OTL va pune în funcţiune la sfârşitul lunii ianuarie, în mod oficial, sistemul de plată cu cardul contactless a biletelor de tramvai şi autobuz.

În testări...

Sistemul, implementat în parteneriat cu Banca Comercială Română, va cuprinde în total 345 de terminale Point of sale (POS), din care 165 pe tramvaie şi 90 pe autobuze.

"Sistemul va fi lansat oficial în ianuarie 2019. Acesta a fost deja implementat, dar este în perioadă de testări", a declarat directorul economic al OTL Romeo Nica. (foto)

Preţul unei călătorii plătite printr-o simplă apropriere a cardului contactless de terminalul montat în mijlocul de transport va fi de 3 lei, la fel ca în cazul celor 10 automate de vânzare a biletelor montate în staţiile de tramvai.

Cu biletul şi cardul

La apropierea cardului de credit de terminal, acesta va verifica în baza de date suma disponibilă, va reţine contravaloarea călătoriei şi va elibera o chitanţă.

Chitanţa va avea înscrisă pe ea numărul mijlocului de transport în comun, data şi ora eliberării, precum şi ultimele patru cifre de pe cardul de credit de pe care s-a făcut plata.

În cazul unui control, clienţii OTL vor trebui să prezinte controlorilor atât tichetul de călătorie, cât şi cardul bancar.

Măsura este menită să prevină situaţiile în care călătorii care coborară dau mai departe biletul celor care urcă fraudând societatea de transport în comun.

Abonamente on-line

Pentru anul 2019, OTL îşi doreşte modernizarea sistemului de e-ticketing prin dezvoltarea de funcţii suplimentarea, astfel încât să permită încărcarea şi plata abonamentului de călătorie prin internet cu ajutor calculatorului sau telefonului mobil.

"În prezent, sistemul funcţionează pe baza datelor inscripţionate pe card. Acestea vor trebui colectate într-o bază de date pentru a oferi clienţilor posibilitatea de a-şi achiziţiona abonamentul direct de pe internet. Credem că accesul mai uşor la abonament va duce la dezvoltarea transportului în comun şi a numărului de călători", a spus Nica.

Mai "greu" cu gratuităţile

Având în vedere investiţiile făcute în sistemele moderne de plată de pe mijloacele de transport în comun, este greu de crezut că OTL va renunţa la ele pentru a implementa proiectul Alianţei Vestului, anunţat de primarul de Timişoara, Nicolae Robu. Potrivit edilului, vizitatorii din Oradea, Arad sau Cluj, care au abonamente pe mijloacele de transport în comun în localităţile de reşedinţă, vor putea să circule pe baza lor şi în Timişoara, cu titlu gratuit, pe bază de reciprocitate.

Directorul general al OTL, Viorel Pop, este destul de sceptic cu privire la implementarea măsurii în viitorul apropiat.

"Pentru a implementa un astfel de sistem ar trebui ca toate cele patru oraşe să aibă acelaşi sistem de e-ticketing sau, dimpotrivă, să renunţe toate la sistemul lor şi să se circule pe bază de carte de identitate", a spus directorul.

Ar fi discriminator

Dincolo de dificultăţile de implementare, Viorel Pop este de părere că o astfel de măsură ar discrimina călătorii din alte localităţi.

"Să spui că numai orădenii, clujenii, arădenii şi timişorenii beneficiază de gratuitate îmi pare puţin restrictiv. Ce vină au alţii, care vin din alte părţi, şi nu pot beneficia de gratuitate în cele patru oraşe?", a întrebat Pop.

Directorul a precizat că decizia finală nu aparţine însă OTL, ci administraţia oraşului.

"Este un subiect care nu depinde de OTL şi nici de transportatorii publici din celelalte trei oraşe, ci de înţelegerile pe care le pot avea conducerile administraţiilor locale din cale patru oraşe", a zis directorul societăţii de transport în comun.

Potrivit primarului de Timişoara, Nicolae Robu, locuitorii celor patru oraşe ar putea beneficia de gratuităţi, pe bază de reciprocitate, atât pe mijloacele de transport în comun cât şi în cazul locurilor de parcare.