Ce era de demonstrat s-a demonstrat! Administraţia Imobiliară Oradea vrea banii, nu disciplinarea şoferilor. Angajaţii Serviciului Parcări s-au repezit să dea amenzi încă din 1 august, ziua sorocită de primarul Ilie Bolojan pentru reluarea controalelor. Şi nu oricum, ci majorate rău-voitor, de la 45 la 75 lei!

În absenţa viceprimarului Ovidiu Mureşan, coordonatorul AIO, plecat în concediu în Antalya, a secretarului Consiliului Local, Ionel Vila, aflat la relaxare la munte, şi a directorului Cristian Beltechi, retras la Sovata, şefii rămaşi la comandă, Cristian Popescu şi Claudia Purde, şi-au încordat muşchii la şoferi. Reuşind să încheie criza parcărilor în cel mai penibil mod cu putinţă...

03 Cristian Bitea.jpgIlegal non-stop

Declaşată la sfârşitul lunii iunie, criza parcărilor a avut la bază dezvăluirile subprefectului Cristian Bitea (foto) despre ilegalităţile AIO. El descoperise nereguli diverse, de la înfiinţarea unor parcări fără avizul Poliţiei Rutiere şi trasarea de parcaje în buza unor intersecţii până la transformarea poliţiştilor în agenţi "încasatori" ai municipalităţii, care obligau şoferii la plata taxei de ridicare sub ameninţarea că în caz contrar le vor aplica amenzi mai mari, prevăzute de Codul Rutier.

Subprefectul a contestat în justiţie legalitatea înfiinţării unor parcări de scurtă durată prin decizii ale primarului Ilie Bolojan, justificate prin nevoia operativităţii, dar şi instituirea taxelor de 45 lei pentru staţionarea pe locuri marcate fără plată, respectiv de 300 lei pentru ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar. Acestea erau abuzive, nefiind nici tarife de parcare, nici amenzi, şi ca atare, susţinea Bitea, trebuiau desfiinţate.

Pe poziţii de forţă

AIO a gestionat criza cu delicateţea unui rinocer. A doua zi după înregistrarea procesului, Bolojan a suspendat activitatea de control a Serviciului Parcări până la 1 august, dată stabilită "burtologic", şi a ameninţat că va cere Prefecturii încasările nerealizate. Apoi s-a răzgândit. Avertizat că în cazul unei sentinţe nefavorabile, AIO ar putea fi obligată să returneze şoferilor banii încasaţi nelegal, primarul şi-a revocat dispoziţia de înfiinţare a parcărilor galbene şi a obţinut de la Consiliul Local anularea celor două taxe.

Modificările s-au făcut însă doar pentru a lăsa fără obiect procesul cu Prefectura. Conducerea AIO şi-a rebotezat taxa de ridicare drept "contravaloare a serviciilor de ridicare şi transport", fixată tot la 300 lei, şi a stabilit amenda pentru parcare neregulamentară la un cuantum între 150 şi 500 lei, la cheremul parcagiului, în baza unui articol deja existent în regulamentul parcărilor. Altfel spus, în locul taxei nelegale de 45 lei, şoferii urmau să fie amendaţi legal cu cel puţin 75 de lei (jumătate din minim, dacă plăteau în 48 de ore amenda)!

Foame de bani

AIO a urmărit, însă, doar jecmănirea şoferilor. În şedinţa din 21 iulie a CL, conducerea Administraţiei a respins propunerea udemeristului Ritli Ladislau de reducere a amenzii minime la 90 lei, pentru ca şoferii să plătească tot 45 lei în 48 de ore. După care, printr-un comunicat repezit şi nesemnat, a anunţat reluarea controalelor, începând din 1 august, cu aplicarea amenzilor majorate. Conform anunţului, contravenienţii vor găsi pe parbrize note de constatare, urmând ca procesele-verbale să le fie trimise acasă cu posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în 48 de ore de la primirea lor. Dar şefii din Primărie s-au pripit!

Fiindcă AIO avea nevoie de adoptarea regulamentului parcărilor supraterane, pentru a putea taxa din 1 august staţionarea în noua parcare din spatele Palatului de Justiţie, Consiliul Local s-a întrunit din nou joia trecută, ocazie cu care a discutat şi problema amenzilor. Cum Prefectura ceruse municipalităţii să nu se răzbune pe orădeni pentru greşelile proprii, şefii PSD i-au solicitat viceprimarului Ovidiu Mureşan să propună scăderea amenzilor, iar grupul UDMR a ameninţat şi el că va boicota regulamentul dacă nu scad sancţiunile.

Strâns cu uşa, primarul Ilie Bolojan a cerut pace în stilul caracteristic. Edilul a propus reducerea amenzii la 100 lei, şoferii plătind 50 lei în 48 de ore, iar diferenţa de 5 lei urmând să acopere costurile de expediere a proceselor-verbale către contravenienţi. Remarcând cinismul situaţiei de a obliga "condamnatul" să-şi plătească singur "glonţul", UDMR-iştii au susţinut şi mai apăsat propunerea lui Ritli. Astfel, amenda minimă de 90 lei (45 lei în 2 zile) a fost adoptată cu unanimitate de voturi!

