Cifrele sunt clare: 26 de arbori tăiaţi, 12 luni de şantier, 14,5 milioane lei investiţi, un oraş dat peste cap. Situaţia e cu atât mai gravă cu cât sacrificiile necesare pentru amenajarea pasajului pe sub Bulevardul Magheru şi lărgirea podului Dacia la trei benzi pe sens s-ar putea să fie zadarnice.

"Nu cred că la finalul lucrărilor traficul va fi fluidizat doar pentru că s-a săpat un tunel", opinează arhitectul Emődi Tamás. 

Construcţie cu drujba 

Nicio construcţie fără defrişare! Construirea pasajului subteran care va lega Parcul Traian de Parcul Brătianu au început cu măcelărirea a 26 de arbori falnici din Aleea Ştrandului. Cei dinspre Biserica Baptistă Maghiară au fost tăiaţi, iar cei dinspre Hotelul Continental au fost şi ei marcaţi. Cea mai mare defrişare din ultimii ani a stârnit protestele orădenilor. "Oamenii ăştia ştiu doar să asfalteze şi să betoneze. O să ne lase fără aer în oraş", acuză liderul Coaliţiei Rogerius, Ioan Horvath (foto)

Critic al municipalităţii, USR Bihor a reacţionat la rândul său. "Oradea avea în urmă cu zece ani între 38.000 - 40.000 de arbori maturi. Conform declaraţiilor Primăriei, se taie anual aproximativ 1.000 de arbori maturi. Rezultă că în ultimul deceniu Oradea a pierdut aproape o treime din plămânul său verde", zic USR-iştii, care impută municipalităţii că "pentru a evita scandalul" a anunţat tăierile doar cu o zi înainte. Şi doar tangenţial, într-un anunţ al lucrărilor...

Anti-poluare ratată 

Mai mult, există voci care susţin că lucrarea, atribuită constructorului podului Centenarului, Freyrom SA, în schimbul a 14,5 milioane lei, cu termen de finalizare de un an, nu îşi va atinge scopul. "Investiţia e disproporţionată faţă de ce se câştigă", acuză arhitectul Emődi Tamás (foto), convins că reamenajarea zonei va pune şoferii în dificultate. 

"Dacă vii dinspre Parcul Traian, nu vei putea vira spre Bulevardul Magheru. Va trebui să intri în pasaj şi să întorci într-un sens giratoriu care va fi amenajat în faţa Hotelului Continental. La fel, venind dinspre Aleea Ştandului, în loc să mergi spre Cantemir, vei intra în tunel ca să întorci în giraţia care va fi amenajată în Parcul Traian". Emődi afirmă că lucrarea şi-a ratat ţinta: "Ocoleşti sute de metri cu maşina prin centru, poluând, din cauza unei investiţii europene care vizează reducerea emisiilor de noxe".

Dacă menţionăm că din Parcul Traian şoferii au la dispoziţie doar străzi înguste, precum Mihai Eminescu şi Libertăţii, cu instituţii publice cu aflux mare de public, cum sunt Poliţia, Tribunalul şi Şcoala Oltea Doamna, toate în criză de locuri de parcare, ambuteiajele şi poluarea vor fi la ordinea zilei. 

Cu deviere... 

Haosul se va instala de săptămâna asta, când muncitorii vor reloca pe sub trotuar reţelele de apă şi canalizare din Aleea Ştrandului, pentru a face loc viitorului tunel. În toamnă, va urma lărgirea cu o bandă a sensului de mers către Parcul Brătianu, mutarea trotuarului pe terenul parcării hotelului Continental şi amenajarea unui sens giratoriu mai jos de hotel, prin mutarea staţiei de taxi.

Noile amenajări, realizate sub trafic, sunt menite să preia circulaţia de pe pod după ce vor începe săpăturile la pasajul propriu-zis, pe sub linia de tramvai.

În ciuda deranjului care urmează, viceprimarul Florin Birta (foto) este încrezător. "Traficul va fi deviat, dar nu închis. Probabil vom opri circulaţia tramvaielor cam două luni, când se va săpa sub calea de rulare". În rest, vicele le recomandă şoferilor nerăbdători să evite zona folosind podul Constantin Prezan...

"Va fi mai bine"

Spre deosebire de arhitectul Emődi, Birta e convins de utilitatea investiţiei. "Dacă vii acum dinspre Aleea Ştrandului spre Parcul Traian stai aproape un minut la semafor.

După amenajarea pasajului vei putea circula fără oprire spre Parcul Traian, pentru a ieşi la suprafaţă înainte de Poliţie, de unde vei putea merge înainte sau întoarce în sensul giratoriu pentru a urca pe Podul Dacia", zice Birta. 

Potrivit edilului, prin eliminarea intersecţiei din Bulevardul Magheru şi lărgirea podului Dacia la şase benzi, traficul va fi fluidizat, iar viteza de circulaţie a tramvaielor va creşte. "Va fi mai bine decât înainte", promite el, deşi asta mai rămâne de văzut. Deocamdată este sigur doar că 26 de arbori sunt tăiaţi pentru extinderea asfaltului, că marile lucrări vor începe după începerea şcolii, iar circulaţia în zonă, oricum dificilă, va fi îngreunată cel puţin un an...