Ţi-ai plătit întreţinerea la timp? Eşti bun, dar asta nu înseamnă nimic. Dacă vecinii din asociaţie au datorii, ai toate şansele să rămâi la iarnă fără apă caldă şi căldură împreună cu ei.

Pentru a evita sistarea serviciilor către asociaţii întregi din cauza unor rău-platnici, Termoficare Oradea le-a propus încă din iulie administratorilor de asociaţii să treacă la facturarea la nivel de scară de bloc. "Ar fi nedrept ca din cauza câtorva datornici să se taie apa caldă şi căldura la întreaga asociaţie şi să sufere toată lumea", spune directorul societăţii, Mihai Cabai.

Autonomie de scară

Ideea e mai veche, dar a putut fi pusă în aplicare abia în vara acestui an. Conducerea societăţii de termoficare a notificat în iulie asociaţiile de proprietari să îşi stingă datoriile încă din vară, când facturile sunt mai mici, pentru a nu intra în iarnă cu restanţe. Mai mult, pentru ca asociaţiile să poată gestiona mai uşor problema rău-platnicilor Termoficare Oradea le-a propus introducerea unui sistem de facturare la nivel de punct de consum: bloc sau scară de bloc. Măsura a devenit posibilă pentru că societatea a pus în funcţiune un soft nou ce permite o evidenţă mult mai exactă a consumatorilor.

"Pentru noi, care aveam şi până acum evidenţa consumului pe scară de bloc, nu este niciun avantaj. Dimpotrivă, dacă asociaţiile de proprietari o cer, în loc să trimitem o singură factură cu consumul total, vom elibera 15-20 de facturi după câte scări de bloc sunt. Avantajul este al asociaţiilor. Aşa, au o evidenţă mult mai clară a încasărilor şi pot interveni mai uşor pentru sensibilizarea restanţierilor", explică Mihai Cabai, directorul societăţii de termoficare.

Avantaje multiple

Facturarea la nivel de scară ar responsabiliza mult mai bine consumatorii. "Va scădea risipa. Când vor vedea că orice fac se reflectă în factură, orădenii vor fi mai atenţi, fără să le spună nimeni: nu vor lăsa geamurile deschise să iasă căldura şi vor opri încălzirea la nivel de contor în zilele călduroase", zice Cabai.

În plus, prin aplicarea acestei măsuri marile asociaţii nu vor mai fi nevoite să se "spargă" în asociaţii de bloc, măsură care, pe lângă că dă bătăi de cap vecinilor cu încheierea formalităţilor, mai şi duce la o majorare a facturilor deoarece cheltuielile comune, cu aparatul birocratic şi întreţinerea imobilului, se împart la mai puţine apartamente. "Factura se va elibera tot pe asociaţie, deci cheltuielile comune nu vor creşte, dar ea se va referi numai la consumul înregistrat la nivelul scării de bloc, ceea ce ar însemna că locatarii vor plăti exact pentru ceea ce consumă", spune directorul.

"Vecine, fă ceva..."

Marele avantaj pentru orădenii buni-platnici îl constituie însă faptul că, în contextul în care Termoficare va ajunge să ia măsuri de sistare a serviciilor din motiv de neplată, măsura va afecta doar consumatorii din scările de bloc cu datorii. "Nu cred că este asociaţie care să nu aibă un bloc sau o scară de bloc cu restanţe. Ar fi păcat să sufere toată asociaţia din cauza unui singur imobil", zice Cabai.

În plus, directorul crede că prin facturarea la nivel de scară restanţierii vor fi mai înclinaţi să îşi achite datoriile. Fie şi de ruşinea vecinilor cu care se întâlnesc pe scară. "Şi ţie, ca bun-platnic, îţi e mai uşor să îi spui celui care adună restanţe: «Vecine, fă ceva şi mai plăteşte, că ne laşi pe toţi fără căldură»", spune Cabai.

Puţini dar cu belele...

Şi totuşi, în ciuda informărilor trimise de Teromoficare încă din luna iulie, din cele circa 800 de asociaţii orădene doar 1,5% au solicitat plata facturii la nivel de scară! Majoritatea solicitaţilor sunt asociaţii nou înfiinţate, care vor să pună lucrurile în ordine de la bun început, sau asociaţii cu probleme la încasarea facturilor, care vor să evite debranşările în masă.

