Bună - rea, măcar era o regulă. De săptămâna trecută, după suspendarea de către Prefectură a taxelor de parcare şi a parcărilor de scurtă durată, nu mai este niciuna!
Scăpaţi de ameninţarea amenzilor, cocalari cu maşini de fiţe parchează pe liniile de tramvai blocând traficul, vecinii care până de curând convieţuiau paşnic se iau de cap în spatele blocurilor pentru parcările de domiciliu, iar în centrul oraşului singurele locuri libere sunt cele pentru biciclete. "În condiţiile în care dacă parchezi pe locurile marcate nu poţi fi penalizat, era de aşteptat să apară astfel de efecte", spune primarul Ilie Bolojan.
"Alo, mai plătim parcarea?"
Vestea că Prefectura a suspendat taxa de parcare neregulamentară (în valoare de 45 lei), cea pentru ridicarea maşinii (de 300 lei), dar şi parcările de scurtă durată ca fiind ilegale, a făcut lunea trecută înconjurul oraşului. Culmea sfidării, a doua zi orădenii sunau la Poliţia Locală şi la Serviciul Parcări să verifice informaţia. "Le-am spus că momentan cei care nu îşi plătesc parcarea nu pot fi amendaţi şi nici nu le pot fi ridicate maşinile. Mulţi mi-au zis că, în cazul ăsta, nici nu îşi mai iau tichete", povesteşte o funcţionară.
De altfel, primii care au reacţionat la "liberalizarea" parcărilor au fost chiar angajaţii Primăriei. Începând de miercurea trecută, pe strada Primăriei, din centru până dincolo de sediul ASCO, majoritatea locurilor erau ocupate de bugetarii "motorizaţi". Vineri, parcarea din curtea Primăriei a fost blocată cam trei ore, plină ochi de maşinile cetăţenilor veniţi cu treabă. Contribuabilii le-au lăsat aici contra-cost pentru că nu şi-au găsit locuri "gratuite" în stradă. La fel, parcările din Piaţa Ferdinand fiind ocupate cu orele, mulţi şoferi au fost nevoiţi să plătească pentru un loc în curtea Hotelului Astoria...
Stare de război
Dacă desfiinţarea amenzilor de parcare a pus centrul oraşului sub asediu, în cartiere s-a lăsat cu stare de război. Conştienţi că Serviciul Parcări nu le mai poate ridica maşinile de pe locurile rezervate de alţii ca parcări de domiciliu, tot mai mulţi orădeni parchează unde vor. Aproape că n-a fost după amiază să nu se lase cu cinci scandaluri între blocuri. "Noi vom face listă şi, prin asociaţia de proprietari, ne vom cere banii înapoi. Primăria ne-a prostit că ne garantează locurile de parcare, iar acum, când le găsim ocupate, nu ne trimite maşinile de ridicat", reclamă un locuitor din zona Ştefan cel Mare.
Bătăi de cap au şi vatmanii, care aşteaptă minute în şir după proprietarii bolizilor parcaţi pe liniile de tramvai, şi constructorii nevoiţi să sape printre roţi. Joia trecută, Compania de Apă Oradea a oprit lucrările la reţelele din zona străzii Aluminei, iar municipalitatea a lăsat-o mai moale cu asfaltările în zona străzilor Flammarion, Galilei şi Şelimbărului pentru că utilajele nu puteau înainta de maşini. "Degeaba le spui oamenilor. Mulţi îşi închid maşinile şi pleacă ştiind că nu le poţi face nimic", spune Leontin Pătcaş, consilier la Compartimentul Drumuri şi Poduri din Primărie.
Cu mâinile legate
Ioan Găluţ, înlocuitorul comisarului şef Alexandru Laza la conducerea Poliţiei Locale, spune că agenţii intervin la toate solicitările, dar numai în limita competenţelor. "Dacă maşina ocupă o parcare la domiciliu sau blochează , încercăm să identificăm proprietarul şi să-l rugăm să şi-o mute", spune Găluţ.
Contravenienţii din parcările de domiciliu riscă amenzi între 150 şi 500 lei în baza Hotărârii de Consiliu Local 448/2010, iar cei de pe drumurile publice pot fi sancţionaţi cu 170 lei şi două puncte de penalizare în baza Codului Rutier. Dar asta nu eliberează locul de parcare!
"Maşinile de ridicat nu mai funcţionează. Ţoferii pot fi sancţionaţi contravenţional şi atât. Chiar eu mi-am găsit într-o dimineaţă ieşirea blocată de cineva care parcase în faţa porţii. Ce era să fac? Am plecat la lucru fără maşină", povesteşte chestorul Liviu Popa (foto), şeful Poliţiei Bihor. Şi culmea, haosul e abia la început!
Parcagiii pleacă în şomaj...
