Primarul Ilie Bolojan vrea să pună capăt pustiului care se instalează peste weekend în zona centrală. Edilul a prezentat joi, în premieră, un plan de măsuri care vizează stimularea dezvoltării centrului istoric. El va fi postat în zilele următoare pe portalul municipalităţii pentru a putea fi suspus dezbaterii publice în cursul lunii septembrie.

"La sfârşit de săptămână, centrul oraşului are prea puţini pietoni. Avem nevoie de un centru mai atractiv. Trebuie să existe o combinaţie de spaţii care atrag vizitatorii şi orădenii, lucru care se întâmplă mai greu cu case de amanet sau magazine de haine second-hand", a spus primarul Ilie Bolojan.

Potrivit pachetului de măsuri vizat de edil, în perimetrul delimitat de strada Republicii, începând de la magazinul Crişul până în Piaţa Unirii, cu continuare pe străzile Vasile Alecsandri şi Independenţei, municipalitatea va interzice activităţile de service auto şi spălătorii auto începând din ianuarie 2018, iar casele de amanet, magazinele cu produse second-hand şi sălile de jocuri de noroc - din ianuarie 2019.

Terase cu program obligatoriu

Măsura vizează stimularea activităţilor care atrag un număr mare de vizitatori, cafenele, terase şi restaurante. Acestea vor fi obligate să funcţioneze după un program minim obligatoriu de la ora 10 la 21 în timpul verii, respectiv până la 19 peste iarnă.

"E important ca spaţiile de la parterul clădirilor să fie deschise. Dacă un sfert din spaţiile dintr-un mall ar fi închise, acesta ar da faliment", a spus Bolojan.

Orarul obligatoriu de funcţionare se va aplica gradual, începând din ianuarie 2018 - în cazul unităţilor de alimentaţie publică, din iunie 2018 - în cazul celor de comerţ şi servicii, respectiv din 2020 - tuturor operatorilor economici care funcţionează în zona centrală.

Asta înseamnă că unităţile bancare fie se vor muta din centrul oraşului, fie îşi vor asuma un program prelungit.

Hai cu suprataxa!

În paralel, municipalitatea vrea să aplice o majorare cu 50% a impozitului pe clădiri în care nu se desfăşoară activităţi economice mai mult de 30 de zile pe an şi cu un procent similar în cazul terenurilor construibile ţinute fără construcţii. Supraimpozitarea este menită să oblige proprietarii spaţiilor sau terenurilor nefolosite din zona centrală fie să dezvolte aici o afacere, fie să le dea în chirie.

De altfel, suprataxarea spaţiilor goale se va aplica nu doar în centrul istoric, ci şi pe arterele principale ale oraşului precum bulevardele Dacia, Decebal, Ştefan cel Mare sau străzile Calea Borşului, Clujului sau Mareşal Averescu, respectiv pe artere precum Dimitrie Cantermir, Matei Corvind, Nufărului, Transilvaniei sau Tudor Vladimirescu.

În perimetrul lărgit al arterelor intens circulate, municipalitatea mai vrea să introducă suprataxarea cu 50% a clădirilor şi terenurilor aferente spaţiilor comerciale în care se desfăşoară activităţi precum case de amanet, magazine cu produse second-hand, jocuri de noroc, service şi spălătorii auto.

Tot cu 50% vor fi supraimpozitate şi clădirile şi terenurile aferente siturilor industriale în care nu se desfăşoară activităţi economice.

"Toţi banii aceştia nu îi ia oraşul, ci se vor constitui într-un fond special din care se vor finanţa proiecte de dezvoltare", a spune Bolojan.

Se extinde zona...

În paralel, Primăria Oradea vrea să extindă obligativitatea reabilitării faţadelor, de la limita centrului istoric la arealul extins al arterelor intens circulate, care duc spre obiective turistice ca sinagoga din strada Primăriei, Muzeul Masonieriei din Calea Armatei Române sau Muzeul Art Nouveau din strada Iosif Vulcan.

Propunerea va fi supusă votului Consilului Local în cadrul şedinţei la sfârşitul lunii august. "Tuturor proprietarilor care deţin clădiri în zonă urmează să li se aplice mecanismele deja stabilite, de la supraimpozitări, până la execuţia gratuită de către Primărie a proiectului tehnic de reabilitare a clădirii. Încercăm să facem o hartă interactivă, astfel încât fiecare proprietar să îşi poată vedea casa pe hartă şi starea în care se află", a spus Bolojan.

Maxim 30 kilometri pe oră!

Obligativitatea reabilitării faţadelor este menită să crească atractivitatea zonei centrale care urmează să fie redată pietonilor. "Vom reda centrul oamenilor, în detrimentul maşinilor. Cea mai mare parte a acestuia va deveni zonă cu viteză maximă de 30 kilometri la oră", a spus edilul.

Totodată, trotuarele din zona centrală vor fi extinse, pe arterele care intersectează pietonalul străzii Republicii locurile de parcare se vor desfiinţa pe o lungime de 30 metri pentru a lăsa loc teraselor sau băncilor pentru odihnă, iar numărul parcărilor din centrul istoric va fi plafonat la 6.000 de locuri, astfel încât şoferii să fie descurajaţi să intre cu maşina în buricul târgului.

Bolojan a mai spus că municipalitatea vrea să demareze până în 2020 amenajarea de noi locuri de parcare, în zona centrală, toate în afara carosabilului.

"Vor fi construite cel puţin 1.000 de locuri de parcare noi în curtea Primăriei, pe vechile terenuri de ternis de la baza sportivă Voinţa, în spatele fostului Spital Militar din strada Braşovului sau în curtea clădirilor dintre străzile Iosif Vulcan şi Aurel Lazăr", a promis edilul.

Noile parcări vor fi amenajate din bugetul oraşului, dar şi prin formula parteneriatului public - privat. Pentru fiecare loc de parcare amenajat într-un parking va fi desfiinţată o parcare de la sol, spaţiul fiind pus la dispoziţia pietonilor.