Localnicii din comuna Sântandrei s-au revoltat, după ce au primit facturi şi de 6 ori mai mari la gaze comparativ cu anul trecut. Motivul? Deşi trebuia să emită noile facturi la tarifele plafonate de stat, operatorul Gaz Vest le-a trimis facturile la preţuri astronomice, şi de două ori mai mari faţă de cele impuse de lege. Unii s-au trezit că au de plătit chiar şi peste 2.000 lei şi nu ştiu cum să procedeze în contextul în care au şi trecut deja la alt operator.

Circa 20 de oameni s-au strâns, pe rând, marţi dimineaţă în curtea centrului de permanenţă din Sântandrei, clădire ce adăposteşte şi punctul de lucru al firmei arădene Gaz Vest. S-au mobilizat (de data aceasta pentru a discuta cu jurnaliştii) pe grupul de Facebook Sântandrei Metropolitan Area, unde, în ultima săptămână au curs o sumedenie de plângeri la adresa operatorului.

În esenţă, localnicii sunt supăraţi că, deşi trebuia să le plafoneze noile facturi (pe noiembrie), firma Gaz Vest nu a făcut acest lucru. Dimpotrivă: le-a trimis facturile la preţuri foarte mari, chiar şi la 0,68 lei pe kilowatt oră (kWh), deci aproape dublu faţă de preţul 0,37 lei / kWh stablilit prin lege.

Lege neaplicată

După cum se ştie, legea care prevede plafonarea preţurilor la energie şi compensarea facturilor a fost adoptată în luna octombrie, măsurile urmând să se aplice de la 1 noiembrie. În aceste condiţii, deşi preţurile la gaze şi energie au "explodat", operatorii mărind oferta unul după altul, în facturile către cetăţeni trebuiau plafonate la cel mult 0,37 lei/kWh pentru gazele naturale, respectiv 1 leu/kWh pentru energia electrică.

De asemenea, facturile sunt compensate cu cel mult 0,291 lei/kWh în cazul energiei electrice şi cu cel mult 33% din valoarea componentei preţului gazelor naturale.

Ei, bine, deşi facturile le-au fost emise pe 1 noiembrie, deci după intrarea în vigoare a noilor normative, abonaţii Gaz Vest au primit facturile la preţuri mari, fără ca reprezentanţii furnizorului să ţină cont de plafoane.

"Nu se ştie când vor compensa"

"Noi, marea majoritate a consumatorilor suntem abonaţi la Gaz Vest Arad, este firma care a avut toată distribuţia din Sântandrei, iar pe luna noiembrie, normal, după OUG 118 (privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 – n.r), care a devenit Legea 259 / 2021, ei trebuia să ne factureze la 1 noiembrie cu un preţ plafonat de 0,37 lei pe kWh, iar cei care se încadrează să mai primească o compensaţie de 33%. Nu au făcut asta. Jos, pe factură, au scris că regularizarea şi compensarea prin plafonare se va face conform OUG 118 şi Legii 259. Punct. Nu scrie când", a sintetizat Traian Cosor (foto dreapta), localnic şi consilier local în comună, care a primit o factură de 1.501 lei.

Potrivit acestuia, locuitorii "s-au inflamat" pentru că s-au trezit cu facturi foarte mari, pe care este greu să le plătească, "iar Gaz Vest ne spune că se vor compensa, dar nu se ştie când".

Răspuns la... Primărie

Oamenii sunt cu atât mai supăraţi cu cât nici la telefoane nici la emailuri nu le-a răspuns nimeni, aşa că nu ştiu care vor fi următorii paşi.

"Nu ne-au dat niciun răspuns! Până la urmă au dat un răspuns oficial la primărie (foto jos), care primărie nici măcar nu a solicitat asta. Gaz Vest a spus că nu au făcut această plafonare şi această compensare deoarece normele emise de Guvern au venit târziu! Ei, normele metodologice de aplicare a legii au fost publicate în Monitorul Oficial pe 27 octombrie, facturile trebuiau emise pe 1 noiembrie şi noi le-am primit cu data de 15 noiembrie. Deci aveau timp!", a mai spus Cosor.

"Asta e escrocherie pe faţă!", a spus, la rându-i, o doamnă supărată.

Localnicii sunt cu atât mai nedumeriţi cu cât mulţi dintre cei circa 4.000 de consumatori au schimbat deja furnizorul şi nu ştiu cum îşi vor recupera banii de la o companie cu care nu mai sunt sub contract şi de la care nu mai trebuie să primească facturi ce ar putea fi compensate.

