O așa-zisă știre despre o cunoscută doctoriță din Oradea, care ar fi fost ucisă în plină stradă, se distribuie masiv pe Facebook în ultimele două zile. Este vorba de un fals grosolan și periculos, conceput cu ajutorul Inteligenței Artificiale, în care se pretinde că pneumologa Flavia Groșan ar fi fost împușcată cu trei focuri de armă în mașina sa, în Capitală, de „cercuri influente” din industria farmaceutică. Falsul promovează, însă, un pretins medicament folosit în afecțiune cardiace!
Filmulețul a fost postat marți dimineață de o pagină de Facebook Jean_officiel și redistribuit până miercuri după amiază de aproape 800 de ori, rostogolindu-se pe rețeaua de socializare și de pe alte numeroase pagini.
„Azi, la 7:31 dimineața, Flavia Groșan a fost asasinată în mașina ei! Trei gloanțe, sânge pe scaune, mulțimea înfricoșată. Era pe cale să dezvăluie un secret pentru pensionari despre...”, se arată în descrierea postării, care prezintă un presupus reportaj TV.
În video este folosită imaginea cunoscutei prezentatoare PRO TV Oana Andoni, cu vocea vizibil modificată, liniară, care anunță o „tragedie în București” petrecută în cursul dimineții, într-o intersecție aglomerată.
„Medicul renumit Flavia Groșan a fost împușcată mortal chiar în propria mașină. La locul crimei poliția a descoperit tuburi provenite de la o armă profesională. Toate indiciile sugerează că a fost vorba de o crimă la comandă. O tânără martoră cu lacrimi în ochi a povestit că în medic s-a tras de trei ori înainte ca aceasta să se prăbușească peste volan. Cu o zi înainte de moarte, ea a împărtășit unui jurnalist de-al nostru informații șocante despre sistemul de sănătate, informații care posibil i-au costat (!) viața. Ce anume, află chiar acum”, se arată în textul „pronunțat” de prezentatoare.
Unii internauți se declară șocați de „moartea” doctoriței, alții chiar se întreabă dacă chiar „au zis la telejurnal așa ceva”, în vreme ce alții realizează că e un fals bine croit, raportând postarea Jean_officiel.
În așa-zisul reportaj apare și imaginea doctoriței Flavia Groșan, care a devenit populară mai ales în contextul pandemiei de Covid-19, însă și vocea ei și discursul sunt manipulate cu ajutorul tehnologiei. „Roboțelul” se trădează nemodificându-și inflexiunile vocii nici măcar la întrebări.
„Dacă încă mergi la farmacie, pregătește-te pentru propria înmormântare. Industria farmaceutică este o mafie. Nu le convine ca tu să fii sănătos. Ei profită de durerea ta. De 20 de ani am observat cum fac afaceri pe seama bolilor. Am tăcut, pentru că eram doar un cercetător, dar acum nu mai tac, pentru că am creat ceva care poate schimba totul. Sunt amenințată, dar nu mă dau bătută, iar tu continui să plătești pentru mizeriile farmaceutice care doar maschează simptomele. Hrănești pe cei care câștigă miliarde din moartea ta lentă. Ascultă-mă, mai ales dacă ai trecut de 50 de ani! Vasele tale sunt deja înfundate, colesterolul este ridicat, ai cheaguri, circulație proastă, toți avem asta. Accidentul vascular, infarctul, paralizia, sunt doar o chestiune de timp. Și cum le tratezi? Cu pastile care îți scad tensiunea pentru câteva ore. E ca și cum ai încerca să-ți tratezi un os rupt cu calmante. Noi am dezvoltat un remediu care curăță vasele de sânge din interior. Începe să acționeze în doar 3 zile. Nu maschează problema, nu te liniștește, ci elimină cauza reală. Odată pe zi, conform instrucțiunilor, și vei uita de durerile de cap, umflături, varice, insommnie și oboseală cronică. Sute de mii de oameni l-au încercat deja și au lăsat recenzii entuziaste. Cumpără-l pentru părinții tăi, pentru cei dragi, pentru tine. Funcționează! Fără operații, fără efecte secundare, la tine acasă. Dacă vezi acest video pe Facebook, apasă pe butonul „Află mai multe”. Află cât de ușor și de rapid îți poți schimba viața cu metoda mea. Nu mă crezi? Este alegerea ta. Este durerea ta. Este moartea ta. Nu sunt de vânzare. Sunt un om de știință care, în sfârșit, a oferit oamenilor ceva ce nu au mai avut niciodată. O șansă reală de a supraviețui. La vârsta mea mi-am curățat deja vasele de sânge și mă simt excelent. Și tu poți”, apare doctorița în filmare.
