Lucrările de modernizare a drumului judeţean DJ 763 Sudrigiu-Pietroasa-cabana Padiş, începute în 2009 şi care aveau ca termen de finalizare luna august a anului trecut, au fost întrerupte înaintea campaniei pentru alegerile locale, când din cei 28,55 kilometri erau asfaltaţi doar 13,1 km, de la intrarea în comuna Pietroasa până la ieşirea spre Boga.

Motivul? Executantul, firma MBS Group Cluj Napoca (aparţinând unui consilier local PDL din Turda, celebru pentru contractele primite în timpul guvernărilor Boc pentru construirea de bazine de înot în mai multe localităţi din ţară) a cerut beneficiarului, Consiliul Judeţean Bihor, suplimentarea cu aproximativ 3 milioane de lei a contractului iniţial, în valoare de 62,59 milioane lei (finanţat în proporţie de 85% cu fonduri UE, 13% de la Guvern şi 2% de la CJ Bihor), invocând scumpirea bitumului de la 350 euro la 580 euro per tonă în ultimii trei ani.

Noua conducere a CJ Bihor a reuşit, însă, să convingă firma clujeană să-şi termine lucrarea fără să-i mai dea niciun leu în plus faţă de contract, precum şi să-şi asume ca termen de finalizare data de 10 noiembrie.

Ca dovadă că "se poate", constructorul a asfaltat de luni până joi, când la faţa locului, în prezenţa jurnaliştilor, s-a desfăşurat o nouă inspecţie a stadiului lucrărilor, aproape 4 km de drum din tronsonul rămas neexecutat în luna iunie, astfel încât până la 10 noiembrie mai sunt de asfaltat 11,4 km.

Pe numărate

"Execuţia drumului de Padiş risca să devină un nou blocaj al Consiliului Judeţean, la fel ca şi lucrările de la Muzeul Ţării Crişurilor", a explicat jurnaliştilor Cornel Popa, adăugând că de la preluarea funcţiei primul său obiectiv a fost să evite această situaţie, făcând mai multe inspecţii pe şantier şi negociind cu firma constructoare pentru a o convinge să-şi onoreze contractul.

"Nu pot spune cum, dar am convins firma că nu le dăm niciun leu în plus, pentru că asta ar fi însemnat să facem cheltuieli neeligibile faţă de proiectul aprobat pe fonduri europene, pe care apoi să le suportăm noi din bugetul judeţului", a spus Popa.

Şeful CJ a adăugat de asemenea, că a stat "pe capul" constructorilor, impunând intensificarea ritmului de lucru, dar şi refacerea unor lucrări executate de mântuială. "La una din primele vizite l-am întrebat pe şeful de şantier câţi oameni are la lucru şi mi-a spus că 80. I-am demonstrat pe numărate că erau numai 23. I-am obligat şi să refacă ziduri de sprijin şi şanţuri de scurgere a apelor, pentru că au fost turnate pe frig şi deja betoanele se sfărâmau", a precizat Cornel Popa.

Probleme "obiective"

Prezent şi el la conferinţa de presă, inginerul Horaţiu Marchiş, şef de şantier din partea MBS Group Cluj Napoca, a afirmat că de la început lucrările au fost cu probleme, datorită dificultăţilor tehnice, dar şi condiţiilor meteo nefavorabile. "Trebuia să începem lucrările în 2009, dar am început abia în aprilie 2010, din cauza frigului şi ploilor, care în această zonă de munte durează 6 luni pe an", a spus Marchiş.

Reprezentantul firmei, care pe partea din judeţul Cluj a drumului are întârzieri şi mai mari, dar totuşi a obţinut suplimentarea contractului cu 12 milioane lei, s-a abţinut să comenteze şi slaba calitate a lucrărilor criticată de şeful CJ Bihor. Inginerul s-a mulţumit doar să recunoască faptul că au existat lucrări care au trebuit refăcute şi a precizat că firma a suportat toate cheltuielile, aşa cum ea normal. Nici el, şi nici Cornel Popa, nu au precizat însă câte din cele 143 de podeţe şi cât din cei 13 kilometri de ziduri de sprijin au trebuit refăcute.

Marchiş a mai amintit şi alte dificultăţi obiective întâmpinate de-a lungul lucrărilor, precum faptul că drumul vechi era foarte îngust, de doar 3 metri, astfel că a trebuit lărgit, ceea ce a presupus inclusiv mutarea unor stâlpi de electricitate, lucrări costisitoare şi, culmea, neprevăzute în proiectul iniţial.

Hei-rup

Preşedintele CJ Bihor nu a făcut niciun secret din faptul că în intervalul rămas până la 10 noiembrie va inspecta de mai multe ori pe săptămână şantierul, pentru a se asigura că firma nu va înregistra noi întârzieri. "Dacă în zonă plouă o singură dată, din cauza altitudinii şi faptului că o mare porţiune pe care încă se desfăşoară lucrări se află în umbra pădurii, nu se va putea asfalta. De aceea vreau să mă asigur că firma alocă destui oameni şi utilaje pentru ca ritmul să fie cât mai susţinut", a spus Cornel Popa.

"Acum am ajuns ca în fiecare zi să punem 700 de tone de asfalt. Dacă atingem 1.000 de tone pe zi, ceea ce înseamnă circa 600 de metri de drum asfaltat pe zi, vom reuşi să respectăm termenul final", a arătat şi reprezentantul MBS Group Cluj Napoca, Horaţiu Marchiş.

Stil românesc

Dacă până la 10 noiembrie constructorul va reuşi sau nu să finalizeze lucrările la care s-a angajat rămâne de văzut, dar dacă se vor face asfaltări pe ploaie de pe acum se poate prevedea că rezultatul va fi prost şi asfaltul nu va rezista.

Ce urmări poate avea o asemenea situaţie jurnaliştii au putut constata, de altfel, pe cei 6,5 km de drum de pe raza comunei Pietroasa, sector care are statutul de drum comunal şi care a fost modernizat cu fonduri SAPARD obţinute de Primăria comunei. Pe această lungime, drumul a fost asfaltat pe timp de toamnă, ca urmare a unei decizii a fostei primăriţe Saveta Oşvat, astfel că în prezent pe acest tronson nu mai există nicio urmă de asfalt. De altfel, şoferii care circulă în zonă au grijă să menţină o distanţă suficientă faţă între maşini, din cauza prafului stârnit, dar şi a pietrelor cu care se pot trezi pe parbrize.

"Din păcate, nu putem face nimic pe aceşti 6,5 kilometri, pe de o parte pentru că este un drum comunal, iar pe de alta pentru că, potrivit obligaţiilor asumate de Primăria Pietroasa când a primit fondurile SAPARD, timp de cinci ani după finalizarea lucrărilor nimeni nu se poate atinge de el", a explicat şeful CJ.

Concluzia? Chiar dacă drumul judeţean va fi terminat în cele mai bune condiţii, ani mulţi de acum înainte turiştii vor trebui să meargă spre Padiş în ritm de melc pe cei 6,5 km ai drumului comunal, care arată la fel de prost ca înainte de "modernizare"...