Directorul Secţiei Drumuri Naţionale Bihor, Octavian Balog, a prezentat la şedinţa de miercuri a Colegiului Prefectural, structură informală ce reuneşte şefii serviciilor guvernamentale deconcentrate din judeţ, o informare privind măsurile adoptate de această instituţie "pentru asigurarea condiţiilor optime de circulaţie" pe cele 494,64 km de Drumuri Naţionale din Bihor.

Acestea, a precizat Balog, sunt împărţite în două categorii: de nivel 1 - din care fac parte DN 1 (Oradea – Cluj), DN 19 (Oradea – Satu Mare), DN 76 (Oradea – Deva), DN 79 (Oradea – Arad), plus DN 19C, DN 19D, DN 79B (colaterale celor principale) şi centura Oradiei - respectiv de nivel 2, în care sunt DN 1H, DN 19E, DN 75 şi centura Şteiului.

În funcţie de nivel, a explicat şeful Secţiei Drumuri Naţionale, normativele legale şi tehnice prevăd anumiţi timpi în care firma care a câştigat licitaţia pentru deszăpezirea în această iarnă (Trameco) este obligată să intervină pentru curăţarea drumurilor.

Astfel, deszăpezirea pe minimum o bandă trebuie făcută în 8 ore de la încetarea viscolului sau ninsorii viscolite pe DN-urile de nivelul 1, respectiv în 12 ore pe DN-urile de nivelul 2, iar pe toată partea carosabilă în 20 de ore pe DN-urile de nivelul 1 şi respectiv în 24 ore pe DN-urile de nivelul 2.

În ce priveşte răspândirea cu substanţe chimice (de exemplu, clorură de calciu) atunci când prognozele meteo indică apariţia sau când este necesară combaterea fenomenelor precum poleiul şi gheaţa trebuie făcută în 3 ore pe DN-urile de nivelul 1, respectiv 5 ore pe DN-urile de nivelul 2.

"Asta nu înseamnă că în Bihor vom aştepta 5 ore după apariţia poleiului sau 12 ore după încetarea viscolului ca să se intervină", a precizat prefectul Claudiu Pop, arătându-şi, de asemenea, satisfacţia că "licitaţia pentru deszăpezire a fost câştigată de o firmă din Bihor, pentru că una e să ai cu cine vorbi şi alta e o firmă din Cucuieţi care răspunde greu".

Tot prefectul a atenţionat, însă, că şoferii care vor nesocoti restricţiile sau interdicţiile de trafic riscă să fie sancţionaţi dacă vor îngreuna activitatea de deszăpezire sau dacă vor intra pe tronsoane de drumuri închise, dând şi un exemplu recent.

"Înainte de 1 Decembrie au rămas şoferi înzăpeziţi la Padiş şi au cerut intervenţia utilajelor de deszăpezire, deşi drumul a fost închis. Colegii de la Consiliul Judeţean au trebuit să trimită echipe de intervenţie, trebuia să meargă cu facturile pentru deszăpezire. De aceea se pun bariere, să nu se treacă, şi de aceea se pun semne cu Oprirea Interzisă, să nu oprească maşinile acolo", a spus prefectul.