Înfiinţată în 2005 ca o contrapondere la forţa de gravitaţie a centrelor urbane învecinate, precum Timişoara sau Cluj, Zona Metropolitană Oradea (ZMO) cuprinde astăzi 12 localităţi învecinate decise să îşi joace viitorul pe o singură carte. Iar tânărul director Adrian Foghiş spune că asocierea nu poate fi decât câştigătoare. Pentru că deja rezultatele se văd...

- Ce este Zona Metropolitană Oradea: o asociaţie de proprietari la nivel de localităţi, un mini-guvern local sau un mega-municipiu?

- Nu e un mega-municipiu pentru că nu vorbim despre o preluare în forţă de către Oradea a localităţilor vecine, nu este un mini-guvern local pentru că îi lipseşte partea executivă, şi nu este o asociaţie de proprietari pentru că deciziile Comitetului Director reflectă priorităţi ce depăşesc teritoriul unei singure localităţi. Este vorba despre proiecte cu caracter intercomunitar, precum dezvoltarea reţelei de utilităţi şi drumuri, care ar putea fi implementate abia peste 3 sau 5 ani. Rolul nostru este de a pregăti documentele suport pentru atunci când vor fi asumate.

- Cum se împacă atâţia primari de culori politice diferite când au de aprobat un proiect comun?

- Şedinţele la care am participat eu nu au fost influenţate politic. Proiectele care pot fi exploatate în beneficiul membrilor sunt asumate prin vot deschis. Există şi cazuri în care unii primari nu le consideră prioritare, dar atunci se discută aşezarea lor pe nevoile comunităţilor locale şi de cele mai multe ori se ajunge la o înţelegere.

Proiecte pentru viitor

- Care sunt cele mai importante proiecte ale ZMO?

- Avem proiectul Aparegio, de extindere a reţelei de apă şi canalizare, în valoare totală de 123 milioane de euro, derulăm deja de trei ani proiectul Reosal privind managementul în comun al deşeurilor, iar pe partea de drumuri lucrăm la ringul metropolitan. Acesta va înconjura pe la periferie comunele din ZMO scoţând traficul din zonele rezidenţiale şi asigurând accesul la viitoarea autostradă Transilvania, fiindcă drumul prin Biharia nu face faţă nici la ora actuală. Din calculele noaste, în 7-8 ani am putea avea toată infrastructura modernizată.

- Ce fonduri vor atrage aceste proiecte pentru dezvoltarea zonei?

- Pentru ciclul bugetar comunitar 2007-2013, sperăm să atragem cam 150 milioane de euro. Având în vedere că avem deja pregătite documentele marilor proiecte, până în 2017 am putea atrage peste 350 milioane de euro. Depinde de momentul lansării programelor de finanţare...

În sfidarea crizei

- Va reuşi Parcul industrial să relanseze economic Oradea şi ZMO?

- Parcul industrial relansează deja Oradea. Pe lângă activităţile de bază ale investitorilor, au deja de lucru constructorii, firmele de catering şi mulţi alţii. Anul trecut s-au înfiinţat 400 de locuri de muncă, iar pentru 2011 sunt estimate alte 1.000. Rămâne să găsim soluţii pentru creşterea nivelului de salarizare. Pentru că Eurobusiness Parc este un succes, vrem să înfiinţăm o nouă zonă industrială la fostul tancodrom şi să înfiinţăm parcuri tematice pe componente electronice ori auto în Oşorhei şi, dată fiind apropierea de aeroport, Nojorid. În plus, dacă reuşim să dotăm aeroportul cu infrastructură de cargo, atractivitatea zonei va creşte exponenţial...

- Când vor avea toate localităţile din ZMO reţele de apă şi drumuri asfaltate?

- Depinde foarte mult de perioada de lansare a instrumentelor structurale. În strategia de dezvoltare noi am estimat că partea de transport public va fi asigurată până în 2013, iar pe partea de infrastructură pe apă şi canalizare vom lucra până în 2015, pentru că nu am reuşit să includem în proiectul Aparegio toate reţelele din ZMO. De drumuri ne vom apuca în 2015-2016, după finalizarea reţelelor.

- Ce nevoie are ZMO de un ocol silvic propriu?

- Totul a pornit de la faptul că Oradea are pădure lângă Borş, Borş lângă Paleu, Toboliu lângă Oradea şi tot aşa. Spre exemplu, de la strada Gheorghe Doja din Oradea în sus, unde au păduri şi Borşul şi Paleul şi nu se face nimic, s-ar putea amenaja un centru de agrement. Membrii noului Ocol Silvic vor decide ce anume vor să facă şi dacă lucrează în continuare cu Romsilva sau îşi creează propriul operator, care ar deveni eligibil inclusiv pentru atragerea de finanţări nerambursabile...

Megacentura

- De când datează proiectul ringului metropolitan şi ce şanse de materializare are?

- Ideea ringului metropolitan există de trei ani. Este un megaproiect în valoare de 250 milioane de euro, prin care se vor construi 60 de kilometri de şosea. Studiul de prefezabilitate a fost finalizat şi avem o variantă de traseu acceptată de responsabilii tehnici şi Consiliul Director al ZMO, care a fost dezbătută public şi poate fi consultată pe site-ul www.zmo.ro. Lucrările ar putea începe prin 2015-2016.

- Comuna Biharia se va retrage sau nu din proiectul Aparegio?

- Ultima poziţie oficială comunicată Primăriei Oradea şi asociaţiei de dezvoltare Aparegio era de retragere. Proiectul va continua fără Biharia, dar trebuie spus că localitatea a câştigat un proiect de reabilitare a drumurilor şi, dacă nu îşi modernizează reţelele, nu va mai putea lucra la ele decât peste 5 ani. Ceea ce nu cred că îşi doreşte...