Două în Oncea, trei pe dealuri, șase în cartierul Tineretului și 14 în Grigorescu... iar acestea sunt doar lucrările de modernizare a străzilor! Cap la cap, începând de la construcția pasajelor subterane din Piața Gojdu până la cea de-a treia etapă pentru reabilitarea rețelelor de termoficare, în Oradea sunt peste 60 de șantiere mari. 

„Se circulă toată ziua bară la bară. Durata unei călătorii a crescut cu 60%, iar costurile cu 40%, spre supărarea clienților”, spune președintele Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad. Revoltați, șoferii cer municipalității adoptarea urgentă a unor măsuri de fluidizare a circulației...

Prețul dezvoltării 

Șoferii glumesc amar: „Tot ce trebuie pentru ca traficul să-și revină la normal este ca Primăria să nu mai facă nimic”. Încă de la ieșirea din iarnă, circulația a fost dată peste cap de șantiere.

„Până la vară, când vine vacanța, va fi tristețe totală”, zice președintele Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto). Membru al Comisiei de Circulație a Primăriei, acesta afirmă că șantierele se vor înmulți: „La fiecare ședință se cer noi avize de lucrări. Am ajuns să nu mai avem pe unde să deviem traficul”.

Până săptămâna trecută, Direcția Tehnică a municipalității a eliberat 1.500 de avize. Documentele vizează de la asfaltări la racorduri de apă, dar, dacă ritmul se menține, numărul lor va depăși, până la sfârșitul anului, recordul celor aproape 2.700 de lucrări avizate în 2022. 

Cu mașina, ca pe jos...

Șantierele încurcă traficul. Drumul cu mașina din Nufărul până la Primărie a ajuns să dureze și 30 de minute, cam cât îi ia unui pieton.

Cu transportul în comun, Oradea se traversează în aproape o oră. „De la închiderea Pieței Gojdu pentru lucrările la pasaje, cel mai repede ajungi cu bicicleta. Eu înțeleg că anul acesta se închid proiectele europene, dar nu-i drept să omori un oraș din cauza asta”, protestează președintele asociației Pro Bikers, Sebastian Miklo (foto).

Unul dintre inițiatorii acțiunii pro-bicicletă Critical Mass, Miklo nu e convins că va organiza ediția din acest an. „Vedem la toamnă, dar la câte șantiere sunt acum, nu are sens, că numai încurcăm traficul”, spune el.

„Nu poți accelera”

Șoferii reclamă constant aglomerația din trafic pe aplicația Oradea City Report și pe internet, făcând trimitere și la alte inconveniente care o amplifică. „Și unde ar fi loc să circuli nu poți accelera, din cauza capacelor de canal care nu sunt la nivel. Pe dealul Păcii efectiv îți rupi mașina în ele”, zice un șofer Bolt.

Traficul intens deviat de pe străzile în lucru a produs denivelări și pe străzile până atunci bune. „Bulevardul Decebal e praf, intersecțiile Transilvaniei cu bulevardul Dacia și cu Șelimbărului sunt valuri”, se plânge un șofer.

În plus, la ore de vârf, cozile la semafoarele de pe bulevardul Ștefan cel Mare se întind pe zeci de metri. „Semafoarele sunt nesincronizate. Dacă ai prins roșu la intrarea pe bulevard, indiferent cu ce viteză mergi, îl prinzi tot așa până în centrul orașului”, reclamă altul. La fel se întâmplă pe bulevardele Decebal, Dacia și pe altele...

Fluidizați!

Circulația pe Decebal este o piatră de încercare. Joia trecută, angajații OTL au dat traficul peste cap și cu lucrări de întreținere la șinele de tramvai. „Nu aveai pe unde să treci Crișul Repede. Podul Dacia, care dă în șantierul viitoarelor pasaje, era plin de mașini, iar pe podul Carol era coadă până la Dorbob, pentru că strada Oneștilor are o singură bandă”, se plânge un taximetrist.

Șoferii zic că măsuri de fluidizare a traficului ar putea fi luate, dincolo de coordonarea șantierelor, prin lărgirea la două benzi pe sens a străzilor Armatei Române, Meșteșugarilor și Oneștilor, dar și prin transformarea primei benzi, de lângă trotuar, în bandă cu sens obligatoriu la dreapta în marile intersecții.

„În Parcul 22 Decembrie, pe sensul spre Nufărul, prima bandă ar putea deveni obligatorie la dreapta. Șoferii s-ar încadra din vreme și n-ar mai sta unii după alții”, afirmă un taximetrist.

Meșteșugarilor intră în șantier! 

Viceprimarul Marcel Dragoș (foto), coordonatorul lucrărilor din oraș, spune că aglomerația va mai dura anul acesta. „Se va mai aerisi din toamnă, după reluarea circulației tramvaielor prin Piața Gojdu, și va intra în normal cel mai probabil anul viitor, după deschiderea pasajelor”, spune acesta.