Pe lista celor cere cer facturarea la nivel de scară se numără Asociaţia de Proprietari 114 Rogerius, cea care deschide topul restanţierilor orădeni cu datorii de o jumătate de milion de lei. Datorii mai mari au doar societăţi comerciale precum GCLPS Sânmatin, care a acumulat restanţe record de 5,8 milioane lei, şi Stimin, cu debite de un milion de lei.

Conducerea asociaţiei 114 Rogerius vrea facturi pe scară dintr-un motiv cât se poate de clar. "Aşa, nu vom mai avea discuţii cu oamenii. La iarnă, când vor veni facturile mari, iar Termoficare va forţa încasarea acestora, şi sistările se vor face pe scară. Nu e normal ca o familie care şi-a tras de la gură ca să îşi plătească facturile să sufere de frig pentru că rău-platnici din alt bloc nu şi-au plătit încălzirea", spune preşedintele asociaţiei, Zoltan Torok.

Din acelaşi motiv şi-au cerut introducerea în noul sistem asociaţiile de proprietari 204 şi Progresului 83. Fiecare înregistrează restanţe de peste 133.000 lei şi au toate şansele ca peste iarnă să intre în programul de sistări al societăţii de termoficare...

Şi cu restanţierii ce facem?

04 Vasile Bologa.jpgCulmea, tocmai iminenţa debranşării restanţierilor i-a determinat în schimb pe unii administratori să se gândească de două ori înainte să ceară sau nu factura pe scară. "O asociaţie mare este mai puternică şi se poate gestiona mai bine. Vă spun sincer, dacă am începe facturarea pe scară, 5-6 blocuri din asociaţie ar rămâne fără căldură încă de mâine din cauza restanţelor. Aşa, îi mai ajutăm noi, se mai ajută ei, şi trecem mai uşor peste iarnă", zice preşedintele Vasile Bologa (foto), preşedintele asociaţiei Lacul Roşu.

Leontin Mateaş, preşedintele asociaţiei Salcâmul 7, nu recomandă însă această formă de solidaritate. Mateaş spune că fărâmiţarea duce automat la creşterea gradului de încasare. Bărbatul administrează trei asociaţii şi nu a cerut acum facturarea pe scară doar pentru că acestea oricum au, de ani de zile, doar una-două scări. "Înainte, când eram toţi într-o asociaţie mare, restanţierii se mai ascundeau în spatele vecinilor. Cum am spart asociaţia, cum n-am mai avut probleme. De ruşine, de nevoie, toată lumea îşi plăteşte facturile. Nimeni nu vrea să rămână fără căldură", zice Mateaş.

Şi până la urmă aşa ar şi trebui să fie. Fiecare să plătească pentru ceea ce consumă. Vremea comunismului de bloc a trecut...


GATA ORICÂND!
70
la sută dintre asociaţiile orădene sunt deja contorizate şi pot fi facturate la nivel de scară


"Ideal ar fi să avem posibilitatea facturării consumului la nivel de apartament. Atunci nimeni nu ar depinde de celălalt. Deocamdată acest lucru este însă imposibil"

Mihai Cabai


VINE DEBRANŞAREA!
Termoficare îşi pregăteşte recuperatori

Societatea de termoficare a notificat asociaţiile de proprietari orădene încă din vară că va pune în aplicare o formă mult mai riguroasă de încasare a facturilor. Conform adresei, în situaţia neachitării facturilor restante, inclusiv a penalităţilor, în cel mult 7 zile calendaristice societatea va trece la sistarea furnizării energiei termice.

"Serviciile de alimentare cu apă caldă şi căldură vor fi reluate în termen de 3 zile lucrătoare de la achitarea tuturor debitelor, inclusiv a taxei de debranşare", avertizează Cabai. Pentru a pune în aplicare această măsură, Termoficare Oradea a înfiinţat un compartiment care se ocupă numai de debranşări. "Nu contează că este vară sau iarnă. Am înfiinţat un compartiment şi 8 oameni se vor ocupa numai de sistări", declară directorul.

Conform noii strategii a companiei, măsura debranşării de la reţea a restanţierilor va fi preferată acţionării în instanţă. Fie şi pentru faptul că un proces se întinde pe ani de zile...