Direcţia Agricolă Bihor redevine mare. Potrivit HG 860 din 2016, instituţia şi-a recăpătat începând din 30 decembrie atribuţiunile de formare profesională şi control, pe lângă cele de implementare a strategiilor şi politicilor agricole. Instituţia şi-a triplat statul de funcţii, de la 13 la 41 de posturi, odată cu preluarea noilor atribuţiuni.

"Structura privind formarea profesională a revenit la Direcţia Agricolă, după o perioadă în care a funcţionat în cadrul Consiliului Judeţean, pentru a face parte din cadrul unei instituţii cu atribuţiuni clare privind acordarea de consultanţă de specialitate fermierilor şi profesionalizării lor", a declarat şeful Direcţiei Agricole Bihor, Nicolae Hodişan.

Directorul a fost reconfirmat pe funcţie, prin ordin de ministru, iar funcţia de director adjunct a revenit inginerului Marius Ştefan, fostul director al Camerei Agricole Bihor.

Cursuri de calificare

Astfel, Serviciul Implementarea Politicilor, Strategiilor în Agricultură şi Industrie Alimentară, Consultaţă Agricolă şi Formare Profesonală va organiza cursuri de calificare pe domenii de la vinificatori, măcelari, bucătari - cofetari şi operatori în agroturism, dar şi cursuri de specializare pentru fermieri.

"Vom organiza cursuri în urma cărora absolvenţii vor primi diplome recunoscute la nivel european. Intenţia noastră este ca tarifele percepute cursanţilor să fie modice, pentru că până acum preţul unui curs era de 500 lei", a spus Hodişan.

Cursurile vor avea o componentă teoretică dublată de ore de practică la ferme sau societăţi comerciale de profil.

"Vine controlul!"

Pe de cealaltă parte, începând de anul acesta, în cadrul Direcţiei Agricole a fost reînfiinţat Serviciul Monitorizare, Inspecţii Tehnice, Verificare şi Constrol în Agricultură şi Industria Alimentară, aflat până curând în subordinea directă a Ministerului Agriculturii, cu atribuţiuni de inspecţie pe domenii precum legume - fructe, vie - vin, carcase, agricultură ecologică, produse tradiţionale, fertilizanţi şi altele.

"În plus, este pentru prima dată după 1991 când Ministerul dă atribuţiuni precise Direcţiilor Agricole privind verificarea fondului funciar şi sancţionarea abaterilor, indiferent că este vorba de balastiere, de depozitarea pietrişurilor pe terenurile învecinate sau de extinderea de către primari a intravilanului localităţilor, afectând suprafeţele destinate să producă necesarul de hrană pentru populaţie", a declarat directorul.

Cu biroul în teren...

Pe de altă parte, Direcţia Agricolă şi-a păstrat atribuţiunile privind implementarea politicilor şi strategiilor în domeniul agricol, monitorizarea stării de vegetaţie a culturilor şi altele.

Instituţia se va ocupa inclusiv de acordarea de la bugetul de stat de ajutoare de minimis pentru legumiculturi şi fermieri, dar şi îndrumarea agricultorilor.

"Pentru a veni în întâmpinarea fermierilor am organizat 13 centre de asistenţă tehnică zonală, unde agricultorii vor putea obţine consultanţă de specialitate şi îşi vor putea aviza certificatele de producător", a spus Hodişan.

Centrele de asistenţă, cu sedii în Aleşd, Beiuş, Marghita, Salonta, Săcuieni, Tinca ş.a., vor vor avea birou în cadrul primăriilor şi vor funcţiona după un program stabilit.