Studenți ai Universității din Oradea și angajații unei companii IT locale au devenit cei mai proaspeți „cursanți” ai Școlii de Bani BCR, cel mai amplu program de educație financiară din România și singurul de acest fel din Europa care a intrat în Cartea Recordurilor.

„Vrem să ducem educația financiară în fiecare sală de școală și în fiecare gospodărie, așa încât fiecare decizie financiară să fie bazată pe educație”, spune președintele Băncii Comerciale Române, Sergiu Manea, venit în acest scop la Oradea alături de o întreagă echipă de „profesori” de educație financiară.

Lecția 50/30/20

Un întreg amfiteatru, mai precis 92 de studenți ai Universității din Oradea, a asistat joi la un curs de educație financiară oferit de o echipă a Băncii Comerciale Române condusă de Dana Dima, vicepreședinte executiv Retail & Private Banking, în cadrul unui ambițios program al BCR numit Școala de Bani, ai cărei „elevi” învață, între altele, cum să-și construiască și să respecte un buget personal de venituri și cheltuieli cât mai eficient.

Universitatea din Oradea curs BCR

Oficialul bancar le-a vorbit tinerilor despre principiile de împărțire a banilor câștigați, indiferent de sume, după așa numita strategie 50/30/20, adică rezervând jumătate pentru nevoile personale, 30% pentru „dorințe” și o cincime pentru investiții și rezerve, dar și cum se alocă eficient acești 20% cât mai eficient.

„Creare de obișnuințe ne ajută să devenim sănătoși din punct de vedere financiar, la orice vârstă, de aceea este vital să știi câți bani cheltuiești și pe ce, și să-ți aliniezi cheltuielile pe care le faci cu obiectivele pe care le ai”, le-a spus reprezentanta BCR studenților.

Aceeași lecție o dădea, în același timp, dar în alt loc, însuși președintele executiv al BCR, Sergiu Manea (foto), angajaților Smartware, o companie IT cu sediul în Săldăbagiu de Munte.

Sergiu Manea, director BCR

„Credem foarte mult în România”

De altfel, de șapte ani încoace, circa 1.000 de angajați și voluntari ai BCR au devenit „profesori” de educație financiară, a explicat președintele executiv al băncii într-o conferință de presă susținută în fața jurnaliștilor orădeni înainte de cele două lecții în teren.

Oficialul a subliniat că educarea financiară a românilor „ține nu doar de responsabilitatea noastră socială, ci face parte chiar din modelul nostru de business. Vrem să avem clienți cât mai educați”.

Potrivit spuselor lui Manea, în pofida efectelor pandemiei și ale războiului care i-a urmat - între care scumpirea energiei, ruperea lanțurilor de aprovizionare și inflația sunt cele mai vizibile și mai dure -, România a reușit să aibă anul trecut o creștere economică remarcabilă, bazată în premieră pe investiții, nu pe consum, de aceea și perspectivele sunt pozitive, în ciuda riscurilor generate de război.

Conferință BCR

„Noi credem foarte mult în România și avem toate motivele să credem. (...) Rămâne să vedem cum creăm și o privire pozitivă asupra lucrurilor pe care le facem, căci în România nu se întâmplă doar lucruri rele, astfel încât să învățăm și din succes, și cum să multiplicăm succesul”, a spus economistul, argumentând de ce BCR desfășoară programe de educație financiară. „Modul în care înțelegem să ne jucăm rolul este legat de educație. Vrem să ducem educația financiară în fiecare sală de clasă și în fiecare gospodărie din România, iar educația să fie baza fiecărei decizii pe care o iau oamenii și companiile. Credem că educația este cheia prin care țara noastră își poate trăi potențialul”, a spus Sergiu Manea.

Mai educat = mai eficient

„De anul trecut am pornit un program de consiliere financiară gratuită pentru orice client al nostru, dar acesta este deschis tuturor românilor”, a spus, la rându-i, vicepreședintele executiv al BCR Dana Dima (foto), arătând că unul dintre scopurile acestui efort este ca românii să nu mai gândească financiar doar la „ceea ce se va întâmpla mâine”, ci să aibă și obiective pe termen lung.

