Maşina este un lux, deci costă. Este în acelaşi timp o necesitate, deci ar trebui să fie accesibilă. Ca să împace şi capra şi varza, primarul Ilie Bolojan a decis să limiteze zonele de parcare cu plată strict la perimetrul din centrul oraşului.

"Dacă parcările din centru vor fi cu plată, cele din cartiere nu se vor plăti! Acestea vor fi date la cerere asociaţiilor de proprietari care doresc să le împartă membrilor contra-cost în baza regulamentului privind parcările la domiciliu. Şi atât!", spune primarul.

Cartiere fără taxă

Zvonul privind intenţia municipalităţii de a extinde zonele de parcare cu plată inclusiv pe arterele principale din cartierele de blocuri, precum Corneliu Coposu, Ştefan cel Mare sau Nufărului, a apărut în prag de alegeri şi s-a lăsat cu scandal. Pentru că informaţia a văzut lumina tiparului pe prima pagină a unui cotidian şi tocată pe un blog, primarul Ilie Bolojan a calificat gestul drept un atac de campanie menit să-i ridice oamenii în cap cu trei zile înaintea scrutinului.

01 ilie bolojan_1.jpgEdilul a fost cu atât mai iritat cu cât susţine că nu şi-a propus niciodată taxarea parcărilor din cartiere. "Parcările din cartiere nu se vor plăti. Nu vom pune parcometre nici pe Coposu, nici pe Ştefan cel Mare, iar dacă totuşi Administraţia Imobiliară Oradea le-a montat, le vom da jos", zice Bolojan (foto).

Parcări de milioane

Ştirea care l-a enervat pe edil a fost cu atât mai credibilă cu cât în primul mandat Bolojan a implementat un program privind amenajarea de parcări de o amploare fără precedent. În patru ani, numărul locurilor de parcare a crescut de la 1.500 la 6.000, iar astăzi aproape că nu există cotlon în centrul oraşului unde orădeanul să îşi poată lăsa maşina fără să fie taxat. Şi chiar şi aşa, la orele de vârf, găsirea unui loc liber în Parcul Traian, pe strada Primăriei sau pe Bulevardul Magheru este, încă, o provocare!

Numai anul trecut AIO a încasat de pe urma parcărilor şi a amenzilor aplicate contravenienţilor fabuloasa sumă de 6,8 milioane lei. Iar anul acesta va sparge din nou recordul de încasări. Pentru a treia oară consecutiv...

Scopul pentru care s-au introdus parcările cu plată în zona centrală, iar în buricul târgului staţionarea a fost limitată la două ore, nu a fost însă ca AIO să adune bani. Bolojan spune că măsura a fost implementată după model occidental, pentru a creşte dinamismul oraşului. Un loc ocupat până de curând, cât era ziua de lungă, de maşina unui funcţionar sau a unui comerciant, este folosit acum, pe rând, de patru sau mai mulţi şoferi. Iar asta înseamnă mai mulţi potenţiali clienţi şi beneficiari ai firmelor şi instituţiilor din centru.

Parchează şi fugi!

Primarul Ilie Bolojan susţine că are în plan ca de luna viitoare să introducă în teste două parcări gratuite pentru o perioadă limitată. "În curtea Primăriei cetăţenii vor putea parca, pentru o jumătate de oră, gratis. Vor primi un tichet la intrare, iar la plecare, dacă au trecut 30 de minute, vor putea ieşi din curte doar dacă plătesc pentru două ore", a spus Bolojan.

La fel, sistemul va fi testat şi în strada Mihail Sadoveanu de lângă Piaţa Rogerius. Aceasta va fi transformată în parcare cu o singură cale de acces, prin închiderea laturii dinspre strada Blaise Pascal şi prin montarea unei bariere la intrarea dinspre Corneliu Coposu. Astfel, orădeanul care îşi termină cumpărăturile în jumătate de oră şi eliberează locul pentru ca alt şofer să îşi poată face piaţa va fi "premiat" cu o parcare gratuită, pentru meritul de-a fi eficient. Aşa cum ar trebui să fie şi sistemul de parcări...


ADIO, PARCOMETRE!
Parcare cu telefonul

Primarul Ilie Bolojan spune că, în ciuda zvonurilor, municipalitatea nu va extinde zonele de parcare cu plată în cartiere. "Vor fi parcări cu plată doar în imediata vecinătate a pieţelor, pentru ca un număr cât mai mare de orădeni să îşi poată face cumpărăturile. În rest, nu se va mai monta niciun parcometru", spune edilul.

De altfel, primarul susţine că actualele aparate de taxat, oricât ar fi de performante, nu vor avea o viaţă prea lungă. "Treaptat, le vom retrage din uz. În zece ani toată lumea va plăti cu telefonul mobil. E cea mai bună metodă când te grăbeşti. Dai un apel şi pleci în treaba ta, nu te mai cauţi de fise şi nici nu mai umbli după parcometru", spune primarul.

Orădenii îşi pot plăti parcarea prin telefonul mobil în reţelele Vodafone şi Orange după achiziţionarea unui voucher Tpark cu valoare de minim 10 lei de la Serviciul Parcări sau prin SMS în mai multe reţele de telefonie mobilă, inclusiv Digi.