La un click pe butonul indicat, utilizatorii ajung pe o pagină elaborată a site-ului fresh-updates.info, cunoscut pentru redirecționarea utilizatorilor către pagini web nesigure sau înșelătoare, care afișează elementele de identitate vizuală ale site-ului de știri Digi24, care nu are nicio legătură cu prezentatoare PRO TV Oana Andoni.
De fapt, este vorba despre un articol publicitar, care promovează un medicament „minune” care ar fi fost inventat de Flavia Groșan și pentru care ar fi fost ucisă.
Că articolul este scris cu ajutorul ChatGPT se vede chiar și din faptul că autorul a uitat să șteargă din text această mențiune.
Flavia Groșan este o pneumologă renumită, care în pandemie a șocat opinia publică promovând teorii ale conspirației legate de Covid și afirmând că propriii ei colegi își omoară pacienții în spitalele cu secții Covid, fiind de asemenea o admiratoare a Rusiei.
În articolul care o „omoară”, ea este prezentată, însă, ca un... „distins cardiolog român” care „a tratat vasele de sânge a peste 10.000 de pacienți” și care pretinde că „dacă se curăță corect vasele de sânge, se poate trăi până la 100-120 de ani!”
Site-ul sugerează că aceasta ar fi fost împușcată de concurența din domeniul farma tocmai ca publicul să nu aibă acces la un presupus medicament revoluționar creat de doctorița orădeană, Cardiform, care, bineînțeles, nu se regăsește în farmacii și se poate comanda doar de pe internet, evident, cu reducere de 50% din acest articol.
Userii sunt îndemnați să comande produsul-minune la reducere, încărcându-și propria fotografie și datele personale, iar în subsolul articolului, în secțiunea de comentarii, sunt prezentate mărturii ale unor clienți care laudă produsul într-o limbă română aproximativă.
Flavia Groșan, pe Facebook: „Exist”
După ce în mediul online s-a răspândit vestea „morții” ei, doctorița Flavia Groșan a reacționat pe rețelele de socializare. Atât pe contul ei se Facebook, cât și pe pagina clinicii pe care o deține, PneumoMed, aceasta a distribuit filmulețul care anunță că a fost împușcată, anunțându-și urmăritorii că trăiește.
„Prieteni, nu mă mai sunați. Exist și joc cu casa închisă. Și la cabinet, și în online. Dar imaginați-vă cum va fi inteligența artificială. Între fake, I-A și realitate. Votez George”, a scris ea, lăsând să se înțeleagă că e tocmai victima industriei farma.
Atenție la fraudele online și la reclamele înșelătoare!
Autoritățile avertizează că fraudele online sunt tot mai răspândite, multe sub identitățile unor site-uri serioase, și nu doar că pot „fura” banii din cont sau identitățile credulilor, dar le pot pune în pericol sănătatea.
Înainte de a comanda un medicament sau supliment alimentar de pe internet, în ciuda reclamei agresive, cel mai bine este să consultați un medic, pentru că unele dintre ele chiar pot dăuna.
De altfel, săptămâna trecută, Ministerul Afacerilor Interne a anunțat destructurarea unei rețele de tip Doppelganger creată pentru dezinformarea și manipularea cetățenilor români, iar peste 150 de pagini și conturi neautentice, utilizate pentru promovarea de conținut creat cu ajutorul inteligenței artificiale, postat în mod coordonat, au fost eliminate.
Publicitate cu legături cu Rusia
La rândul său, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat că a fost identificată o rețea de site-uri clonate, care au legături directe cu Rusia.
Acestea imită întocmai imaginea paginilor oficiale de internet ale unor instituții publice, televiziuni și agenții de presă importante (Guvernul României, Ministerul Sănătății, TVR 1, DIGI24, Hotnews, Adevărul, Libertatea), pentru promovarea de conținut înșelător, pe teme sociale, politice, economice sau de sănătate în scopul inducerii în eroare a populației și influențării în mod negativ a percepției acesteia. Toate exploatează algoritmii din social media audiențe profitând de vulnerabilitatea și emoțiile utilizatorilor.
„Reclamele malițioase se prezintă sub forma unor titluri false de știri, spațiile publicitare în care acestea sunt postate fiind contractate de companiile de publicitate care utilizează tehnologia “native ads” - Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă. Spre exemplu, compania Adnow este subiectul unor investigații extinse în alte state membre, dar și în România pentru implicarea în operațiuni informaționale în favoarea serviciilor de informații ale Federației Ruse”, arată site-ul ANCOM.