OTL intră în era digitală. Începând din 1 iulie, societatea de transport local va pune în funcţiune experimental sistemul E-Ticketing bazat pe carduri cu cip. Noul sistem este menit să asigure o mai bună monitorizare a traficului de călători şi va funcţiona pentru şase luni sau chiar un an în paralel cu actualele bilete şi abonamente.

"În primă fază vom împărţi carduri angajaţilor OTL pentru a verifica modul în care funcţionează sistemul, după care cardurile cu cip vor fi disponibile în chioşcurile de bilete", a declarat directorul OTL, Csuzi Istvan, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Carduri gratuite

Directorul a afirmat că până în prezent au fost montate cititoarele de card pe toate mijloacele de transport în comun, cu excepţia celor zece tramvaie Siemens pentru care este nevoie de acceptul constructorului. Montarea acestora se va face însă înainte de punerea în funcţiune a noul sistem din 1 iulie.

Sistemul E-Ticketing va fi pus în funcţiune de luna viitoare, când orădenii îşi vor putea ridica gratuit cardurile cu cip de la chioşcurile de bilete. Primele 100.000 de carduri, care sunt mai mult decât suficiente, vor fi eliberate gratuit, după care acestea vor fi puse în vânzare la un preţ de 5-10 lei.

Bilete pre-plătite

Noile carduri vor funcţiona atât ca abonamente cât şi ca "portofel electronic", înlocuind biletele de tramvai. Acestea vor funcţiona după sistem pre-pay, în sensul că orădeanul îşi va achiziţiona înainte de a urca pe tramvai un abonament sau un "portofel electronic" încărcat cu minim 10 lei, echivalentul a cinci călătorii, şi abia apoi va putea urca pe mijloacele de transport în comun.

"La urcarea în tramvai călătorul nu trebuie decât să apropie cardul de cititor şi acesta este validat. În cazul în care călătoreşte pe baza unui "portofel electronic" apasă tasta "plus" şi i se validează un bilet. Dacă e vorba de o familie sau un grup care circulă împreună, acesta poate valida mai multe bilete apăsând de mai multe ori aceeaşi tastă", a povestit Melinda Păunescu, directorul de dezvoltare al firmei Radcom, care a implementat la Oradea sistemul E-Ticketing.

"Amenzi" după gravitatea faptei

Controlul biletelor se va face de echipe dotate cu cititoare de card mobile. "Dacă la urcarea în tramvai nu ţi-ai validat cardul eşti considerat contravenient şi vei fi sancţionat. Cei care nu au asupra lor un card de călătorie valabil vor fi consideraţi călători frauduloşi şi vor primi o sancţiune mai gravă, prin eliberarea unui bilet cu suprataxă", a spus Csuzi Istvan.

Validarea cardului cu cip la urcarea în tramvai este obligatorie, pentru ca OTL să poată avea tot timpul o imagine fidelă a numărului de călători aflaţi în trafic şi să poată lua măsuri pentru suplimentarea mijlocelor de transport în comun. "Sistemul permite monitorizarea traficului. Conducerea societăţii de transport ştie în timp real câţi călători sunt pe linia 4, de exemplu, şi, în caz de nevoie, poate scoate mai multe garnituri pe traseu", a spus Melinda Păunescu.

Implementarea sistemului E-Ticketing se va face treptat, de-a lungul unei perioade de circa şase luni - un an, pentru ca publicul călător să se poată obişnui cu modificările făcute.

Investiţii de 442.000 euro

OTL a investit în sistemul E-Ticketing 322.000 euro plus TVA, în mare parte din bani europeni. Sistemul implică printre altele, validatoarele de card, echipamentele mobile destinate controlorilor, echipamentele din chioşcuri, soft-urile necesare şi primele 100.000 de carduri. Validatoarele care vor fi montate în mijloacele de transport în comun sunt concepute în formă de ou, fără proeminenţe, pentru a face cât mai dificilă vandalizarea lor.

Radcom Bucureşti a oferit o garanţie de 12 ani pentru buna funcţionare a sistemului. Pentru ca acesta să funcţioneze în condiţii optime, OTL a investit în plus 120.000 euro în achiziţionarea unor servere de mare putere capabile să monitorizeze sistemul în timp real. În baza datelor rezultate în urma monitorizărilor, societatea de transport local speră să îşi îmbunătăţească serviciile, prin introducerea de noi curse sau noi tipuri de abonament, venind în întâmpinarea nevoilor călătorilor.