Bani sunt, front de lucru este, muncitorii lucrează zi-lumină, dar chiar dacă ar lucra non-stop tot nu ar putea termina la timp construcţia drumului rapid!

Cea mai importantă investiţie în infastructura rutieră a oraşului va rămâne nefinalizată din cauză că municipalitatea nu are aprobarea Ministerului Transporturilor pentru a lucra în actualul triaj astfel încât să ajungă la podul Teodor Neş în linie dreaptă, aşa cum prevede proiectul. "Gândim mai multe variante de deblocare a proiectului", spune secretos viceprimarul Mircea Mălan.

Drumul de Rogerius

Alături de viitorul CET pe gaz şi de viitorul aquaparc Nymphaea, drumul expres care va travesa tot oraşul pe la poalele dealurilor Oradiei este unul dintre cele mai ambiţioase proiecte derulate în ciclul bugetar european care se încheie la sfârşitul anului.

Gândită ca alternativă la ruta din Bulevardul Magheru, unde se circulă de mulţi ani bară la bară, drumul expres, lung de 3,7 kilometri, leagă podurile Mareşal Prezan din Dragoş Vodă şi Thodor Neş din Rogerius. În valoare totală de 16 milioane euro, din care 11 milioane euro contribuţie locală, executarea investiţiei a fost câştigată prin licitaţie, în octombrie 2014, de o asociere de firme condusă de Trameco. Dat fiind termenul strâns de finalizare, stabilit pentru decembrie 2015, constructorii s-au apucat de muncă încă din iarnă. Pentru a economisi timp, au atacat în paralel patru tronsoane diferite şi se pare că le-a ieşit.

"Astăzi suntem cu 75% din stadiul fizic al drumului realizat, consolidările dealului au fost făcute 100%, iar pasajul peste strada Gheorghe Doja e finalizat. În mare, mai avem de montat grinzile pe podul din zona străzii Piatra Craiului, de turnat stratul de asfalt de uzură şi de finalizat porţiunea din triajul CFR delimitată de străzile Ana Ipătescu şi Teodor Neş", spune inginerul Marian Duşescu, manager de proiect din partea Trameco. Atâta tot că ultima parte nu se poate face...

Când da, când ba...

Potrivit proiectului, drumul rapid înaintează în linie dreaptă paralel cu linia ferată pentru ca în dreptul pasarelei metalice de la Gara Oradea să continue prin triajul CFR, să traverseze pe un podeţ Pârâul Sălbatic şi să urce pe podul Theodor Neş. De aici, şoferii vor putea alege fie să intre în oraş pe Bulevardul Ştefan cel Mare, fie să continue spre Episcopia pe strada Bihorului.

Având în vedere că în cei 660 de metri cât înaintează prin triaj artera intersectează linia ferată ce asigură accesul vagoanelor la depoul de reparaţii, aici urmează să fie amenajată o trecere la nivel, cu toate semnalizările menite să garanteze siguranţa circulaţiei. Dar asta dacă se mai face! Regionala CFR Cluj nu şi-a dat nici acum acordul pentru derularea lucrărilor pe terenul său, deşi Abed Nego, constructorul selectat, are toate avizele necesare.

"Discuţiile cu CFR durează de un an. Anul trecut ne-au spus să facem demersurile pentru transferul terenului la municipalitate, anul acesta ne-au comunicat că va trebui să plătim o chirie, pentru ca în final să ne anunţe că terenul aparţine statului şi trebuie să ne adresăm proprietarului", spune Annamaria Sava (foto), manager de proiect din partea Primăriei.

Legionara CFR

De altfel, relaţia municipalităţii cu Regionala CFR Cluj a fost tensionată de la bun început. Primăria a obţinut greu avizele pentru a putea lucra în vecinătatea căii ferate, iar după demararea lucrărilor a fost somată să se retragă cu 5 metri de la şină pentru a lăsa loc electrificării liniei de Cluj.

Mai mult, în luna martie, CFR a pus constructorii să plătească 3.400 lei pentru că în timpul lucrărilor la pasajul peste strada Gheorghe Doja au rupt din greşeală un cablu de fibră optică. "În mod normal nu trebuia să plătim. Cablul nu apărea pe niciun plan, dar am ţinut să avem relaţii bune cu CFR", zice inginerul Duşescu de la Trameco. Chiar şi aşa, coordonatorii lucrărilor şi muncitorii riscă acum dosar penal pentru distrugere. "Sper să nu se ajungă până acolo. Pentru ce am greşit, am plătit", spune inginerul.

