Cei peste 9 kilometri ai șoselei de centură a municipiului Beiuș, cea mai complexă și spectaculoasă dintre cele 7 construite de administrația județeană, cu trei viaducte și patru pasaje, va fi deschisă cel mai târziu la finele lunii septembrie, a anunțat vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan.

Pe aproape toată lungimea a fost deja turnat ultimul strat de asfalt, în prezent lucrându-se la bordurări, montarea stâlpilor de iluminat și marcaje.

Pe „ultima sută”

„Centura municipiului Beiuș este cel mai mare proiect de infrastructură din Țara Beiușului și cea mai complexă dintre centurile pe care le-am realizat în acești ani, în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și cu primăriile din zonă, în primul rând Primăria municipiului Beiuș”, a declarat vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan, într-o conferință de presă susținută miercuri pe șantier.

Potrivit oficialului - alături de care au fost prezenți primarul și viceprimarul municipiului, Gabriel Popa și Dragoș Balog, precum și inginerul Adrian Parta, responsabilul de proiect din partea firmei Drum Asfalt, care conduce asocierea de constructori - lucrările pentru realizarea centurii au depășit stadiul de 90%.

Pe tronsoane

Centura Beiuș are trei tronsoane, dintre care două sunt în lucru, în prag de finalizare, iar cel de-al treilea în stadiu de proiectare.

Tronsonul principal, în lungime de 7,3 km, ocolește orașul pe la vest, pornind din DN 76 de la intrarea în localitate dinspre Oradea, trecând spre Finiș cu un pod peste Crișul Negru, apoi continuând spre Tărcaia și Grădinari de unde, cu un alt pod peste Criș, revine către DN 76 la capătul celălalt al orașului, dinspre Ștei.

Aici, toate lucrările importante au fost încheiate, pe o parte din drum fiind așternut inclusiv stratul de asfalt de uzură, iar în prezent se montează stâlpii de iluminat și parapeții de siguranță, precum și bordurile de la marginile șoselei.

Pe acest tronson au fost construite trei viaducte - unul de 800 metri, altul de 660 metri și ultimul de 200 metri, precum și trei pasaje supraterane. De asemenea, în cadrul proiectului au fost realizate și racorduri la centură cu drumuri de acces spre localitățile învecinate - Finiș, Tărcaia și Lazuri de Beiuș.

Un al doilea tronson, de 2 kilometri, are stratul de asfalt de uzură turnat pe toată lungimea, el făcând legătura între DN 76 și centură, pe de o parte, și drumul județean către Roșia, folosit pentru deplasarea din zonă spre Cluj, dar mai ales deservește viitorul parc industrial al Beiușului, care va fi construit pe o suprafață de 17 hectare.

Cel de-al treilea tronson a fost propus de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în cursul lunii iulie, el urmând să aibă o lungime de 1,5 km, de la capătul dinspre Drăgănești al Beiușului, acolo unde în prezent se termină primul tronson la revenirea pe DN 76, până la capătul din Mizieș a Drumului Apusenilor, așa încât șoferii care se îndreaptă spre Stâna de Vale nu vor mai fi nevoiți să intre în Beiuș.

De notat că sursa de finanțare a lucrărilor sunt fondurile europene din POIM, contractul pentru primul tronson fiind de 270 milioane lei + TVA, iar pentru cel de-al doilea de 15,5 milioane lei + TVA, ambele fiind construite de asocieri de firme conduse de Drum Asfalt din Oradea.

Avantaje multiple

Primarul Beiușului, Gabriel Popa, a întărit la rândul său că șoseaua de centură este cea mai importantă investiție în infrastructura din zona unde trăiesc peste 100.000 de bihoreni și a prezentat impactul acesteia asupra oamenilor și a economiei.

„Primul avantaj este descărcarea traficului greu din centrul orașului, trafic care creează un disconfort prin poluarea fonică și chimică, acest trafic greu va dispărea în proporție de 95%. În al doilea rând, creșterea siguranței în trafic”, a spus Popa, cu referire la faptul că în prezent întregul trafic se desfășoară prin mijlocul orașului, traversarea de la un capăt la altul durând chiar și o jumătate de oră, dar și la faptul că în centru sunt și unitățile școlare frecventate de aproximativ 3.500 - 4.000 de copii.

Nu în ultimul rând, primarul Beiușului a subliniat și avantajele economice generate de centură, în condițiile în care „activitățile industriale sunt concentrate în zona de la ieșirea spre Oradea, unde va fi și parcul industrial”, toate firmele urmând să aibă beneficii din utilizarea noului drum și din dispariția ambuteiajelor în care erau prinse mașinile.

Cu convoi de basculante

Vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a afirmat că lucrările la centura Beiuș pe cei 9,3 km ai primelor două tronsoane vor fi finalizate la jumătatea lunii viitoare, după care va urma darea în circulație.

Înainte de asta, a explicat șeful de șantier Adrian Parta, vor fi efectuate teste de rezistență la viaducte și pasaje, care și ele vor fi spectaculoase. „Un convoi de 12 basculante mari, de 40 de tone, se va deplasa pe fiecare viaduct și pasaj, unde vor fi amplasați senzori sub grinzi și pe grinzi pe fiecare deschidere, pentru a măsura rezistența lucrărilor”, a spus inginerul.

Una din opt

Centura Beiuș face parte dintr-un set de opt lucrări de infrastructură rutieră de acest fel inițiate de CJ Bihor în ultimii patru ani.

Până acum, din această serie au fost deschise circulației centurile Sântandrei, Sânmartin și Nojorid. Pentru luna aceasta este programată darea în folosință a centurii Oșorhei (pe 24 august) și a centurii Aleșd (30 august), iar pentru finalul anului a centurii Biharia – Paleu (în noiembrie).

Pe de altă parte, CJ Bihor mai are în lucru, în parteneriat cu Primăria Oradea, și Inelul Metropolitan de Sud al municipiului, șosea de 17 km care va racorda DN 1, DN 76 și DN 79, ocolind localitățile Oșorhei, sudul Oradiei, Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix și Nojorid.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!