"Datorită intervenţiilor făcute de dl. deputat Szabo Odon, Ministerul Transporturilor a redus tarifele practicate de specialiştii în domeniu pentru realizarea documentaţiei necesare în vederea reabilitării drumurilor", se arată într-un comunicat emis miercuri de consilierul parlamentarului UDMR, Florin Budea.

Semnalat de BIHOREANUL

Potrivit acestuia, "în urma unor articole apărute în presa locală, pe parcursul lunilor aprilie şi mai a.c., deputatul UDMR Szabo Odon a întreprins o serie de demersuri, pe lângă reprezentanţii Ministerului Transporturilor, în vederea scăderii tarifelor practicate de auditorii specializaţi pentru emiterea avizelor necesare realizării lucrărilor de modernizare a căilor rutiere".

Este vorba de faptul că, printr-un ordin al ministrului Transporturilor din 2011, Anca Boagiu, în baza Legii 265/2008, privind auditarea siguranţei rutiere a drumurilor, toţi administratorii de drumuri din România, de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale până la ultima comună, au fost obligaţi să includă în toate proiectele pentru construirea de drumuri, de la autostrăzi până la drumuri vicinale, aşa-numite rapoarte de audit al siguranţei rutiere, care să arate cât de sigur este fiecare proiect, pentru fiecare drum.

Tarifele ce trebuiau achitate auditorilor autorizaţi de Autoritatea Rutieră Români, însă, erau uriaşe, variind între 50.000 euro pentru construirea unui kilometru de autostradă până la 5.000 euro pentru construirea unui drum comunal, iar cum nici CNADNR, nici primăriile nu au fonduri suficiente pentru a achita asemenea sume, autorităţile ar fi fost obligate, practic, să suspende orice proiect odată cu intrarea lor în vigoare, din acest an.

Szabo Odon cel iute

Conform comunicatului, Szabo Odon a decis să intervină pentru scăderea tarifelor, iar pe 10 iunie, adică în urmă cu o săptămână, i-a adresat o interpelare în acest sens ministrului Transporturilor, Ioan Rus, care s-a "executat" cu o promptitudine fără precedent, de pe o zi pe alta.

"Chiar a doua zi, la 11 iunie 2015, a apărut în Monitorul Oficial nr. 416, Ordinul nr. 673/25 mai 2015, privind modificarea normativelor anterioare", arată consilierul Florin Budea, adăugând că "această reducere a tarifelor va fi de mare ajutor primarilor care vor putea realiza mai multe documentaţii pentru modernizarea drumurilor, sperând ca măcar pentru o parte dintre acestea să obţină fonduri europene".

Dacă situaţia ar sta aşa cum o descrie consilierul său, ar însemna că deputatul Szabo a obţinut cea mai rapidă "victorie" a unui parlamentar asupra unui ministru, dat fiind că doar pentru transmiterea corespondenţei între Camera Deputaţilor ori Senat şi un minister vizat e necesară cel puţin o zi.

La finalul lunii mai a acestui an, BIHOREANUL a devenit prima publicaţie din România care a prezentat problema tarifelor pentru realizarea rapoartelor de audit privind siguranţa rutieră a drumurilor. La acea vreme, în calitate de preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România, primarul Oradiei, Ilie Bolojan, înaintase deja ministrului Transporturilor un proiect pentru modificarea Ordinului 480/2011 în sensul scăderii tarifelor pentru realizarea rapoartelor de audit rutier.

Citiţi pe această temă şi articolul: "Frâne la drumuri: O lege şi un ordin de ministru uitate scumpesc aberant proiectele de drumuri"