Oradea va putea avea curând două noi poduri rutiere peste Criş, ceea ce va duce la decongestionarea traficului auto pe cele existente, în special pe Decebal şi Densuşianu.

Mai rapid în vestul oraşului

Primăria a aprobat documentaţia tehnică pentru construirea unui asemenea pod în locul celui de pontoane, care să permită circulaţia autoturismelor (nu şi a autocamioanelor) între cartierele Ioşia şi Rogerius.

Ideea unui pod rutier în Ioşia Nord, în apropierea Sălii Sporturilor, există încă dinainte de 1989, iar în 2006 fosta conducere a Primăriei a plătit un studiu tehnic în acest sens firmei Search Corporation, care l-a actualizat pe propria cheltuială, a anunţat, marţi, primarul Ilie Bolojan.

Primarul a prezentat presei cele cinci variante tehnice de execuţie a viitorului pod, trei dintre ele având ca principal material de construcţie betonul, iar două grinzile metalice (aceste două variante fiind mai ieftine şi mai rapid de executat).

"Viitorul pod dintre Ioşia şi Rogerius va fi destinat exclusiv autoturismelor, urmând să aibă câte o bandă de circulaţie pe sens, trotuare pentru pietoni şi piste pentru biciclişti pe ambele laturi. Podul va fi construit în diagonală peste Criş, ca să se evite problema exproprierilor de terenuri, şi va lega Ioşia, dinspre strada Densuşianu, de Rogerius, prin Aluminei şi Sovata", a spus Ilie Bolojan.

Acesta a precizat că se vor face plantări masive de pomi şi copaci, iar proiectul va respecta cerinţele de protecţie fonică a blocurilor pe lângă care va trece viitorul pod.

Primarul a anunţat că acest pod se va construi din bugetul local şi va avea ca efecte scurtarea timpului de acces între cele două cartiere, dar şi decongestionarea Podului Densuşianu şi a Podului Decebal, pentru acest din urmă pod existând posibilitatea măririi vitezei de circulaţie a tramvaielor prin rezervarea, doar pentru aceste mijloace de transport în comun, a benzii de circulaţie pe care se află şinele.

Pod din bani privaţi

Cel de-al doilea pod rutier pe care îl doreşte Primăria va lega cartierul Dragoş Vodă de cartierul Podgoria, dar practic va putea fi folosit şi de cei care vor să ajungă din partea de sud-est a oraşului spre Episcopia Bihor, aceştia urmând să poată evita astfel circulaţia prin centru.

Acest pod va avea câte o bandă de circulaţie pe sens, precum şi trotuare pentru pietoni şi pistă pentru biciclişti, lucrările putând începe imediat după obţinerea autorizaţiei de construcţie, adică în luna aprilie sau cel târziu mai, a anunţat primarul.

Bolojan a precizat că acest pod va fi construit pe cheltuiala unei companii italiene, în schimbul unor bucăţi de teren pe care municipalitatea le-a concesionat acesteia lângă un alt teren, cumpărat de italieni, în vederea edificării unui centru de afaceri şi a unui complex hotelier. "Din bugetul local se va construi doar o giraţie care va fluidiza accesul spre pod a vehiculelor care vin dinspre Cluj", a spus primarul.

De altfel, construcţia acestui pod nu a fost contestată, iar Consiliul Local a votat încă de anul trecut o hotărâre care permite edificarea lui.

Pro şi contra

Pentru că în urmă cu trei ani fosta administraţie a abandonat ideea construirii podului rutier în Ioşia Nord, aproape 200 de orădeni care locuiesc în zonă manifestându-şi opoziţia faţă de acest proiect, Ilie Bolojan a afirmat că actuala conducere a Primăriei va oferi atât oponenţilor, cât şi susţinătorilor săi, posibilitatea să-şi etaleze argumentele.

Pentru aceasta, proiectul podului din Ioşia va fi supus unei dezbateri publice la care vor participa şi specialişti, întâlnirea fiind programată pentru miercuri, 17 martie, în sala mare a Primăriei, de la ora 10.

O altă dezbatere publică, tot cu specialişti, şi tot cu începere de la ora 10, va avea loc joi, 18 martie, având ca temă podul dintre cartierele Dragoş Vodă şi Podgoria.

"Mă aştept să participe atât contestatarii, cât şi susţinătorii necesităţii celor două poduri, deoarece ele vor scurta mult timpii de deplasare", a spus primarul Ilie Bolojan.