Deputatul UDMR Bihor Cseke Attila a înregistrat luni la Secretariatul General al Guvernului o scrisoare către premierul Victor Ponta şi ministrul Dan Şova, în vederea finalizării lucrărilor la tronsonul 3C, Borş-Suplacu de Barcău, semnată de primarii celor 11 localităţi bihorene prin care trece Autostrada Transilvania.
"Am iniţiat o scrisoare, semnată de primarii tuturor celor 11 localităţi traversate de autostradă de la Borş la Suplacu de Barcău, membri ai PSD, PNL, PDL şi UDMR, prin care arătăm avantajele finalizării lucrărilor la tronsonul 3C - locuri de muncă, taxe şi impozite locale şi centrale, posibilitatea dezvoltării locale şi centrale, posibilitatea de investiţii străine, posibilitatea dezvoltării turismului - şi vom cere alocarea a cel puţin 200 de milioane de euro pentru continuarea lucrărilor în bugetul anului viitor, pentru că este secţiunea cea mai avansată şi este absolut logic să fie finalizată cu prioritate", a declarat deputatul Cseke Attila luni, pentru BIHOREANUL.
Cseke a afirmat că a întreprins acest demers după ce a constatat că premierul Victor Ponta nu şi-a respectat o promisiune făcută la întâlnirea pe care a avut-o în 10 septembrie cu membrii grupurilor parlamentare ale UDMR, în sensul găsirii unei soluţii pentru finalizarea lucrărilor, precum şi pentru că "acum este momentul, când se lucrează la bugetul pe anul viitor".
Promisiunea lui Ponta
"Pe 10 septembrie eu l-am întrebat pe domnul prim-ministru Ponta ce are domnul Şova cu judeţul Bihor, în condiţiile în care Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel pentru tronsonul Borş-Suplacu de Barcău, deşi lucrările erau făcute în proporţie de 50% şi, în loc să se aloce circa 200 de milioane euro pentru finalizarea lor, vom plăti către Bechtel 37,2 milioane euro, fără a primi nimic în schimb. Domnul Ponta mi-a spus că domnul Şova nu are nimic cu judeţul Bihor şi mi-a promis că se vor găsi soluţii pentru finalizarea lucrărilor", a afirmat deputatul UDMR.
Cseke a spus că, după această întâlnire, a aflat că ministerul condus de Dan Şova a decis alocarea de fonduri de la bugetul de stat pentru deschiderea unui alt şantier.
"Pentru Autostrada Transilvania se spune că nu sunt bani la bugetul de stat, dar anul acesta au apărut alte lucrări programate, cum este un tronson de autostradă între Turda şi Sebeş, care n-au fost în proiect, şi este chiar în procedură de licitare această lucrare de 40 kilometri, care va costa 700 milioane euro, din care 85% din fonduri europene şi 15% de la bugetul de stat, adică 105 milioane euro. Deci, discursul că nu sunt bani la bugetul de stat nu este adevărat", a spus Cseke.
"Acum se împart banii pe anul viitor şi vreau să văd că acea promisiune a domnului prim-ministru Ponta prin care a spus că va găsi soluţii şi că judeţul Bihor nu este neglijat de Guvern se pune în aplicare", a arătat Cseke Attila.
Nu mai vin investitori
În scrisoarea adresată premierului şi ministrului Dan Şova, semnatarii arată: "Noi, primarii unităţilor administrativ-teritoriale pe al căror teritoriu este proiectat a se construi această secţiune (n.r. - tronsonul 3 C al Autostrăzii Transilvania), simţim consecinţele acestei decizii: forţă de muncă care şi-a pierdut locurile de muncă, cu toate consecinţele, inclusiv sociale, ce derivă de aici, impozite locale şi centrale care nu se mai plătesc, şi o reticenţă tot mai mare a investitorilor de a veni în această zonă".
De asemenea, semnatarii cer: "Având în vedere că aceasta este perioada elaborării bugetului de stat pe anul 2014, vă solicităm respectuos să cuprindeţi în execuţia acestuia suma echivalentă a 200 milioane euro, necesară continuării lucrărilor la secţiunea 3 C Borş - Suplacu de Barcău, pentru ca în cursul anului 2014 acest tronson să poată fi predat spre utilizare traficului rutier".
Cei 11 primari bihoreni care au semnat alături de deputatul UDMR Cseke Attila reprezintă comunităţile din Abram, Balc, Biharia, Borş, Chişlaz, Sârbi, Sălard, Spinuş, Suplacu de Barcău, Tăuteu şi Tămăşeu, şi sunt membri ai celor patru partide parlamentare importante - PSD, PNL, UDMR şi PDL.
Şefii de judeţe cer mai mult
La începutul săptămânii trecute, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa (PNL), a anunţat că toţi şefi de consilii judeţene din Transilvania, reprezentând Maramureşul, Clujul, Satu Mare, Sălajul şi Bistriţa Năsăud i-au scris ministrului Dan Şova pentru a-i cere finanţarea lucrărilor necesare pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania între comuna bihoreană Borş şi comuna clujeană Gilău.
"De ani buni, lucrările deja efectuate pe tronsonul Borş-Suplacu de Barcău se degradează, în timp ce Transilvania rămâne cu dezvoltarea economică în urmă din cauza abandonării lor", spunea atunci preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa.
Şeful CNADNR, Narcis Neaga, declara marţea trecută, la Bistriţa, că în bugetul pe anul viitor este prevăzută o sumă de bani pentru continuarea lucrărilor între Suplacu de Barcău şi Borş.
"Este prinsă în bugetul anului viitor o sumă de bani pentru continuarea lucrărilor între Suplacu de Barcău şi Borş. Se intenţionează o concesiune între Nădăşelu şi Suplacu de Barcău. Astăzi (marţi -n,.r.), dacă nu mă înşel, la companie sunt primite ofertele pentru Sebeş-Turda pentru construcţia autostrăzii şi practic se închide un arc de la Sebeş - Turda - Suplacu de Barcău - Borş, care probabil va fi dat în concesiune în totalitate", a spus Neaga.
Istoria unui eşec
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.
Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.
Construcţia unui tronson de 8,7 kilometri al Autostrăzii Transilvania, 3A1 Gilău - Nădăşelu (judeţul Cluj), singurul pentru care mai sunt contractate lucrări, va începe în 2014, deşi contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în aprilie, motivul amânării lucrărilor fiind lipsa banilor, potrivit CNADNR.
În prezent, la Autostrada Transilvania, stadiul lucrărilor pe secţiunile 2B Câmpia Turzii - Gilău (52 kilometri) şi 3C Suplacu de Barcău - Borş (64,5 kilometri) este de 97,1%, respectiv de 50,1%.
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, declara la finele lunii iunie că Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene.