Procurorii DNA Oradea au dispus trimiterea în judecată a 7 din cei 10 inspectori ai Autorităţii Rutiere Române - Agenţia Bihor, pentru acuzaţiile de luare de mită, abuz în serviciu contra intereselor publice.

Inspectorii de trafic Ionel Sorin Derban, Viorel Iepure, Ciprian Vasile Telibaşa, Sebastian Sabău, Cristian Butiri, respectiv referenţii de specialitate Gheorghe Lupu şi Margareta Ţecu, sunt acuzaţi că au abuzat de funcţiile lor pentru a favoriza reprezentanţii unor societăţi comerciale de transport ori conducători auto.

Şpagă în bani şi produse

Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori, în cursul anului 2008, Ionel Sorin Derban, Sebastian Marin Sabău, Viorel Iepure, Adrian Sebastian Ianc, Ciprian Vasile Telibaşa şi Cristian Adrian Butiri, în calitate de inspectori de trafic în cadrul ARR Bihor, şi-au încălcat atribuţiile de serviciu în timpul controalelor rutiere.

Astfel, cei 6 inspectori opreau maşinile în trafic, constatau nereguli cum ar fi lipsa copiei licenţei de transport, lipsa certificatului de competenţă profesională şi a diagramelor tahografice, însă nu aplicau sancţiuni contravenţionale care erau cuprinse între 1.000 şi 20.000 lei, pretinzând în schimb sume de bani şi foloase materiale cu titlu de mită.

Din ancheta DNA a mai reieşit că inspectorul Ionel Sorin Derban a pretins şi primit cu titlu de mită, atât personal cât şi prin intermediul referenţilor Gheorghe Mircea Marius Lupu şi Margareta Ţecu, suma totală de 2.200 lei şi materiale de construcţii pentru a nu aplica sancţiuni contravenţionale reprezentanţilor unor firme pentru încălcarea reglementărilor legale referitoare la activitatea de transport rutier.

La rândul său, în acelaşi scop, Sebastian Marian Sabău a primit cu titlu de mită materiale de construcţii, carburanţi auto şi băuturi alcoolice în valoare totală de 610 lei pentru a nu aplica sancţiuni contravenţionale.

De asemenea, Viorel Iepure, Adrian Sebastian Ianc, Ciprian Vasile Telibaşa şi Cristian Adrian Butiri şi-au încălcat atribuţiile de serviciu şi nu au aplicat amenzi contravenţionale în condiţiile în care au depistat în trafic mai multe autovehicule de transport care circulau fără avea documente legale de transport.

Prin această modalitate, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Primăria Comunei Derna şi Primăria Girişu de Criş au fost prejudiciate cu cel puţin 488.000 de lei reprezentând cuantumul amenzilor care nu au fost aplicate.

Interceptaţi

"În unele cazuri, inspectorii au închis ochii în schimbul mitei la probleme care ar fi putut cauza dezastre. Aşa cum e şi inspectorul care a oprit o maşină cu butelii de aragaz, iar în timpul verificărilor a constatat că transportul nu era în siguranţă. Şoferul a scăpat şi a plecat cu maşina. Buteliile respective puteau să cadă, să explodeze", a explicat BIHOREANULUI o sursă din rândul anchetatorilor.

Potrivit sursei citate, pentru a-i dovedi pe inspectori, procurorii DNA le-au monitorizat mai multe luni activitatea, dar şi convorbirile telefonice, iar din anchetă a reieşit că şi-au încălcat cu bună ştiinţă atribuţiile pentru a-i favoriza pe unii transportatori. Cei trimişi în judecată sunt Adrian Ianc, Ionel Derban, Ciprian Telibaşa, Cristian Butiri, Marius Lupu, Sebastian Sabău şi Viorel Iepure, cel din urmă fiind fostul şef al instituţiei, în prezent pensionar.

Contactat de BIHOREANUL, şeful ARR Bihor, Octavian Curpaş, nu a dorit să comenteze situaţia.

"Prinşi" de BIHOREANUL

BIHOREANUL a dezvăluit, încă în urmă cu patru ani faptul că unii inspectori ai ARR Bihor au transformat instituţia într-un "sereleu", jumulindu-i fără jenă pe transportatori, în interes personal.

Înainte de demararea unor controale, de pildă, unii inspectori îşi ofereau cu tupeu serviciile de consultanţă taman operatorilor de transport pe care urmau să îi verifice. Astfel, unor transportatori li se sugera că, în acest mod, sigur vor scăpa "curaţi" din controale.

Altora li se oferea "imunitate" la controale dacă îşi încheie poliţe de asigurare prin intermediul rudelor inspectorilor ARR, ori dacă se înscriu la cursurile de formare profesională organizate de fundaţiile cu care aceştia colaborează, beneficiind de un comision din taxa de şcolarizare pe care transportatorii o achită la înscriere.

Afacerea era mai mult decât profitabilă având în vedere că, lunar, la fiecare dintre cele trei centre de pregătire se înscriau în medie 100-120 de persoane, iar cea mai mică taxă, cum e de pildă cea plătită de taximetrişti pentru cursurile de şoferi profesionişti, era de 2,5 milioane de lei vechi.

Unii inspectori căpuşau instituţia chiar prin propriile firme. Un astfel de caz semnalat de ziar era cel al inspectorului Sebastian Ianc care, la scurt timp după ce s-a angajat în ARR Bihor, în 2004, şi-a înfiinţat o firmă de consultanţă, Secretisi SRL. Societatea, administrată de soţia sa, se ocupa de obţinerea autorizaţiilor şi licenţelor necesare transportatorilor şi organizarea cursurilor de formare profesională.

BIHOREANUL a aflat, de asemenea, că inspectorii demarau controale fără aprobarea conducerii instituţiei, de multe ori cu maşini proprii şi mai ales în zona de frontieră, unde circulau maşinile de mare tonaj cu mărfuri, sau autocarele care ieşeau din ţară cu turişti, însă verificările nu se lăsau cu amenzi, problemele sesizate fiind "rezolvate" pe loc.