Proiect născut mort

După zeci de drumuri la Cluj şi la Bucureşti pentru avizarea lucrărilor din zona liniei ferate şi pe fondul unei relaţii tensionate cu CFR, pe care a amendat-o pentru bălăriile din gară, primarul Ilie Bolojan vrea să rezolve problema la nivel guvernamental.

La cererea edilului, Consiliul Local a făcut săptămâna trecută primul pas pentru adoptarea unei Hotărâri de Guvern, care să prevadă trecerea celor 13.600 metri pătraţi de teren din triaj din proprietatea statului şi administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea municipiului.

Deşi adoptată cu unanimitate de voturi de toate grupurile politice, hotărârea aduce a literă moartă. Doar naivii pot crede că Guvernul Ponta sau orice alt guvern PSD îl va ajuta pe primarul liberal să puncteze o realizare în prag de an electoral. Mai mult, iniţierea unei HG durează cam două luni dacă toate lucrurile merg şnur, ceea ce nu este cazul, iar lucrările ar dura alte două luni. Or, până la sfârşitul anului mai sunt doar trei luni şi jumătate.

Varianta abandonului

Surprinşi, reprezentanţii Primăriei caută soluţii de avarie. "Într-un fel sau altul tot vom rezolva problema", spune viceprimarul Mircea Mălan. Deşi oficialii evită să recunoască, BIHOREANUL a aflat că municipalitatea ia în calcul abandonarea lucrărilor în aşteptarea unor vremuri mai bune şi, chiar dacă din 31 decembrie nu mai poate cheltui din banii europeni, poate termina tronsonul din bugetul propriu la anul. Investiţia ar fi de 300.000 euro, aşa că teoretic nu ar pune mari probleme vistieriei oraşului.

În tot acest interval, drumul expres ar urma să fie dat în funcţiune pe actualul traseu, cu viraj la dreapta pe strada Ana Ipătescu, urcarea dealului în rampă şi viraj la stânga pe strada Depoului, pentru a ieşi apoi în drumul care coboară de la Spitalul TBC pe strada Izvorului.

Desigur, având în vedere vecinătatea grădiniţei de pe Ipătescu, virajele strânse şi îngustimea carosabilului pe această porţiune, numai de drum rapid nu mai poate fi vorba. Dimpotrivă, se va circula bară la bară, dar măcar proiectul se poate închide ca realizat şi Primăria nu poate fi pusă de finanţator să returneze banii. "Nu vor fi corecţii financiare. Cum peste 80% din indicatorii din proiect sunt realizaţi, acesta poate fi considereat încheiat", confirmă directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloş.

Atâta tot că drumul rapid devine lent şi incomod, taman pe ultimul şi cel mai important tronson. Încă o confirmare a vechii vorbe cu ţiganul înecat la mal...


"E greu de crezut că Oradea va reuşi să obţină în timp util adoptarea unei Hotărâri de Guvern care să-i transfere terenul din triajul CFR pentru a finaliza lucrările până la sfârşitul anului. Primăria ar trebui să găsească variante alternative"

Marcel Boloş, directorul ADR Nord-Vest


VA URMA!
17,8
la sută din drumul rapid ar putea rămâne neterminat


REFĂCUT
(O)misiune imposibilă

Amenajarea drumului rapid a început cu stângul. Viceprimarul Mircea Mălan (foto) a descoperit anul trecut, chiar înainte de licitarea lucrării, că proiectul era, de fapt, nefuncţional. "Era absurd! Cei care coborau de pe strada Spitalului nu puteau s-o ia la stânga spre Dragoş Vodă, iar cei dinspre Episcopia nu puteau vira spre zona de deal", povestea atunci Mălan.

Refăcut, proiectul este pus în operă acum cu o intersecţie semaforizată în dreptul străzii Graurilor, benzi de stocaj în dreptul intersecţiilor, două sensuri giratorii în vecinătatea străzii Louis Pasteur şi a podului Teodor Neş, pentru ca şoferii să poată merge în direcţia în care vor, plus bretele de acces pe pod.