Statisticile vorbesc de la sine. În Oradea, cele circa 20.000 locuri de parcare amenajate sunt împărţite la 79.084 maşini. Pentru fiecare loc se bat nu mai puţin de patru proprietari de autoturisme! Având în vedere „concurenţa”, aproape că nu e zi să nu se lase cu scandal în cartierele aglomerate.

În loc să facă pace, municipalitatea pune gaz pe foc, organizând licitaţii pentru a împărţi contra cost parcările şi aşa insuficiente. „Noi nu obligăm asociaţiile de proprietari să facă licitaţii, dar dacă asta cer, suntem de acord. Mai vin nişte bani la buget”, recunoaşte Cristian Beltechi, directorul AIO.

Râcă între vecini

Dacă aveţi un loc de parcare liber lângă casă sunteţi norocos. Disproporţia dintre cerere şi ofertă a declanşat adevărate războaie în cartierele orădene, începând cu cele mai aglomerate, Rogerius şi Nufărul. Tot mai des, şoferi nemulţumiţi îşi trag sudalme peste capotă sau cheamă Poliţia Locală pentru ridicarea maşinii contravenientului care i-a ocupat locul rezervat.

Culmea, în loc să calmeze combatanţii, AIO mai tare îi aţâţă, licitând locurile pentru a-şi spori încasările, deşi de bun-simţ ar fi ca acolo unde ele sunt insuficiente, măcar să nu bage râca între vecini. „Regulamentul parcărilor de domiciliu spune că acolo unde locurile sunt insuficiente sau sunt mai multe cereri pe un loc, ele se licitează”, spune Cristian Beltechi.

Mulţi contra puţini

Luna trecută AIO a scos la licitaţie, de pildă, 11 locuri în zona Flammarion din Rogerius. Înghesuite în curtea unor blocuri cu sute de apartamente arondate la trei asociaţii de proprietari diferite, parcările s-au dat ca pâinea caldă. „Numai ce am văzut că s-au trasat parcările şi s-a făcut licitaţie. Eu nu am fost invitat, deşi blocul meu e la 5 metri de parcare”, reclamă Cristian Mada. Orădeanul a fost omis pentru că aparţine de altă asociaţie, iar reprezentanţii ei nu au cerut licitarea parcărilor.

Teodor Mihincău, preşedintele ascociaţiei Flammarion, zice că n-a avut de ales. „Noi nu vrem licitaţie pentru că întotdeauna vor fi nemulţumiţi. Dacă până acum toată lumea îşi parca maşina la mica înţelegere, unde prindea loc, după ce se vând locurile, unii, puţini, au unde îşi lăsa maşina, iar alţii, mulţi, trebuie să se mute pe la blocurile vecine. Iar acolo încep alte certuri”, spune Mihincău.

Blocuri noi, boală veche...

Criza locurilor de parcare loveşte, culmea, inclusiv noile zone rezidenţiale. Indiferenţa Instituţiei Arhitectului Şef a dus în ultimii ani la apariţia unor blocuri gigant, cum sunt cele din strada Lăpuşului, în spatele cărora abia dacă sunt câteva parcări. Nicidecum câte una pentru fiecare apartament, cum ar fi normal având în vedere actualul grad de motorizare!

Şi la fel e în majoritatea zonelor rezidenţiale. În cartierul Prima, unde între trei blocuri cu peste 400 apartamente sunt trasate puţin peste 100 locuri, orădenii şi-au montat mecanisme de blocare a loculurilor de parcare, iar în zona Nufărul Plaza, unde la un bloc cu peste 100 apartamente dezvoltatorul abia dacă a amenajat 70 de parcări, vecinii îşi lasă bilete în parbriz. La blocurile Ared constructorul nici măcar nu şi-a bătut capul să-şi respecte proiectul, potrivit căruia va asigura un număr îndestulător de locuri de parcare. Motivul? Costă...

Parcare cât maşina!

Constructorii refuză să investească în parcări. „Nu le fac pentru că nu le vrea nimeni!”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Dat fiind preţul ridicat al terenului, o parcare simplă, la nivelul solului, începe de la 2.500 euro şi poate ajunge şi la 5.000 dacă este subterană. Cât o maşină!

Aşa s-a întâmplat cu clădirea de birouri din strada Războieni, începută şi abandonată de constructor pentru că nu gândise suficiente locuri la demisol, dar şi cu blocul nou din strada Sovata, al cărui proprietar a fost obligat de Primărie să reducă numărul de apartamente pentru a se încadra în numărul de parcări.

Cel mai bun exemplu e însă blocul din strada Lăpuşului: în loc să plătească 3.000 euro pe o parcare privată, proprietarii şi-au depus cereri la licitaţiile organizate de asociaţiile vecine pentru a obţine un loc cu o chirie de 100-200 lei pe an. „Regulamentul de parcări la domiciliu nu face deosebire între un bloc şi altul. Dacă locuinţa este la 30 de metri, proprietarul poate participa la licitaţie fără probleme”, spune Mălan.

Sub ochii Primăriei

Criza locurilor de parcare a fost agravată de indiferenţa municipalităţii, care ani de zile a aplicat HG 525/1996, un normativ depăşit de realitate, ce obligă constructorii să asigure parcări pentru doar 60% din apartamente. Ceea ce este puţin! Mai mult, Primăria nici măcar nu a verificat dacă parcările aprobate prin PUZ au şi fost amenajate în teren. „Dacă nu ne-a făcut nimeni sesizare, am considerat că este OK”, recunoaşte Adriana Lipoveanu, coordonatorul Instituţiei Arhitectului Şef.

Abia în urmă cu doi ani, la dezbaterea noului Plan Urbanistic General, Comisia Municipală pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului a hotărât ca, din 2013, să aprobe doar construcţiile care au prevăzute un loc de parcare la fiecare apartament. Rapid, s-au găsit însă şi excepţii! Viitoarele blocuri ANL de la intersecţia Căii Aradului cu Sîntandreiului şi construcţia ridicată de Episcopia Greco-Catolică în strada Michelangelo pentru tinerii proveniţi din familii defavorizate au fost scutite, fiind considerate proiecte sociale. De parcă acei chiriaşi n-ar avea nevoie de maşini. Iar când le vor avea, le vor parca în aer?


„Am avut cazuri în care vecinii s-au licitat între ei până au ajuns să plătească 5.000 lei pentru un loc de parcare în Rogerius şi 3.000 lei pentru unul în Nufărul. Era aberant. Am anulat licitaţiile şi în final locurile s-au dat cu 330 lei şi 250 lei”

Cristian Beltechi


GREU DE CONVINS

Parcări (numai) pe hârtie

Spre deosebire de situaţiile în care are de a face cu orădenii de rând, pe care îi amendează dacă nu respectă regulile privind amenajarea unei proprietăţi, în cazul dezvoltatorilor, Primăria e mult mai îngăduitoare. Spre exemplu, deşi nu a construit nici acum parcările aferente celui de al treilea bloc din strada Tudor Vladimirescu, firma Ared nu riscă mai nimic. „I-am dat un termen de conformare până la 25 aprilie, dar nu s-a întâmplat nimic. Vom vedea ce vom face în continuare”, spune Adriana Lipoveanu (foto), directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef.

Dezvoltatorul va fi somat să respecte documentaţia depusă la PUZ sub sancţiunea unei amenzi de 2.500 lei. Cum Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului nu este explicită, n-ar fi exclus ca antreprenorul să scape cu atât, iar pe locul parcărilor să ridice încă un bloc. Că e mai profitabil...