Şo pe ei!

Abia a aşteptat AIO încheierea şedinţei, ca să retrimită presei comunicatul despre reluarea controalelor din 1 august, în care a modificat doar cuantumul amendei minime, la 90 lei. La sesizarea BIHOREANULUI, cum că în mod legal o hotărâre a CL devine aplicabilă abia după 5 zile de la comunicarea către Prefectură, Primăria a dat-o la întors, dar în stilul propriu. "Ori HCL-ul de astăzi este valabil şi atunci se aplică amenda de 45 lei, ori nu este valabil şi atunci se aplică vechea amendă din regulament, de 150 lei", a stabilit Bolojan.

Atât au vrut să audă parcagiii! Nici nu s-a uscat bine cerneala pe ziarele ce anunţau reluarea controalelor că vineri dimineaţă echipele Serviciului Parcări încheiau primele note de constatare. Culmea ironiei, cum tipizatele erau deja făcute în baza HCL-ului, agenţii au tras cu pixul peste pragul minim al amenzii de 90 lei şi au scris în loc 150 lei. Mai mult, şoferii care s-au prezentat în aceeaşi zi pentru plata amenzii au fost puşi să declare în scris că renunţă la procesul-verbal, pentru ca municipalitatea să nu mai cheltuie nici cei 5 lei cu expedierea lui!

03 Ritli Laslo Csongor.jpgRea-voinţă crasă... r

Tupeul conducerii AIO, care sfidează Consiliul Local şi îşi contrazice propriul argument invocat atunci când a cerut reducerea amenzii, arătând că gravitatea faptei e prea mică pentru a fi sancţionată cu 150 lei, a şocat multă lume. "Nu îmi vine să cred. O să întreb ce s-a întâmplat luni, când revin în oraş", a reacţionat consilierul local Ritli (foto), aflat şi el în concediu.

Atitudinea municipalităţii este evident rău-voitoare. La capătul unei crize declanşată de ea însăşi, Primăria putea utiliza răgazul celor 5 zile sancţionând eventual şoferii cu avertismente şi îndeplinindu-şi, în schimb, obligaţia de informare a orădenilor. Şi asta încă nu e tot! BIHOREANUL a descoperit că, din superficialitate, conducerea AIO nu şi-a citit atent nici măcar propriul proiect supus spre adoptare Consiliului Local. Astfel că, pe lege, din 7 august, când hotărârea intră în vigoare, Serviciul Parcări nu va mai putea aplica nicio sancţiune!

Amenzile, doar de la Bolojan!

HCL-ul adoptat joia trecută este clar: la primul articol se reduce pragul minim al amenzii la 90 lei, la al doilea se înlocuieşte aliniatul 2 al articolului 191 din regulament, urmând ca acesta să prevadă că aplicarea amenzii se va face de către angajaţii Serviciului Parcări împuterniciţi de primar, iar la al treilea se înlocuieşte - din nou - acelaşi aliniat 2 cu prevederea că amenzile se constituie ca venituri la bugetul local.

03 Claudiu Pop_2.jpgAltfel spus, prevederea referitoare la parcagii a fost eliminată cu totul din regulament, astfel că sancţiunile devin inaplicabile, nemaifiind cine să le pună în practică! Indolenţa conducerii AIO l-a revoltat inclusiv pe prefectul Claudiu Pop (foto): "Modificarea făcută denotă modul superficial în care a fost tratată problema. Adică stă regulamentul o lună în analiză la AIO, după care e transmis într-o formă inaplicabilă!".

Cum hotărârea a fost deja adoptată, numai Consiliul Local o poate modifica, într-o şedinţă ulterioară. Până atunci, dacă îşi doreşte atât de mult să facă bani din amenzi, conducerea AIO va trebui să-l trimită în stradă la pus note de constatare pe parbrize pe primarul Ilie Bolojan. Nu de alta, dar conform legii este singurul care mai poate da amenzi după 7 august. Şi aşa l-au botezat duşmanii "primarul pedeapsă"...


TOT FĂRĂ TAXĂ
Noi cu drag muncim!

Stilul de lucru smucit al conducerii AIO se vede inclusiv în cazul parcării supraetajate din spatele Palatului de Justiţie. După ce a anunţat public că din 1 august va rupe chitanţe şoferilor care parchează aici, vineri dimineaţă conducerea instituţiei a lipit la intrarea în parcare un afiş conform căruia taxarea se va face doar cu începere de la 11 august.

Motivul? Funcţionarii au aflat din BIHOREANUL că, legal, abia atunci poate intra în vigoare regulamentul parcării supraetajate. De ruşine, anunţul a mai fost făcut public abia vineri după-amiază şi numai pe site-ul Primăriei. Chiar şi aşa, amenzile pentru nerespectarea regulamentului vor putea fi aplicate abia din septembrie, pentru că intră în vigoare doar la 35 de zile de la comunicare!