Falsa dermatologă Ioana Marinescu, supranumită la TV "dermatoloaga vedetelor", care a fost reclamată de mai multe tinere din ţară care au folosit produsele PlushBio, a făcut victime şi în Oradea.
Trei orădence au dezvăluit felul în care produsele "minune" au reuşit să le pună pe drumuri, la cabinetele dermatologice. BIHOREANUL vă arată ce spun specialiştii orădeni despre produsele luate "după ureche" şi la ce pericole se expun tinerii care le folosesc.
Fuga la dermatolog
Publicitatea masivă a produselor PlushBio a început în urmă cu doi ani. De atunci, sute de fete din întreaga ţară au căzut în plasa mesajelor publicitare transmise pe reţelele de socializare de vedete pe care le urmăreau şi le admirau, cumpărându-şi creme şi alte produse, deloc ieftine, ce le promiteau un ten perfect.
"Am citit câte ceva despre produse, însă eram curioasă să văd ce folosesc vedetele, aşa că am cumpărat patru produse, unul pentru păr, un accelerator pentru bronz, un tratament pentru puncte negre şi o cremă, în luna aprilie. Nu mi-am cumpărat produse pentru acnee, deoarece nu am", povesteşte Iulia Oros, o tânără orădeancă.
Iulia şi-a spus, pentru siguranţă, că e mai bine să testeze produsele întâi pe mână, ca nu cumva să fie alergică. "Am încercat produsul pentru bronzat. După câteva zile, locul pe care l-am aplicat era inflamat şi mă ustura. În câteva zile, textura produsului s-a schimbat, acum are depuneri pe fundul recipientului", spune Iulia (video).
Nici celelate produse n-au fost mai blânde cu Iulia. După ce a folosit timp de mai multe zile substanţa pentru puncte negre, au început să îi apară câteva coşuri, chit că ea nu se confruntase până acum cu această problemă. "Am avut noroc că nu le-am folosit pentru mult timp. Am rămas doar cu o cicatrice mică pe un obraz", spune orădeanca.
O altă tânără, Maria, a folosit produse în valoare de 1.000 de lei, pentru acnee. "Am cumpărat în decembrie 2018 produsele şi le-am folosit patru luni. Îi tot scriam dermatologei în fiecare lună că arătam tot mai rău, dar ea îmi spunea că e mai bine şi folosea aceleaşi texte, ca la toate celelalte fete. Mi se inflamase faţa (foto). Îmi cumpărasem şi fondul ei de ten, "medical" cum îi spunea ea, care parcă era smântână. După aceea am mers 9 luni la un dermatolog adevărat pentru a mă vindeca", explică Maria.
Doi ani de tratamente
Tot cu ajutorul unui specialist a reuşit să scape de efectul produselor "minune" şi o altă orădeancă, Patricia Lucaci (foto). "În urmă cu doi ani, la aproape 19 ani, am luat ceea ce se numea "faza unu" în lupta acneei, adică mai multe produse PlushBio, care au costat peste 300 de lei. Le-am folosit două săptămâni, timp în care a început să mă usture faţa şi să îmi apară multe coşuri. Deşi la început vorbisem cu doamna Ioana Marinescu pe Whatsapp, după ce i-am spus ce probleme am nu îmi mai răspundea la mesaje. Am sunat şi la centrul ei, dar fără rezultat. Am decis atunci să merg la un dermatolog", spune Patricia.
Pentru a se vindeca, ea a primit din partea medicului o schemă strictă de tratament, a făcut şedinţe cu Dermapen şi a ţinut un regim alimentar ce excludea din alimentaţie băuturile carbogazoase şi ciocolata.
La toate aceste costuri şi restricţii, s-a adăugat şi afectarea stimei de sine a Patriciei, care a suferit mult în tot acest timp. "Mă simţeam oribil. Oamenii mă întrebau mereu ce am pe faţă. A fost o experineţă groaznică", povesteşte ea.
Fiecare trebuie tratat diferit
Medicii dermatologi din Oradea se confruntă adesea cu astfel de probleme. "Acneea este o boală a pielii şi trebuie tratată ca atare. Majoritatea pacienţilor cu această patologie se prezintă la consult după ce au încercat să se trateze cu diverse produse de pe piaţă, nereuşind să obţină rezultate satisfăcătoare. Uneori, deşi produsele sunt de calitate, dacă nu sunt administrate corect, conform unei scheme prescrise de medicul specialist dermatolog, nu se obţin îmbunătăţiri", spune medicul dermatolog Nadia Nacer Bumbu (foto).
Sunt cazuri în care produsele au un efect şi mai periculos asupra pielii. "Am avut şi situaţii în care unii pacienţi au aplicat diferite creme sau substanţe pe leziuni cutanate de tip nevi, care s-au transformat, din păcate, în leziuni maligne. Fiecare pacient este o entitate distinctă şi trebuie tratat diferit", explică medicul Ilarie Brihan.
Tot acesta spune că publicitatea masivă a unor produse nu face decât să dăuneze. "Orice produs devine periculos dacă nu este folosit corespunzător, pentru o anumită patologie, de aceea oamenii nu trebuie să creadă tot ce văd în reclame", mai spune cunoscutul dermatolog.
Efectul halo
Publicitatea utilizează constant influenţa mulţimii, ştiindu-se faptul că, dacă o persoană este indecisă cu privire la achiziţia unui produs, tendinţa este de a imita personajeler populare. Astfel se creează aşa-zisele trenduri, iar PlushBio a reuşit, cu ajutorul unor vedete precum Dorian Popa, Antonia, Adelina Pestriţu, Inna, Bianca Drăguşanu, Iulia Albu, Nicole Cherry, să devină un trend.
Tinerii sunt, astfel, tot mai expuşi aşa-numitului efect de halo. "Acum adolescentul sau tânărul foloseşte YouTube şi Instagram şi se uită adeseori la ce postează vlogerii sau influencerii care sunt pe placul său. El se obişnuieşte ca vedeta să-i ofere în fiecare zi conţinut, să ştie mereu ce face şi să se identifice într-un oarecare fel cu acesta. Vlogerul sau influencer-ul devine astfel un model pentru generaţia nouă. Tot ce spune preferatul lor este considerat de ei a fi ceva adevărat, valabil", explică psihologul Răzvan Coloja (foto).
Problema apare atunci când asemenea vedete fac publicitate mascată pe reţelele de socializare, scăpate oricărui control. "În timp ce mass-media funcţionează după anumite cadre legislative, influencerii pot spune ce vor oricând şi să fie crezuţi de mulţi fani", spune Coloja. Şi mai grav este atunci când produsele nu numai că sunt de slabă calitate, dar au şi multe reacţii adverse, de care cei "vrăjiţi" să le cumpere nu au habar până nu o constată, la modul tranşant, pe propria piele...