La propunerea președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, dar în absența acestuia, aleșii bihorenilor au votat joi, în unanimitate, un act adițional la parteneriatul cu CNAIR care permite economisirea a 11 milioane euro pentru derularea proiectului Drumului Expres Oradea – Arad.

Este vorba despre suma pusă la bătaie de CJ Bihor și Arad, precum și de primăriile Oradea și Arad, pentru întocmirea studiului de fezabilitate, a studiilor de teren și a proiectului tehnic, care vor putea fi decontate din bani UE, la fel ca execuția lucrărilor.

Din fonduri UE necheltuite

„Sunt bani necheltuiți din Programul Operațional Infrastructură Mare pe actualul exercițiu bugetar (n.r. – european), 2014-2020, iar în aceste condiții domnul președinte Bolojan a discutat cu cei de la CNAIR ca din acești bani să se acopere sume asumate de cele patru administrații locale intrate în parteneriat cu Compania pentru realizarea proiectului”, a spus vicepreședintele Mircea Mălan în ședința de joi a CJ Bihor, de la care președintele Bolojan a lipsit, fiind la București.

Mălan a explicat că administrația județeană din Bihor și din Arad, precum și cele două primării partenere și-au asumat la debutul proiectului pentru realizarea Drumului Expres Oradea - Arad să suporte cheltuielile pentru studiul de fezabilitate, pentru avizele și studiile de teren (geo, pirotehnic, descărcări arheologice etc.) și pentru proiectul tehnic, CNAIR angajându-se în schimb să depună spre finanțare cu bani europeni proiectul în sine.

„Până acum, Consiliile Județene Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad au plătit 5 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate și celelalte studii și avize. Vor recupera acești bani din fondurile europene din POIM 2014-2020, iar diferența de 6 milioane euro, cât costă proiectul tehnic, va fi acoperită tot din aceste fonduri europene. Rezultă o economie de 11 milioane euro făcută de administrațiile locale”, a explicat Mălan, ulterior ședinței, pentru BIHOREANUL.

Îngropat și dezgropat

Proiectul Drumului Expres Oradea – Arad datează din 2010, din vremea fostei CNADNR (Compania Națională pentru Autostrăzi și Drumuri Naționale), care însă l-a „uitat” la sertar un deceniu întreg.

În 2020, după intrarea în vigoare a OUG 101/2020, ce permitea autorităților locale să preia proiecte de infrastructură rutieră majore de la CNAIR în contextul în care banii europeni stăteau nefolosiți, Ilie Bolojan, proaspăt președinte al CJ Bihor, a propus și obținut realizarea unui parteneriat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad, plus CNAIR, pentru realizarea acestui proiect evaluat la 1,38 miliarde euro.

Șoseaua ar urma să aibă o lungime de 120 km și profil de autostradă pe cea mai mare parte a traseului, cu câte două benzi pe sens (diferența față de o autostradă fiind viteza de rulare și lipsa benzilor de urgență).

Drumul Expres DX Oradea - Arad va avea 75 de pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor patru noduri rutiere, plus mai multe drumuri de legătură cu DN 79 și cu drumuri județene.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!