Cristian Beltechi (foto), directorul Administraţiei Imobiliare Oradea, din care face parte Serviciul Parcări, spune că maşinile de ridicat vor rămâne garate în curtea OTL până la rezolvarea problemelor legale ridicate de Prefectură. "Căutăm o soluţie împreună cu juriştii Primăriei", zice Beltechi.
O variantă ar fi ca municipalitatea să subvenţioneze din bugetul local costurile cu ridicarea şi transportul maşinilor ce blochează circulaţia, pentru a pune capăt haosului. În condiţiile în care până acum Serviciul Parcări se autofinanţa şi nu toca banii pe ridicări de autovehicule, AIO nu este, însă, dispusă la acest sacrificiu.
Dimpotrivă, rămasă fără o importantă sursă de venit, instituţia pregăteşte reduceri de costuri. Parcagiii rămaşi fără obiectul muncii vor fi trimişi în şomaj tehnic de săptămâna viitoare. Rămâne de văzut câţi şi pentru ce perioadă. Nu de alta, dar procesul cu Prefectura ar putea dura mai multe luni, aşa că dezordinea parcărilor gratuite va deveni regulă.
O vară fierbinte
Situaţia este cu atât mai complicată cu cât nici subprefectul Cristian Bitea, cel care a declanşat controlul de legalitate după ce angajaţii AIO i-au ridicat maşina parcată neregulamentar, nici primarul Ilie Bolojan, convins că la mijloc e vorba de o răzbunare, nu vor să dea înapoi. Pe lege, procesul s-ar stinge în cel mult o lună dacă, după negocieri cu Prefectura, la cererea primarului, Consiliul Local ar renunţa la prevederile atacate ca nelegale. Or, părţile nici măcar nu îşi vorbesc.
"Eu n-am de gând să dau soluţii, să le dea juriştii Primăriei! Nu degeaba AIO e singura instituţie din ţară fără compartiment juridic", spune subprefectul Cristian Bitea. La fel, nici primarul nu vrea târguieli. "Ne vom apăra în instanţă. Altfel ne trezim că renunţăm la unele prevederi din regulament, Prefectura atacă altele, şi tot aşa, de n-o să mai ştie orădeanul când se plăteşte şi când nu se plăteşte parcarea", spune Bolojan.
Prin urmare, în loc să se stingă, conflictul se va întinde cel puţin până la toamnă. "Ne trebuie un regulament nou. Adoptarea lui va dura în cel mai bun caz 45 de zile, pentru că trebuie dezbătut public, aşa că nu prea avem variante până la sfârşitul lui august", arată primarul. Până atunci, parcările rămân gratuite, căci municipalitatea nu poate nici da amenzi, nici ridica maşinile celor care nu îşi achită taxa. Cu toate ambuteiajele şi scandalurile ce derivă de aici. Semn clar că nimic ce-i gratis nu merită, fiindcă se plăteşte prea scump...
RĂZBOIUL PARCĂRILOR
Bitea contra Bolojan. Cine are dreptate?
Instituţia Prefectului şi Primăria au intrat în conflict pe tema parcărilor în urmă cu trei săptămâni. Iniţial, subprefectul Cristian Bitea (foto) a atacat ca nelegală, fără negocieri prealabile, transformarea prin dispoziţie a primarului şi nu prin HCL a 704 locuri de parcare din centru şi din Parcul Traian. O săptămână mai târziu, pentru că municipalitatea a continuat taxarea locurilor galbene din centru înfiinţate prin alte dispoziţii decât cea anulată, generând confuzie în rândul şoferilor, Bitea a atacat şi suspendat toate parcările de scurtă durată.
Subprefectul a mai atacat taxa pentru parcarea fără tichet sau abonament, precum şi taxa de ridicare a maşinii, invocând că acestea sunt amenzi mascate, iar agenţii de teren ai Serviciului Parcări nu aveau dreptul să le aplice, sancţiunile legale fiind prevăzute de Codul Rutier şi încasându-se pe bază proces-verbal de către Poliţia Locală sau de Poliţia Rutieră. În plus, printre neregulile descoperite la regulamentul de parcări din anul 2006 se numără faptul că acesta ar fi fost adoptat fără dezbatere publică, că anexele sale ar fi fost modificate prin dispoziţii ale primarului, precum şi că prin imobilizarea maşinii până la plata taxei de ridicare proprietarului i se îngrădeşte dreptul la apărare deoarece nu poate contesta amenda decât după achitarea ei.
De asemenea, Prefectura susţine că municipalitatea ar fi trebuit să plătească TVA pe sumele încasate din parcări, în vreme ce conducerea AIO afirmă că instituţia ar fi scutită de aceste plăţi. Culmea, ambele părţi se bazează pe prevederile aceluiaşi Cod fiscal...