posibilă prezenţă în România şi pe un alt aeroport decât cel din Bucureşti", sugerând că acesta poate fi chiar cel orădean. "Poate fi şi în Oradea, urmează să se ia o decizie", a spus Grigoroiu, arătând că Air Serbia operează peste 40 de destinaţii europene de pe baza din Belgrad, care ar putea fi un hub din care să vină o aeronavă şi la Oradea pentru a prelua pasageri către aceste destinaţii, ba chiar şi pentru altele din Asia, Pacific şi chiar New York.

Reprezentantul Air Serbia a spus că Oradea este avantajată, de pildă, faţă de aeroportul internaţional din Timişoara, tocmai distanţei faţă de baza din Belgrad a companiei. "Între Oradea şi Belgrad sunt 324 kilometri, ceea ce înseamnă un zbor convenabil cu un ATR", a spus Grigoroiu.

El-Al: Oradea e "kosher"!

Un alt indiciu al atractivităţii aeroportului orădean l-a dezvăluit reprezentantul El-Al, Aurelian Cardaş, care a spus că responsabilii cu securitatea ai acestei companii israeliene (care are propriii angajaţi în acest domeniu) au încheiat chiar vineri un audit de securitate al Aeroportului din Oradea, cu concluzia că "îndeplineşte toate standardele din punctul nostru de vedere".

Oficialul El-Al a dezvăluit că şi această companie va analiza datele culese în teren şi "sper să nu fie decât o chestiune de timp să putem opera la Oradea". Într-o primă fază, însă, El-Al va avea aici, prin una din cele două subsidiare, curse charter, cu care intenţionează o frecvenţă de "două zboruri pe săptămână".

Bază daneză

Ştefan Runcan, preşedintele grupului LCG Denmark, care reprezintă cinci companii aeriene, a afirmat că "din a doua parte a sezonului de vară 2016 (n.r. – în aviaţie sezonul de vară începe în aprilie şi se încheie în octombrie) există posibilitatea ca o aeronavă să fie bazată la Oradea şi să opereze patru curse", fără însă a accepta să dezvăluie destinaţiile şi frecvenţa, ci doar faptul că decizia va fi luată în luna martie, precum şi faptul că segmentul de clientelă vizat ar urma să călătorească în scop de "afaceri, turism, sport şi medicale".

Deşi n-a dorit să spună motivul pentru care refuză precizarea celor patru posibile destinaţii, se pare că acesta constă în dorinţa ca planurile să fie date peste cap de Wizz Air, compania maghiară care şi-a făcut un obicei din a promite diverse parteneriate cu aeroporturile din România pentru deschiderea de noi curse pentru ca apoi să abandoneze discuţiile după ce se asigură că în acest fel a anulat socotelile concurenţei.

Patru companii, la secret

Pe lângă companiile ai căror reprezentanţi au fost prezenţi vineri la discuţiile cu conducerea Consiliului Judeţean şi a Aeroportului, directorul acestuia, Gheorghe Pasc, a adăugat că alte patru companii au cerut "discuţii confidenţiale", refuzând ca numele lor să fie făcut public.

Mai mult, Pasc a spus că una dintre aceste discuţii au şi avut loc joi, dar că, tot din raţiuni ce ţin de protecţia faţă de concurenţă, nu are voie să ofere mai multe informaţii.

În ce priveşte tarifele pe care le vor percepe companiile care intenţionează să deschidă curse externe de la Oradea, atât reprezentanţii acestora, cât şi preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, au declarat că acest aspect încă nu a fost discutat, la fel ca şi subvenţiile pe care ele le-ar pretinde din partea autorităţilor locale. Totuşi, pe lângă zboruri low-cost se pare că vor fi operate şi zboruri smart-fly, la "preţuri medii accesibile" situate la niveluri intermediare între cele standard şi cele low-cost.