Așteptată cu nerăbdare, reluarea circulației autovehiculelor și tramvaielor pe Bulevardul Decebal a fluidizat traficul din Oradea, dar a și ridicat noi probleme de trafic.
O „zebră” prea îndepărtată
Transformarea bulevardului într-o cale de rulare rapidă, care prioritizează traficul auto, a făcut ca distanța dintre trecerile de pietoni din dreptul centrului comercial Prima Shops și de la intersecția cu strada Constantin Brâncoveanu să crească la aproape o jumătate de kilometru.
Distanța prea mare, aproape cât între două stații de tramvai, a făcut ca mulți trecători, mai în vârstă, cu bagaje sau însoțiți de copii mici, să își asume riscul de a traversa artera cu patru benzi de circulație aventurându-se printre mașini (foto jos).
Dacă până acum o săptămână, când traficul rutier era închis, pietonii puteau trece de pe o parte pe alta a Bulevardului Decebal în zona șantierului, de la redeschiderea traficului acest lucru este imposibil.
Mai mult, pentru a traversa zona șantierului de-a lungul bulevardului, pietonii au acum de ales ori să intre pe șosea printre mașini în partea deja amenajată, ori să ocolească șantierul cale de zeci de metri, aventurându-se prin noroaie pe cele două laturi ale șantierului până în străzile William Shakespeare și Roșiorilor.
Dacă în primăvară, înainte de începerea lucrărilor la pasaj, la intersecția Bulevardului Decebal cu strada Tudor Vladimirescu trecătorii aveau la dispoziție treceri de pietoni, săptămâna trecută, la reluarea traficului acestea au fost desființate.
Când lucrările vor fi gata, pietonii vor putea traversa Bulevardul Decebal în această zonă doar prin subteran, și abia de anul viitor, după darea în funcțiune a viitorului pasaj.
Circulație peste linia dublă continuă
Pe de altă parte, revenirea la sistemul de trafic de dinaintea deschiderii șantierului - mai puțin pe strada Tudor Vladimirescu, în continuare închisă pentru realizarea pasajului - pare să îi nemulțumească inclusiv pe unii șoferi.
Dacă pe timpul restricțiilor de circulație, șoferii care veneau de pe strada Simion Bărnuțiu puteau vira la stânga către centrul comercial Prima Shops și Biserica Emanuel printr-un sens giratoriu provizoriu, începând de săptămâna trecută aceștia sunt obligați să vireze la dreapta.
În plus, la fel ca înainte de începerea lucrărilor, odată ce au ieșit din girația de lângă Biserica Emanuel, șoferii care circulă spre cartierul Rogerius nu mai pot vira la stânga decât peste un kilometru, dincolo de Podul Decebal.
După repornirea circulației, sunt unii șoferi care ies din Piața Cazărmii încalcă linia continuă dublă care desparte sensurile de mers pentru a vira la stânga către Calea Aradului. „În fața benzinăriei SMO din zona Decebal foarte mulți șoferi trec de pe un sens de mers pe celălalt fără să se asigure, punând în pericol conducătorii auto”, a reclamat marți un orădean prin intermediul aplicației Oradea City Report.
„Vom propune Comisiei de circulație...”
Contactați de BIHOREANUL, reprezentanții municipalității spun că deocamdată în zona viitorului Pasaj Decebal se circulă în condiții de șantier.
„De-a lungul Bulevardului Decebal se circulă mai bine decât înainte. Începând de săptămâna trecută, pietonii ocolesc șantierul prin cele două laturi din strada Tudor Vladimirescu, dar pe o distanță mai scurtă decât înainte de reluarea circulației”, a susținut directorul tehnic al Primăriei Oradea, Sebastian Marchiș.
În ceea ce privește ocolirea de aproape o jumătate de kilometru dintre trecerile de pietoni, care obligă unii trecători să traverseze neregulamentar, directorul tehnic al Primăriei evită să se pronunțe explicit. „Vom propune în cursul acestei săptămâni Comisiei tehnice pe probleme de circulație din cadrul Primăriei să analizeze posibilitatea înființării unei treceri pentru pietoni temporare în zona viitorului pasaj Decebal”, a declarat Marchiș.
Șansele ca această propunere să se și materializeze sunt, însă, destul de reduse. „Această propunere a mai fost făcută în cadrul comisiei, dar a fost respinsă”, a explicat directorul tehnic.
Numai cu semafor
BIHOREANUL a aflat că propunerea de înființare a unei treceri pentru pietoni suplimentare a fost respinsă de către reprezentanții Poliției Rutiere. Rutieriștii au condiționat înființarea unei „zebre”, fie și provizorii, de obligativitatea semaforizării ei, lucru considerat prea costisitor pentru un simplu provizorat.
Polițiștii și-au manifestat temerea că, dată fiind creșterea vitezei de circulație pe bulevardul Decebal, care are două benzi pe sens, și, în lipsa semafoarelor, riscul producerii de accidente este prea mare.
În ceea ce privește eliminarea posibilității ca șoferii care intră în Bulevardul Decebal venind dinspre Piața Cazărmii să mai vireze la stânga, către Prima Shop, cu încălcarea liniei duble continue, se prefigurează deja o soluție. „Cel mai probabil că sensurile de mers vor fi delimitate printr-un șir de borduri cel puțin în zona intersecțiilor”, a declarat pentru BIHOREANUL unul dintre membrii comisiei.