La o jumătate de an de când a preluat conducerea Spitalului Județean din Oradea, dr. Gheorghe Carp recunoaște că nu a respectat termenul de 3 luni în care se obligase să restructureze unitatea cu 4.600 de angajați, invocând că adjuncții săi au fost interimari.

Pe de altă parte, managerul a spus că ar putea renunța la funcție dacă acestora nu li se vor majora lefurile, fiindcă fac o muncă dublă și sunt plătiți sub colegii care nu fac parte din Comitetul Director.

O conferință de presă „un pic atipică”

Miercuri, în debutul primei sale conferințe de presă susținute de la preluarea mandatului, pe 1 aprilie, managerul Spitalului Județean a afirmat că „darea de seamă” pe care urma s-o facă „este un pic atipică”, fiind forțată, de fapt, de insistențele cu care BIHOREANUL a solicitat mai multe informații de interes public despre activitatea sa și a celorlalți membri ai Comitetului Director (directorii adjuncți, medical, de îngrijiri și financiar-contabil), publicația noastră depunând, de altfel, în urmă cu o săptămână, o solicitare în baza Legii privind liberul acces la informațiile de interes public ce cuprindea 25 de întrebări pe teme de actualitate.

Practic, dr. Carp a răspuns, punctual, la cele 25 de întrebări, aproape în ordinea în care au fost formulate de BIHOREANUL.

O primă serie a urmărit să stabilească dacă mega-Spitalul Județean rezultat prin unificarea cu fostul Municipal a devenit sau nu spital de categoria I, cu finanțare sporită, managerul afirmând că acest lucru s-a întâmplat, astfel că în prezent unitatea este finanțată prin CAS cu suma de 1.600 lei per pacient (față de situația dinaintea unificării, când Municipalul primea doar 1.550 lei), iar finanțarea în funcție de complexitatea cazurilor rezolvate (ICM – Indicele de Complexitate Medicală a cazurilor) a crescut și ea (proporțional cu majorarea ICM de la 1,39 – în cazul fostului Municipal și respectiv 1,8 – Județeanul la 1,91 în prezent), astfel că dacă în lunile ianuarie și februarie finanțarea era de 16,7 milioane lei (pentru ambele spitale), în august a fost de 19 milioane lei.

Ieșit din termen

Pe de altă parte, în privința măsurilor de restructurare a spitalului, managerul a fost nevoit să admită că termenul de 3 luni pe care și l-a fixat pentru restructurarea unității a fost depășit, scuzându-se însă că abia „din august am avut Comitet Director”, în sensul că membrii CD numiți în 1 aprilie au fost interimari, iar din august ocupă funcțiile prin concurs.

Chiar și așa, BIHOREANUL i-a amintit că inclusiv Comitetul Director interimar avea aceleași atribuții, astfel că aceasta nu poate explica întârzierea. Prin urmare, managerul a mai adăugat și alte motive, și anume că „apoi (n.r. – în vară) a urmat perioada concediilor”, dar și că studiile comparative asupra eficienței secțiilor și compartimentelor (60 la număr în prezent) nu puteau fi finalizate în doar 3 luni. „Nu poți să vezi efectele unei reorganizări mai devreme de un an și jumătate – doi ani”, a spus dr. Carp.

În ce privește reorganizarea propriu-zisă, managerul a anunțat că „surprize vor fi”, exemplificând că „secțiilor unde gradul de ocupare a paturilor este sub 60% li se va diminua numărul de paturi”, iar „secțiile care nu merg vor deveni compartimente”, în timp ce compartimentele cu adresabilitate mare, „care merg bine”, vor fi transformate în secții.

Site în actualizare

De asemenea, dr. Carp a răspuns și cu privire la realizarea unui site nou, corespunzător așteptărilor pacienților și familiilor, așa încât bolnavii să găsească toate informațiile de care ar putea avea nevoie, iar rudele să obțină, în timp real, informații privind starea acestora, pe baza unui cod.

Managerul a afirmat că un asemenea site va fi făcut, în termenul asumat de 12 luni pentru implementarea digitalizării, după modele israeliene (luna viitoare o delegație a spitalului urmând să facă o vizită de documentare în Israel). Până atunci – pentru că site-ul actual este complet depășit și lipsit chiar și de informații obligatorii (cum ar fi bugete și achiziții) – acesta va fi updatat, acest lucru urmând să se întâmple din 10 octombrie, adică de săptămâna viitoare.

Potrivit dr. Carp, site-ul va permite inclusiv programarea online pentru servicii de ambulator, precum și evaluarea de către pacienți a serviciilor oferite. Tot în legătură cu gradul de satisfacție din partea bihorenilor, managerul a afirmat că în prima jumătate a anului Spitalul Județean a avut 220.000 pacienți, din care un număr de 29 și-au exprimat nemulțumiri privind conduita personalului, adică 0,0103% din total, iar 27 mulțumirile (atât online, cât și prin petiții înregistrate pe hârtie).

„Va trebui să plec”

În fine, în condițiile în care BIHOREANUL a vrut să afle dacă e adevărat că managerul a propus Primăriei creșterea veniturilor celor trei adjuncți ai săi, dr. Carp a arătat că personalul TESA este slab remunerat, în frunte cu membrii Comitetului Director, directorul medical dr. Lucia Daina câștigând circa 9.200 lei net lunar, adică „sub jumătate din cât câștigă un medic șef de secție”, directorul de îngrijiri 5.200 lei net, sub veniturile unui asistent din secția ATI, cum este deținătorul funcției, asistentul Florin Rob, iar directorul financiar-contabil, economista Pompilia Ciurtin, doar 5.000 lei net.

„Primăria București a majorat, prin Hotărâre de Consiliu Local, salariile Comitetului Director și personalului TESA cu 30-40%. Există acest pericol ca spitalul să rămână fără personal tehnic. Județeanul vechi avea 69 angajați TESA, Municipalul vreo 60, dar pentru că limita de personal TESA pentru spitalele cu peste 1.000 de paturi este de 93 persoane, cei 93 rămași fac treaba pe care înainte o făceau 120 cu aceleași salarii”, a spus Carp.

El a recunoscut, așadar, că a propus Primăriei majorarea salariilor personalului TESA și membrilor CD cu 30%, afirmând că adjuncții i-au cerut acest lucru, în caz contrar, dacă revendicarea nu le va fi soluționată până la 31 decembrie, aceștia urmând să renunțe la funcții.

„În condițiile în care își vor da demisia, și eu va trebui să plec”, a spus dr. Carp.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!