Concret, facturile din Sântandrei au fost emise - în funcţie de oferta acceptată anterior de fiecare consumator în parte - cu 3 preţuri defalcate, pe trei perioade diferite. Spre exemplu, unul dintre clienţi a primit o factură cu un preţ de 0,207 lei / kWh pentru perioada 1-8 noiembrie, 0,377 lei pe kWh pentru perioada 9-19 noiembrie şi 0,630 pentru perioada 20-30 noiembrie, scadenţa facturilor fiind stabilită la 30 decembrie.

"Problema e nerespectarea legii. Trebuia să avem o plafonare la 370 lei MWh (adică 0,37 lei / kWh – n.r.), nu s-a întâmplat. Gaz Vest spune că ei vor compensa diferenţa în facturile următoare, dar nu spune când! Mulţi oameni au schimbat furnizorul; schimbând furnizorul, nu ştii cum vei recupera banii. O să-i apelezi, o să urmăreşti chestia asta în instanţă? Nu ştim", a spus şi Doru Verdeş, precizând că de situaţie sunt afectaţi "în jur de 1.500 - 2.000 de consumatori".

Ce facem mai departe?

Sumele sunt mult mai mari faţă de anul trecut şi chiar faţă de lunile precedente şi nu mulţi consumatori îşi permit să le plătească.

Pensionar, Eugen Iftodie (în imaginea principală) are de achitat 437,61 lei. Poate părea puţin comparativ cu alţii, dar este mai mult decât dublu faţă de cât a plătit anul trecut. La fel ca mulţi alţii, omul se teme să nu fie deconectat în mijlocul iernii dacă nu plăteşte factura, iar apoi nu ştie dacă poate schimba furnizorul, având în vedere că, neplătind, va figura ca "restanţier".

"Am dori, ca pensionari destul de amărâţi, să se soluţioneze situaţia asta! Dacă această factură nu o achităm acuma, dacă eu trec să schimb furnizorul, pe mine mă acceptă dacă eu sunt dator la firma asta? Pentru că e greu de umblat la vârsta care-s eu... Sunt de bună credinţă, am folosit un serviciu - îl plătesc, că toată lumea trebuie să trăiască, dar asta e o exagerare, este prea de tot", a spus el.

Unii locuitori ai comunei s-au trezit că au de plătit câte 1.800 lei, chiar şi 2.400 lei pentru consumul unei luni!

"Anul trecut am plătit 320 de lei în factura pe luna noiembrie, acum am plătit 1.890 lei, deci cam de 6 ori mai mult!", a spus revoltat un alt cetăţean care nu a dorit să-şi dezvăluie numele.

"De luna viitoare"

Iritant este că nici de la casieria punctului de lucru al Gaz Vest cetăţenii nu pot obţine mai multe detalii. Marţi dimineaţă, clienţilor care au întrebat li s-a răspuns că acea compensare "o să se facă luna viitoare".

"Există o comunicare făcută de domnul director... Atât ştiu şi eu cât ştiţi şi dvs. Compensarea o să se facă luna viitoare, noi nu am putut plafona nici din cauza preţului... Noi am avut 3 preţuri, din cauza asta e mai greu", a răspuns politicos o angajată, singura nevoită să dea piept cu clienţii nemulţumiţi, câtă vreme şefii sunt la Arad, unde are sediul firma Gaz Vest.

Întrebări fără răspuns

Singura problemă este că de noile modificări legislative se ştia de mai multă vreme şi compania ar fi avut tot timpul să se pregătească. De ce nu a făcut-o? De ce a facturat cu trei tarife separate într-o singură lună? De ce nu le-a emis clienţilor imediat şi alte facturi "de compensare"? Sunt întrebări la care, cel puţin deocamdată, plătititorii de facturi nu au primit răspuns.

Până una, alta, locuitorii Sântandreiului nu au decât să spere că nu vor rămâne fără căldură în toiul iernii şi că îşi vor recupera banii fără prea multă bătaie de cap. Unii au făcut deja reclamaţii la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) şi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor aşa că rămâne de văzut dacă firma va fi sancţionată şi în ce fel de autorităţi. Până atunci, consumatorii n-au decât să păgubească...

UPDATE: Firma Gaz Vest, amendată

Furnizorul Gaz Vest a fost amendat cu 50.000 de lei pentru că a emis facturi cu preţuri neplafonate clienţilor său, inclusiv celor din comuna Sântandrei. Anunţul a fost făcut miercuri, chiar de ministrul Energiei, care a spus că în plus, operatorul a primit şi "sancţiunea complementară de recalculare a consumului citit sau estimat pentru consumatorii casnici începând cu data de 01.11.2021, în termen de 15 zile".

Detalii, în articolul: „Firma Gaz Vest, amendată cu 50.000 de lei pentru facturile uriaşe emise consumatorilor din Sântandrei