Centura ocolitoare a municipiului Beiuș, mult așteptată de locuitorii zonei, este finalizată, iar rezultatul le-a fost prezentat vineri de către constructori unei delegații de oficialități formate în primul rând din liberali invitați de Ilie Bolojan, în frunte cu Nicolae Ciucă, președintele PNL și candidat la Președinția României.

În discursul său, Ciucă a pretins că nu vrea să facă politică, dar a lăudat inițiativele liberale și a vorbit și despre programul politic al PNL.

O investiție complexă

Cu două zile înainte de deschiderea circulației pe centura ocolitoare a municipiului Beiuș, mai mulți politicieni liberali, dar și reprezentanți ai CNAIR și CJ Bihor au descins în Țara Beiușului, pentru a inspecta lucrarea.

Investiția complexă - realizată cu fonduri europene, printr-un parteneriat între CNAIR și CJ Bihor - le-a fost prezentată de Beneamin Rus, dat fiind că cele două tronsoane ale șoselei (7,33 kilometri centura propriu zisă și 2 kilometri legătura cu DN76 și parcul industrial) au fost realizate de asocieri de firme conduse de Drum Asfalt.

„S-au folosit peste 3,5 milioane de tone de material transportat, avem două viaducte, de 680 și 800 metri, pasaje și poduri, podețe, sunt amenajați 24 de kilometri de parapeți”, a spus, printre altele, constructorul.


sursa foto: Consiliul Județean Bihor

Un șir de mulțumiri 

S-au făcut apoi declarații, iar aliniați în fața camerelor au fost președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, vicepreședintele Mircea Mălan, alături de invitații lor: directorul CNAIR, Cristian Pistol, și liberalii Nicolae Ciucă, președintele Senatului și șeful PNL, și Lucian Bode, ex-ministru al Transporturilor.

foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

„S-a finalizat una dintre cele mai importante investiții realizate în Țara Beiușului în acești ani. Sunt de fapt două proiecte complementare: prima etapă, proiectul principal, este centura ocolitoare a municipiului Beiuș, iar a doua etapă este continuarea centurii Beiuș, prin care practic se extinde circumferința rutieră care ocolește Beiușului, în așa fel încât drumul județean care leagă zona Beiușului de cea a Aleșdului este conectat”, a spus Ilie Bolojan.

În discursul său, Bolojan a înșirat o sumedenie de mulțumiri: către Nicolae Ciucă, prim ministru când au început lucrările efective la centură, către Lucian Bode, ministru când s-a decis descentralizarea unor proiecte de infrastructură și realizarea lor prin parteneriate între CNAIR și administrațiile publice, către constructorii, primarii din zonă care au sprijinit demersul, angajații CNAIR, miniștrii Transporturilor din perioada de implementare - Bode, Drulă și Grindeanu -, către echipa de proiect etc.

De asemenea, șeful CJ Bihor i-a adus în față pe doi reprezentanți ai constructorilor, care au coordonat lucrările pe șantier. „Înainte de a-i da cuvântul domnului președinte Ciucă, fiind mulți oameni care au pus cărămizi serioase la această construcție, am uitat doi oameni: domnul Zsolt Deak și domnul Adrian Parta au condus acest șantier și ei reprezintă oamenii din spate. Au fost tot timpul prezenți, ne-am mai certat, ne-am mai împăcat, dar, uitați-vă, au făcut o treabă bună. Tot respectul pentru oamenii care lucrează în România”, a spus Ilie Bolojan.

foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL

În mâinile autorităților locale

La rândul său, președintele PNL, Nicolae Ciucă, i-a felicitat pe cei implicați în realizarea șoselei de centură, „cu lucrări destul de complexe, lucrări de artă”.

