Şeful Serviciului Salvamont-Salvaspeo Bihor, Pinter Istvan, şi unul dintre colegii acestuia, Lucian Hulban, au prezentat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă organizate de preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, modul în care salvatorii montani din Bihor încearcă să reducă numărul turiştilor care se rătăcesc în drumeţii, dar şi să contribuie la mai buna orientare a tuturor celor ce vizitează Apusenii.

Pinter a arătat că în această primăvară, încă din lunile aprilie şi mai, salvamontiştii bihoreni au început să monteze indicatoare turistice nu doar inscripţionate inclusiv în limba maghiară, ci şi cu un aşa numit cod QR. Turiştii care deţin telefoane mobile de tip smart le pot folosi pentru a scana acest cod, care le permite accesul automat la site-ul www.salvamontbihor.ro, de unde pot descărca aşa numitul track GPS al traseului turistic, ce poate fi folosit într-o aplicaţie pentru drumeţia montană, ca de pildă ViewRanger sau AlpineQuest.

Având o conexiune la internet pornită şi aplicaţia GPS activată pe telefon, turistul poate urmări traseul turistic, dar şi să vadă aşa numita fişă turistică a obiectivului pe care vrea să-l viziteze, de la parametri precum lungime, coordonate, altitudine până la alte explicaţii despre acesta, precum durata în care poate fi parcurs traseul, gradul de dificultate.

De faţă cu jurnaliştii, cei doi lucrători Salvamont-Salvaspeo au încercat să ofere şi o demonstraţie practică privind modul de folosire al sistemului de indicatoare turistice cu coduri QR, punând de asemenea la dispoziţia presei, pentru informarea publicului, şi imagini grafice de "instructaj".

Potrivit salvamontiştilor, primele 84 de asemenea indicatoare au fost montate de astă-primăvară până în prezent, iar şeful CJ a precizat că doreşte ca până la finele anului viitor toate cele aproximativ 300 de indicatoare turistice din judeţ să fie de acest fel, investiţia fiind estimată la circa 10.000 de lei.

În ce priveşte motivul pentru care indicatoarele au şi inscripţii bilingve, şeful Salvamont-Salvaspeo a precizat că în sezon circa 40% dintre turiştii care vizitează Apusenii sunt cetăţeani ungari, iar în extrasezon ponderea acestora ar ajunge chiar la 70%.