Municipalitatea orădeană eliberează începând de această săptămână Certificatele de Urbanism în regim online. Toate formalităţile sunt făcute în premieră naţională în format digital.

"Traseul este integral digital"

Orădeanul depune documentaţiile în format PDF pe internet şi primeşte, în termenul legal, răspunsul în căsuţa de email.

"Traseul este integral digital. Solicitantul accesează ghişeul online de plăţi de pe portalul Primăriei, secţiunea Certificate de Urbanism şi completează toate câmpurile din formatul online. Avem secţiune pentru persoane fizice şi persoane juridice. Totul este interactiv. Completarea se face simplu", a declarat arhitectul şef al Oradiei, Radu Fortiş, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit arhitectului, odată completat formularul, solicitantul Certificatului de Urbanism îşi încarcă documentele doveditoare din secţiunea upload. Documentele trebuie să fie în format PDF şi să se încadreze într-o limită maximă de 5 megabiţi pentru a nu încărca inutil sistemul Primăriei.

"Când toate zonele sunt completate se acceptă termenele şi condiţiile, se trece pe zona de plată unde se introduce suprafaţa şi calculul sumei datorate se face automat şi se plăteşte", a spus Fortiş.

În două sau cinci zile

Odată făcută plata, solicitantul va primi un email pentru confirmarea cererii, după care biroul Gestionare Date din interiorul Primăriei preia solicitarea, verifică dacă datele sunt complet introduse, o transmite Serviciului Autorizări Construcţii şi îi trimite solicitantului un email cu numărul de înregistrare.

Eliberarea Certificatului de Urbanism se face în două zile în regim de urgenţă şi în cinci zile în regim normal.

În acest interval Serviciul Autorizaţii demarează procedura de emitere a Certificatului de Urbanism, ia legătura cu solicitantul în cazul în care sunt necesare documente suplimentare şi încarcă documentul în sistem.

Mai puţine hârtii

În faza finală a procesului, Compartimentul gestionare date expediază solicitantului documentul având pe el semnătura digitală a Primăriei. "Certificatul de urbanism este obţinut printr-un proces total digital care ne scapă de multe hârtii, e mult mai uşor de gestionat, iar pe servere vor fi păstrate toate documentele anexate", a spus arhitectul şef.

Primele Certificate de Urbanism digitale sunt deja în lucru. "Orădenii au văzut pe site posibilitatea de a solicita acest document pe internet, au completat formularele, iar noi le-am răspuns", a zis Fortiş.

Desigur, orădenii pot în continuare să depună cereri de Certificate de Urbanism la ghişeele din Primărie şi să îl primească documentul printat, dar procesul de eliberare rămâne unul digital.

Urmează Autorizaţia de Construire...

În completarea procesului de digitalizare a aparatului municipalităţii IAS pregăteşte eliberarea Autorizaţiei de Construire în format digital.

"Pe viitor dorim să eliberăm şi Autorizaţia de Construire în format digital chiar dacă la început doar pentru construcţiile de importanţă redusă cum ar fi garduri şi construcţii anexe, maxim locuinţe individuale", a declarat arhitectul şef.

Acest lucru va deveni posibil odată ce toţi specialiştii implicaţi în eliberarea unui astfel de document, de la verificatori de proiect la funcţionari, vor avea semnătură digitală.

Digitalizarea procesului de eliberare a documentelor este atât în favoarea solicitanţilor, care scapă de drumurile la ghişeele Primăriei, cât şi a funcţionarilor care nu mai umblă cu mapa de hârtii dintr-un birou în altul după semnături, procesul derulându-se digital.

Potrivit raportului de activitate al IAS pe anul 2019, numărul certificatelor de urbanism eliberate a fost cu 2,1% mai mare decât în anul anterior urcând la 7.385, iar cel al autorizaţiilor de construire a crescut la 2.822 reprezentând o creştere de 10% faţă de media anilor anteriori.