Primăria vrea să construiască un complex de pasaje subterane pentru a fluidiza traficul prin turibogiraţia de lângă podul Dacia.

Municipalitatea a plătit 24.000 de euro sucursalei româneşti a firmei Egis, specializate în infrastructură, pentru a găsi cele mai bune soluţii de trafic pentru reamenajarea turbogiraţiei şi transformarea în piaţă publică a spaţiului din faţa catedralei episcopale.

"În această zonă avem, în aşa-numita turbogiraţie, conflicte de circulaţie importante, mai ales la orele de vârf", a declarat viceprimarul Mircea Mălan, joi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit edilului, primul conflict de trafic are loc la intrarea pe podul Dacia, la intersecţia DN 1 care vine din Calea Mareşal Averescu cu DN 79, dinspre centrul civic. Împreună, cele două artere au patru benzi, care în zona intersecţiei se reduc la două cu toate blocajele ce decurg de aici.

Cel de-al doilea conflict de trafic este creat de şoferii care, venind dinspre Calea Mareşal Averescu, vor să circule spre centrul oraşului sau cartierul Nufărul şi rămân blocaţi în intersecţie. "Distanţa până la linia de tramvai este prea mică pentru a putea fi stocate autoturismele. Din această cauză se creează complicaţii mari care se repercutează până în cealaltă parte a sensului giratoriu", a declarat Mălan.

Apoi, cel de-al treilea punct de tensiune în trafic apare la intersecţia Pieţei 1 Decembrie cu strada Dimitrie Cantemir unde, la ore de vârf, apar din nou ambuteiaje.

Cu maşina sub pământ

Pentru a fluidiza traficul prin această zonă municipalitatea vrea să construiască un complex format din cinci pasaje subterane în care să fie mutat traficul auto. Excepţie vor face doar mijloacele de transport în comun, care vor circula la suprafaţă.

Astfel, primul pasaj subteran ar urma să treacă pe sub turbogiraţie venind dinspre Calea Mareşal Averescu pentru a înainta spre centrul oraşului. Cel de-al doilea ar urma să coboare în subteran în mijlocul turbogiraţiei venind dinspre podul Dacia cu ieşire la suprafaţă la capătul parcului 1 Decembrie, pentru a traversa din nou, tot prin subsol, intersecţia cu strada Sucevei.

Pe sensul de venire dinspre cartierul Nufărul, traficul ar urma să subtraverseze intersecţia cu strada Sucevei şi să revină la suprafaţă pentru a coborî din nou în subteran pe o porţiune de 120 de metri de-a lungul catedralei episcopale.

Conform soluţiei date de proiectant, pe direcţia dinspre podul Dacia către cartierul Nufărul se va circula pe două benzi iar în sens opus, începând de la intersecţia cu strada Griviţei se va crea o a treia bandă care va asigura ieşirea spre strada Clujului.

O parcare sub catedrală

Prin mutarea circulaţiei în subteran municipalitatea speră să elimine abuteiajele din actuala turbogiraţie şi urmăreşte transformarea în piaţă publică a spaţiului din faţa catedralei episcopale. Cu această ocazie locurile de parcare din centrul civic vor fi dezafectate.

"În subteranul din jurul catedralei va fi amenajată o parcare cu două niveluri. Aceasta va avea o capacitate de 570 de locuri şi va deservi atât locuitorii zonei, cât şi turiştii care vin să viziteze cetatea", a declarat viceprimarul. Accesul în parcarea subterană se va putea face atât dinspre Calea Clujului, cât şi dinspre strada Griviţei.

Potrivit viceprimarului, amenajarea complexului de pasaje subterane va costa undeva la 25 milioane euro. Suma nu include preţul parcării de sub catedrală, care ar urma să fie proiectată separat. Investiţia ar urma să fie finanţată din fonduri europene.