Oradea și alte câteva localități din Zona Metropolitană ar putea fi legate nu doar prin șosele, ci și printr-o rețea de transport care ar include folosirea atât a liniilor de tramvai din oraș, cât și a celor feroviare din împrejurimi.

În lipsa președintelui Consiliului Județean, Ilie Bolojan, aflat la București, o propunere a sa în acest sens a fost votată joi, în cadru unei ședințe extraordinare, de către toți membrii „parlamentului” județean, indiferent de culoarea politică.

În trend european

Sub denumirea „Aprobarea necesității și oportunității proiectului de Dezvoltare a rețelei de tram-tren metropolitan Oradea” se află o idee mai veche a lui Bolojan, pe care în urmă cu două luni acesta voia s-o și facă publică, ba și s-o supună aprobării aleșilor bihorenilor, fiind însă retrasă atunci de pe ordinea de zi a CJ Bihor.

De data asta, propunerea a fost adoptată, cu motivarea că proiectul înființării unei rețele de tram-tren ar putea fi finanțat cu fonduri nerambursabile în baza Programului Transport 2021-2027, prin axa Promovarea mobilității urbane multimodale durabile ca parte a tranziției către o economie bazată pe emisii zero de dioxid de carbon.

În proiect se menționează că Zona Metropolitană Oradea ar avea șanse să pună în aplicare un asemenea proiect întrucât are și linii de tramvai în oraș, și linii feroviare atât în oraș, cât și în câteva localități învecinate, acestea putând fi repuse în funcțiune.

În parteneriat cu CFR

Concret, proiectul de înființare a unei rețele de tram-tren în ZMO are în centru folosirea liniilor de tramvai și de cale ferată pentru ca pe ele să circule un vehicul special, cu două sisteme electrice de propulsie și două pantografe, utilizând atât liniile de tensiune ale CFR, de 25.000 volți, cât și pe cele ale OTL, de 600 volți.

Rețeaua tram-tren metropolitan ar urma să aibă mai multe linii, ca de exemplu Oradea - Băile Felix - Cordău, Oradea - Aeroport - Băile Felix, Oradea - Borș, Oradea - Sântandrei - Toboliu, prin interconectarea liniilor de tramvai și a celor feroviare.

Model din Germania

Practic, adoptarea proiectului supus dezbaterii consilierilor județeni în ședința de joi este „o formalitate birocratică necesară pentru a continua demersurile în vederea realizării acestei rețele tram-tren”. „În etapa următoare, așa cum printr-o hotărâre adoptată în februarie anul trecut (n.r. – HCJ 25/2022) am aprobat colaborarea dintre CJ Bihor, Primăria Oradea și ZMO pentru dezvoltarea serviciilor de transport în județul Bihor, vom avea de încheiat un acord de colaborare și cu Ministerul Transporturilor – CFR”, a declarat BIHOREANULUI vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan, după votul de joi.

Despre aceeași intenție a realizării unei rețele tram-tren în ZMO a vorbit în urmă cu două luni, în cadrul unei conferințe privind transporturile urbane desfășurate în București, și directorul OTL, Adrian Revnic, care estima la 150 milioane euro costurile proiectului.

„Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, spunea atunci Revnic.

Reprezentantul OTL afirma chiar că Oradea a luat modelul orașului german Karlsruhe, unde tram-trenul a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale, iar tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai. Vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari. 

Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban, mai arată sursa citată. „Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centrul orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport”, sublinia directorul OTL. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!