Până atunci, municipalitatea deschide noi șantiere prin care vrea să testeze măsuri de fluidizare. „Lucrările pentru lărgirea străzii Meșteșugarilor la două benzi pe sens vor începe peste două săptămâni. Se va lucra sub trafic, iar strada nu va fi închisă”, anunță Dragoș. Lucrările, în valoare de 10 milioane lei, au ca termen de execuție 8 luni, așa că până în primăvară circulația se va desfășura în condiții de șantier.

Ar lărgi și nu prea...

După lărgirea străzii Meșteșugarilor, Primăria ia în calcul lucrări similare pe Oneștilor, în vecinătate, prin lărgirea cu o bandă, pe locul parcărilor dinspre blocurile Prima. „Inițial vom testa circulația cu sens unic dinspre Ioșia spre Rogerius pe Oneștilor, și invers pe Meșteșugarilor. Dacă traficul se aerisește, poate nu mai e nevoie să lărgim strada”, zice viceprimarul.

Marea problemă o constituie podul Carol, cu o bandă pe sens, unde traficul se strangulează. „Vom face studii de fezabilitate pentru a vedea în ce măsură se justifică lărgirea podului”, spune Dragoș. Pe lângă eventuale exproprieri în zona Sovata, problema e că aliniamentul blocurilor dinspre strada Cazaban îngreunează lărgirea arterei.

În paralel, municipalitatea a comandat studiul de fezabilitate pentru lărgirea străzii Armatei Române și a podului peste Peța la două benzi pe sens, din zona Parcului Bălcescu până în cartierul Ceyrat, precum și la intersecția cu strada Nojoridului. Acestea ar avea, însă, efecte în timp. „Dacă anul acesta finalizăm documentația, anul viitor am putea începe lucrările”, spune Marcel Dragoș.

„Sistemul este depășit” 

Dar orădenii au probleme în trafic acum! „Astăzi nu avem cum sincroniza semafoarele cum și-ar dori șoferii. Sistemul este atât de depășit încât nici măcar nu se pot înlocui piesele”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Potrivit acestuia, Consiliul Local va dezbate luna aceasta două proiecte de peste 12 milioane lei, cu finanțare din PNRR, pentru modernizarea semaforizării. „Vrem un sistem integrat la nivelul orașului, coordonat dintr-un dispecerat, și mai multe semafoare cu buton”, explică directorul. Până la implementarea proiectului, estimată la 30 de luni, municipalitatea se va mulțumi să țină funcțional sistemul actual.

Situația e similară și în cazul gurilor de canal care încurcă traficul. „Zilnic primim 2-3 reclamații”, recunoaște Marchiș. Sesizările sunt redirecționate către Termoficare și Compania de Apă, care le rezolvă cel mai adesea „românește”. „Soluția nu este cea mai tehnică. Se pune o bucată de cauciuc pentru amortizarea zgomotului, până la înlocuirea canalului de vizitare”, spune directorul.

Capacele de canal cu probleme vor fi înlocuite odată cu rețelele de apă sau termoficare de care aparțin, iar acestea sunt investiții mari, care durează.

Soluția evacuării rapide

În schimb, directorul tehnic nu exclude intervenții punctuale pentru fluidizarea traficului prin intersecțiile aglomerate, prin introducerea unei benzi de virare la dreapta, cum cer unii șoferi. 

„Acum, traficul între centru și Nufărul este deviat prin Parcul 22 Decembrie. Cu acordul Poliției Rutiere, am putea testa amenajarea unei ieșiri către Nufărul, fie și provizoriu, până când traficul va reveni la normal”, zice Marchiș. 

O măsură similară ar putea fi adoptată și la coborârea de pe strada Eroului Necunoscut în bulevardul Dacia pe sensul spre Rogerius, dar și în alte intersecții aglomerate. Sigur nu ar pune capăt ambuteiajelor, dar măcar ar da traficului viteză. Exact ce nu poate acum Primăria...


CONDAMNAȚI LA ȘANTIERE 
Ambuteiajele continuă!

Primăria și-a pus speranțele în finalizarea la timp a lucrărilor la pasajele subterane din centrul civic, astfel încât de anul viitor traficul să revină la normal. Lucrările la cele cinci pasaje din zona Gojdu sunt aproape la jumătate, în vreme ce șantierul de lângă Piața Cetate, corelat cu amenajarea unei bretele de acces dinspre strada Evreilor Deportați spre Costaforu, a ajuns la 70%. „Pasajele vor fi terminate până la finele anului”, promite viceprimarul Marcel Dragoș.

Asta nu înseamnă, neapărat, sfârșitul ambuteiajelor. Primăria pregătește amenajarea a două pasaje subterane și la intersecțiile din zona magazinului Crișul și respectiv a Gării. „Se lucrează la proiectul tehnic și apoi se va da drumul la licitație. Cel mai probabil lucrările vor începe în primăvara anului viitor”, afirmă șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș (foto). Altfel spus, circulația tramvaielor ar putea fi oprită din nou pe durata lucrărilor...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!