Drumurile orădene s-au topit odată cu zăpada, de parcă ar fi fost făcute din zahăr. Conducerea municipalităţii a inventariat în ianuarie noile gropi apărute în carosabil. Acum, vrea să le vadă acoperite cât mai curând.
"Am discutat cu firma Selina să rezolve problema cât mai rapid. Dorinţa noastră este ca, dacă vremea ne permite, până la sfârşitul lunii martie să avem toate gropile acoperite", spune viceprimarul Mircea Mălan, coordonatorul Direcţiei Tehnice.
Ne sar plombele!
Patru echipe de muncitori ai firmei Selina lucrau săptămâna trecută în toate cartierele oraşului la decopertarea carosabilului în jurul gropilor apărute în şosele. Şi sunt destule! Inginerii municipalităţii au numărat în ianuarie nu mai puţin de 200 de gropi, din care 130 suficient de mari ca să provoace pagube maşinilor conduse de şoferi neatenţi.
Cele mai distruse artere s-au dovedit şoselele intens circulate. La ieşirea din iarnă zeci de gropi împânzesc căile de acces în oraş, Şoseaua Borşului, Calea Aradului, Nufărului, arterele importante precum Republicii, Ştefan cel Mare, Mihai Eminescu, Meşteşugarilor, Alexandru Cazaban sau Vlădeasa, dar şi străzi din cartiere cum ar fi Onisifor Ghibu, Traian Lalescu, Iza, Anatole France sau Fagului.
Majoritarea acestora se regăsesc şi pe lista străzilor care au ieşit ciuruite din iarnă şi anul trecut. Drumarii Primăriei găsesc acest lucru explicabil. "La străzile noi, unde s-a turnat covor asfaltic, nu avem probleme, dar la cele vechi, unde s-a plombat în asfaltul vechi, au apărut gropi. La îngheţ şi dezgheţ apa se inflitrează între carosabil şi plombă, lucrează, iar apoi aceasta este smulsă de roţile maşinilor care trec pe şosea", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful Serviciului Drumuri Publice.
Munca în zadar
Pentru a opri adâncirea şi înmulţirea gropilor, municipalitatea a cerut firmei Selina, contractate să se ocupe de întreţinerea străzilor, să înceapă plombările încă din ianuarie. Odată cu topirea prematură a zăpezii constructorul a trecut la acoperirea gropilor. Atunci s-au umplut cu mixtură asfaltică craterele apărute pe şosele aglomerate ca Borşului, Drumul Uzinal, Clujului, Dacia, Ştefan cel Mare şi multe altele. Atât doar că plombele au "sărit" la primul îngheţ!
Muncitorii firmei Selina au folosit mixtură stocată la rece, material special pentru lucrul pe timp de iarnă, dar calitatea îndoielnică a acestuia a făcut ca gropile să reapară, în acelaşi loc, câteva zile mai târziu. "Unde au lucrat prost nu le dăm niciun leu. Din 7.543 lei, cât ne-a facturat firma pentru lucrările din ianuarie, Primăria va plăti doar 3.043 lei, pentru plombele care au rezistat. Cele care au sărit vor trebui refăcute", spune Pătcaş.
Drumari la lucru...
Penalizată de municipalitate, firma s-a reapucat de lucru. "Am avut nişte probleme cu mixtura la rece, care nu a prins cum trebuie, dar acest lucru nu se va întâmpla. Acum lucrăm cu mixtură la cald, pe temperaturi de peste 5 grade, aşa că nu vor mai fi probleme", promite Ioan Lăzău, şeful şantierului Întreţinere străzi din cadrul Selina.
Săptămâna trecută, patru echipe de muncitori lucrau în tot oraşul la decopertarea asfaltului pentru a pregăti locul viitoarelor plombări. Cu această ocazie au fost lărgite cu bună ştiinţă gropi de pe străzile Teatrului, Piaţa Ferdinand, Moldovei, Lacul Roşu, Leonardo da Vinci, Ciheiului ş.a. Pe cât posibil, constructorul încearcă să asfalteze imediat, dar de obicei acoperirea străzii se face la o zi sau două de la decopertare. Vreme în care maşinile trec prin zonă vălurind peste şanţuri. Aşa s-a întâmplat pe Calea Aradului, pe Ciheiului, pe Lacul Roşu sau Traian Lalescu.
Pe lista de reparaţii au fost trecute 40 de străzi, din care un sfert au şi fost plombate. "Adevărul este că pe unele şosele vom acoperi doar gropile mari care prezintă pericol. Trebuie să ţinem cont şi de lucrările altor companii. Sunt străzi, precum Mihai Eminescu, Sfântul Apostol Andrei sau Sovata, unde CAO va începe înlocuirea reţelelor şi ar fi păcat să aruncăm banii pe lucrări iar peste o săptămână să vină constructorii să spargă şoseaua", spune Leontin Pătcaş.
Reprezentantul Primăriei spune că executanţii vor putea începe săpăturile doar după ce vor prezenta asigurări că la finalizare vor aduce carosabilul la starea iniţială. Iar prin asta nu se înţelege şosea plină de cratere, ci covor asfaltic nou. Pentru că, oricât ar părea de ciudat în România, o situaţie normală este cea în care autoturismele circulă pe carosabil intact. Nu pe arătură de asfalt...
ASFALTAŢI!
22
milioane de lei va aloca anul acesta municipalitatea pentru reparaţii străzi
"În Oradea nu există în prezent pericol de accidente din cauza gropilor. Lucrez în domeniu din 1981 şi pot să spun că am ieşit din iarnă mai bine decât în alţi ani. Anul trecut, de exemplu, în aceeaşi vreme, erau de două ori mai multe gropi"
Ioan Lăzău
ORAŞ LA ÎMPĂRŢEALĂ
Se licitează reparaţiile de străzi!
Contractul încheiat pe patru ani de municipalitatea orădeană cu firma Selina pentru serviciile de întreţinere străzi expiră la jumătatea acestui an. Spre deosebire de perioada post-decembristă, când întreţinerea străzilor a fost atribuită unei singure firme, iniţial Drumuri Orăşeneşti care a fost vreme de 10 ani asociată cu municipalitatea, iar apoi firmei Selina, care a câştigat în 2008 licitaţia pentru întreţinerea drumurilor, începând din 2013 Primăria vrea să împartă Oradea în două zone, pentru a avea un termen de comparaţie la calitatea şi preţul lucrărilor executate.
La propunerea municipalităţii, Consiliul Local a hotărât în decembrie 2012 să liciteze reparaţiile de străzi pe două loturi: malul stâng şi malul drept al Crişului Repede. Contractul se va încheia pentru perioada iulie 2013 - iulie 2017 şi va avea prevederi noi. "Noul contract va fi mai detaliat. Vom specifica de pildă materialele care trebuie folosite pe timp de iarnă, pentru a beneficia de lucrări de calitate şi pentru a ne asigura că reparaţiile nu vor mai fi condiţionate de vremea bună", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).
Edilii mai au de gând să oblige firmele să poată licita doar pentru unul din cele două sectoare din oraş. E de văzut, însă, cum vor putea institui această regulă în condiţiile în care majoritatea constructorilor mari au în jurul lor firme satelit.