El a rememorat că încă din 2020, când Ciucă era ministru al Apărării, șeful CJ l-a sunat să-i spună despre importanța realizării acestei șosele pentru traficul Deva - Oradea și să-i ceară o parte dintr-o cazarmă de la marginea Beiușului, dar și o altă porțiune pentru realizarea parcului industrial de lângă acest municipiu.

Ciucă a subliniat că, în 2020, guvernarea PNL a permis, prin adoptarea unor ordonanțe, descentralizarea unor astfel de investiții în infrastructură și realizarea lor prin autoritățile locale.

„Ordonanțele 88 și 101 din 2020, când s-a gândit descentralizarea la nivelul PNL și a fost o necesitate, iată că produc efecte. Legătura aceasta de parteneriat între autoritățile centrale și locale e cea care dă ritm lucrărilor necesare pentru comunitățile locale, dar și pentru infrastructura mare”, a spus Nicolae Ciucă, amintind că a participat nu demult și la inaugurarea centurii Sânmartin.


sursa foto: Consiliul Județean Bihor

„Nu vreau să fac politică”... dar a făcut!

Fostul premier a lăudat apoi investițiile în infrastructură, fie că sunt pe fonduri europene, guvernamentale ori din bugetele locale și – susținând că nu vrea să facă politică - a lăudat inițiativele liberale.

„Eu personal apreciez foarte mult această viziune – și nu vreau să facem politică – dar este o viziune liberală, pe administrații liberale, prin care s-a înțeles foarte clar nevoia de dezvoltare a infrastructurii rutiere, a infrastructurii feroviare și a punerii la dispoziție, prin realizarea parcurilor industriale, a oportunităților de investiții”, a spus președintele PNL.

Totodată, el a profitat de ocazie să amintească despre programul politic al partidului pe care-l conduce, spunând că măsurile luate în 2020 au făcut parte din programul PNL „Dezvoltăm România”, care „se leagă foarte bine cu programul viitor al PNL «Familie, comunitate, țară»”.

Într-un efort nu prea discret de campanie, Nicolae Ciucă le-a mulțumit și primarului de Beiuș, Gabriel Popa, și „tuturor primarilor din Țara Beiușului, pentru că se preocupă de tot ceea ce pot să facă mai bine pentru comunitățile lor”.

Se circulă de duminică

Circulația pe șoseaua de centură a municipiului Beiuș va fi deschisă începând de duminică, de la ora 17, a anunțat Ilie Bolojan, explicând că asta se întâmplă fiindcă pe unele porțiuni mai trebuie trasate unele marcaje, întârziate din cauza ploilor.

Tronsonul principal, în lungime de 7,3 km, ocolește orașul pe la vest, pornind din DN 76 de la intrarea în localitate dinspre Oradea, trecând spre Finiș cu un pod peste Crișul Negru, continuând apoi spre Tărcaia și Grădinari, de unde, cu un alt pod peste Criș, revine către DN 76 la capătul celălalt al orașului, spre Ștei. Pe traseu sunt racorduri cu Finiș, Tărcaia și Lazuri de Beiuș.

Un al doilea tronson, de 2 kilometri, face legătura între DN 76 și centură, pe de o parte, și drumul județean către Roșia, folosit pentru deplasarea din zonă spre Cluj, dar mai ales deservește viitorul parc industrial al Beiușului, ce va fi construit pe o suprafață de 17 hectare.


sursa foto: Consiliul Județean Bihor

Investiția în primul tronson este de 525 de milioane lei cu TVA, iar în cel de-al doilea de 23,7 milioane lei cu TVA.

Finanțarea a fost asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 și Programul Transport 2021-2027.

În viitor se va realiza un al treilea tronson, anunțat de Ilie Bolojan în această vară. Acesta se va întinde pe 1,5 kilometri, de la capătul dinspre Drăgănești al Beiușului, până la capătul din Mizieș a Drumului Apusenilor, așa încât șoferii care se îndreaptă spre Stâna de Vale nu vor mai fi nevoiți să intre în Beiuș.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!