Dana Dima

Potrivit spuselor sale, peste 60.000 de români au apelat deja la serviciile de consiliere oferite de BCR cu privire la bugete și aproape 50.000 au început să economisească în cadrul programului de investiții recurente al băncii, după ce au învățat cum să pună deoparte chiar și sume mici, de ordinul a 100 lei pe lună.

De asemenea, Dima a amintit despre programul de incluziune financiară derulat de BCR, în condițiile în care gradul de bancarizare al românilor este de aproximativ două treimi, banca înființând o agenție mobilă care oferă educație financiară și consiliere bancară în localități din mediul rural, deocamdată în doar trei județe (Dâmbovița, Prahova și Buzău).

Oficialul bancar a subliniat că educația financiară este făcută alături de educația digitală, pentru a ușura accesul clienților la servicii, datorită considerentului că orice persoană mai educată devine, implicit, și mai eficientă.

Cum primești educație financiară?

Conform datelor furnizate de reprezentanții BCR, până în prezent peste 600.000 de persoane fizice au beneficiat de cursuri de educație financiară prin programul Școala de Bani BCR, cel mai amplu program de acest fel din România și singurul din Europa care a intrat în Cartea Recordurilor.

Școala de Bani organizează sesiuni online și offline de educație financiară pentru copii și adulți, platforma educațională punând la dispoziția celor interesați instrumente de ajutor în gestionarea eficientă a relației cu banii.

Concret, participanții învață să-și organizeze mai bine veniturile și să-și îndeplinească mai eficient obiectivele cu ajutorul unor cursuri precum „Echilibrat la cumpărături”, „Cum să consumi responsabil”, „Inteligență financiară pentru copii” etc.

În fiecare joi, BCR oferă în cadrul acestui program webinarii gratuite, care se desfășoară între orele 17.00 – 18.30.

LifeLab este un proiect pilot în cadrul programului Școala de Bani, dezvoltat alături de Asociația EduPedu, care duce educația financiară practică în școli, de la clasa 0 până la ultima clasă de liceu, cu ajutorul unor cadre didactice voluntare.

Școala de Business este o platformă de educație financiară pentru antreprenori, cărora, indiferent că sunt la început de drum sau mai experimentați, BCR le pune la dispoziție cursuri practice de afaceri, ca de pildă Management financiar, Antreprenor în tehnologie, Programe de finanțare pentru antreprenori, ABC juridic pentru antreprenori, Sfaturi utile pentru investiții șamd. Până în prezent, aceste servicii au fost accesate de aproape 20.000 de companii.

Servicii și consiliere non stop

Pe de altă parte, BCR a dezvoltat ADA, primul chatbot din România care îndeplinește un rol de consilier bancar, asigurând și suport pe programe de finanțare, disponibil 24/7. Având „mapate” mai mult de 40 de programe de finanțare, ADA poate oferi antreprenorilor, în mai puțin de 10 minute, suport în identificarea celor mai relevante programe de finanțare pentru businessul lor (cu fonduri UE sau cu fonduri guvernamentale), dar și informații despre opțiunile de dezvoltare a unei afaceri.

De asemenea, ADA răspunde și la întrebările persoanelor fizice cu răspunsuri predefinite privitor la opțiuni de self-service, anul trecut fiind consemnate 513.000 conversații, din care 175.000 de tip self-service (fără intervenție umană sau preluare a solicitării în call center).

Nu în ultimul rând, BCR are și platforma George, care rezolvă toate operațiunile bancare prin telefon, iar prin funcționalitatea George Tips oferă sfaturi și informații personalizate privind, de pildă, monitorizarea tranzacțiilor (de la interogare de sold la problema taxării duble), comportamentul de cheltuieli (de exemplu câți bani cheltuie utilizatorul pentru cumpărături de alimente, pentru mese în oraș etc), sfaturi pentru optimizarea numerarului (chestionări educaționale, transferuri între conturi), această funcționalitate fiind neintruzivă și gratuită.

(advertorial)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!