Domnii simt, scriu şi povestesc altfel decât doamnele? Criticii, în mod cert, da! Profesorul universitar Liana Cozea demonstrează aceasta în noua sa carte, despre jurnalele celor mai importanţi critici literari contemporani.

Publicat de editura Cartea Românească, volumul "Patru critici literari. Jurnale şi memorii" analizează memorialistica marilor critici contemporani, de la Mircea Zaciu şi Gabriel Dimisianu la Gheorghe Grigurcu şi Nicolae Manolescu.

Cartea constituie împlinirea firească a demersului concretizat prin volumul "Al doilea eu" (2013), în care Liana Cozea a analizat, cu fineţe şi eleganţă, memorialistica unor figuri marcante ale societăţii româneşti interbelice şi contemporane, de la prinţesa Maruca Cantacuzino-Enescu, soţia compozitorului George Enescu şi totodată amanta filosofului Nae Ionescu, şi poeta Nina Cassian, "cea mai atrăgătoare femeie urâtă din literatura română", la eminescologul Ioana Em. Petrescu şi scriitoarea Alice Voinescu, prima româncă doctor în filosofie.

Domni şi doamne...

Scris pe un ton colocvial, într-un ritm vioi, noul volum îmbină într-o manieră elegantă curiozitatea cronicarului cu luciditatea criticului şi empatia cititorului care savurează o scriitură de calitate. Rod al unei munci documentare susţinute, cartea Lianei Cozea elimină orice dubiu cu privire la diferenţele dintre modul de raportare la viaţă şi scris a domnilor şi a doamnelor.

"Bărbaţii aruncă priviri retrospective asupra copilăriei şi adolescenţei şi nu se sfiesc să îşi "bănuiască" senectutea. În schimb, femeile sunt mai racordate la realitatea cotidiană, nu se întorc spre copilărie şi, cu rare excepţii, scriu despre copii. În mod explicabil, doamnele nu cochetează cu propria senectute", a mărturisit autoarea BIHOREANULUI.

În plus, cei patru critici literari ale căror jurnale sunt analizate în carte manifestă o discreţie "aproape absolută" faţă de viaţa lor sentimentală, spre deosebire de doamnele din precedentul volum, pentru care "primează viaţa intimă şi iubirea".

"Critica criticilor"

Pentru iubitorii de literatură, cartea Lianei Cozea va rămâne un punct de reper în ceea ce priveşte opera şi viaţa a patru dintre cei mai însemnaţi critici literari contemporani. "În fiecare critic literar a murit un scriitor. Sunt nişte prozatori rataţi din cauza seriozităţii cu care au analizat cărţile care le-au trecut prin mână", spune profesoara.

Cititorii au ocazia să îi cunoască în paginile volumului pe Mircea Zaciu, cu portretele sale "biliare", marcat de "o amărăciune şi un dezgust de viaţă duse până-n pragul unui gest incapabil de a-l săvârşi, fie din laşitate, fie din alte motive".

În schimb, Gabriel Dimisianu este văzut ca un critic şi memorialist marcat de o luciditate bonomă, "o înţelepciune născută, nu dobândită de trecerea anilor" şi raţional "în măsura în care unui afectiv raţiunea îi intensifică afectele".

La rândul său, Gheorghe Grigurcu, cu al său jurnal "al unui om singur", se dovedeşte "unul dintre cele mai interesante" prin capacitatea autorului de "exorcizare a neantului". Portretele lui Grigurcu, "spirit lucid şi sensibil", sunt adevărate pamflete.

"Anevoie de lăsat din mână"

În ceea ce îl priveşte pe Nicolae Manolescu, Liana Cozea nu se abţine să nu remarce narcisismul special cu care "se contemplă admirativ ironic în adolescentul care a fost" şi care, crescut de bunicii din partea mamei, pentru că părinţii au fost închişi de comunişti, îşi crea singur acasă, din pasiune, un număr propriu al revistei Familia.

Profesor universitar şi critic literar cu o scriitură ce putea să influenţeze iremediabil o carieră, cu cronici nu întotdeauna favorabile, dar întotdeauna "lipsite de venin", Manolescu pune sub lupă formarea "cu şi prin cărţi".

De altfel, cartea Lianei Cozea "Patru critici literari. Jurnale şi memorii" a fost bine primită de presa de specialitate. "Dacă începi lectura volumului ultim al Lianei Cozea, anevoie l-ai putea lăsa din mână", scrie pentru "România literară" criticul Gheorghe Grigurcu.

Volumul poate fi comandat de pe site-ul editurii Cartea Românească la un preţ de 20 lei.