Cozi interminabile la reprezentanţa din Oradea a Registrului Auto Român! După sutele de procese deschise pentru scutirea de la plata timbrului de mediu ori pentru recuperarea sumelor deja achitate, românii au descoperit o nouă metodă prin care să fenteze noua taxă de poluare.

Este vorba despre o portiţă strecurată în ordonanţa privind plata timbrului de mediu la prima înmatriculare în România a unei maşini second-hand, anume că vehiculele obţinute prin partaj sunt scutite de la plata timbrului de mediu. De două săptămâni, sute de vehicule au ajuns să fie "împărţite", zilnic, în faţa notarilor din Bihor, între coproprietari de ocazie, pentru ca stăpânii să scape de obligaţia către stat.

Veriga slabă

OUG 9/2013 privind timbrul de mediu exceptează de la plata acestuia mai multe categorii de vehicule: cele istorice (de colecţie), cele donate unor instituţii ale statului, maşinile intrate în proprietatea statului prin confiscare, cele destinate competiţiilor sportive şi, în fine, autoturismele moştenite ori obţinute prin partaj.

Ultima formă de scutire, cea a vehiculelor obţinute prin partaj, este "veriga slabă" a actului legislativ, spune notarul Gheorghe Moş, căci nu precizează felul partajului: dacă e între soţi divorţaţi ori între coproprietarii unor bunuri, dacă e voluntar, adică prin învoiala părţilor, ori judiciar, prin hotărâre judecătorească. "Ca urmare, s-a consacrat o interpretare în litera legii, şi anume că sunt scutiţi de la plata timbrului de mediu posesorii maşinilor obţinute prin orice fel de partaj. Iar cel mai la îndemână e cel convenţional", a explicat BIHOREANULUI notarul.

Împărţeală la notar

Artificiul la care recurg cei ce vor să scape de plata timbrului de mediu e simplu. O maşină cumpărată dintr-un stat UE este vândută în România către doi proprietari, care apoi întocmesc un act de partaj sub semnătură privată, la un avocat ori în faţa unui notar, solicitând împărţirea bunului comun în favoarea unuia dintre ei, adică a adevăratului proprietar. "Cei doi coproprietari ai vehicului, care nici măcar nu trebuie să fie soţi, declară cota de contribuţie a fiecăruia la momentul cumpărării maşinii, valoarea sultei (n.r. - despăgubirii) care va fi plătită în favoarea celui ce renunţă la partea sa, precum şi cine este noul proprietar în urma partajului voluntar", explică notarul procedura.

Conştient că persoanele care solicită acest gen de partaj urmăresc în realitate eludarea Fiscului, Moş susţine că nu poate refuza întocmirea documentelor de partaj voluntar, întrucât nu poate dovedi reaua-credinţă a celor ce se prezintă în faţa sa. "Eu îi atenţionez, totuşi, că e o prevedere prost înţeleasă şi că se pot aştepta ca mai târziu să fie puşi la plată", zice el.

În trend

Pentru actul notarial, proprietarii de maşini plătesc între 150 şi 200 de lei, în funcţie de tarifele fiecărui birou notarial. Apoi, cu hârtia în mână, se prezintă la Serviciul de Înmatriculări, unde pot obţine înmatricularea maşinilor fără să mai fie obligaţi să achite timbrul de mediu, care în multe cazuri depăşeşte de câteva ori valoarea autoturismului. Pentru un Audi A6 din 2002, de pildă, timbrul de mediu depăşeşte 2.700 euro, în timp ce pentru un Logan din 2005 ajunge la 961 euro.

02 Sandel Dima.jpgMetoda se aplică de mai bine de două luni în judeţele Cluj, Satu-Mare, Maramureş şi Bistriţa Năsăud, în vreme ce Serviciul de Înmatriculări Bihor a înregistrat prima solicitare pe 3 iulie. "Am cerut un punct de vedere de la Bucureşti, care a fost pozitiv, şi ca urmare am dat curs solicitării", explică subcomisarul Săndel Dima (foto), şeful Serviciului.

Numărul solicitărilor a crescut de la o zi la alta, iar într-o săptămână s-au înmatriculat deja 278 de maşini prin această metodă. Şi e doar începutul, căci la RAR Bihor, unde proprietarii trebuie să se prezinte cu vehiculele achiziţionate înainte de a le înmatricula, cozile se întind pe sute de metri. "Avem peste 150 de maşini la verificat în fiecare zi şi programări făcute chiar şi peste trei săptămâni", spune directorul reprezentanţei, Dan Gheorghe Crăciun.

Gaură la buget

Din februarie, de la intrarea în vigoare a OUG 9/2013, statul a încasat peste 70 de milioane de lei de la proprietarii de maşini, dar folosirea chichiţei cu partajul voluntar va provoca o diminuare a încasărilor, estimează purtătorul de cuvânt al Direcţiei Finanţelor Publice Bihor, Vasile Farc. Situaţia a fost comunicată conducerii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care, însă, nu a găsit o soluţie pentru stoparea fenomenului. "Deocamdată nu am primit niciun răspuns", zice Farc.

Ca urmare, până la noi ordine, bihorenii care vor să-şi înmatriculeze maşinile second-hand, dar nu-şi permit plata timbrului de mediu şi nici nu vor să aştepte încheierea proceselor deschise pentru obţinerea eventualelor scutiri, se "partajează" în continuare, cu frenezie. Numai să nu dea bani la stat!