Noul terminal pentru pasageri al Aeroportului Oradea a fost prezentat presei locale marţi, cu o zi înainte să proceseze prima cursă, un zbor al companiei Tarom spre Bucureşti, de către directorul general interimar Claudia Baran şi preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor.
Laudă lui Cseke
Pásztor a reluat o serie de date financiare cu privire la terminalul pentru care contractul de execuţie, în valoare de 25,93 milioane lei, a fost încheiat cu firma bucureşteană UTI în 25 iulie 2017 şi care trebuia construit în 12 luni, până pe data de 10 august 2018, spunând că recepţia lucrării a fost făcută pe 22 iulie anul acesta şi că pentru întârzieri antreprenorul a fost penalizat cu suma de 3,26 milioane lei, bani reţinuţi din situaţiile de lucrări.
Şeful CJ Bihor nu a ratat prilejul să-i mulţumească propriului şef de partid, senatorul UDMR Cseke Attila, pentru că a „datorită dânsului a fost introdusă suma de 18,7 milioane lei, au venit de la bugetul de stat prin contribuţia dânsului”.
Pentru 600 pasageri
Jurnaliştii orădeni au fost ghidaţi într-un tur al noului terminal, construit pe un singur nivel, pe o suprafaţă desfăşurată de 2.925 metri pătraţi. Acesta va asigura trei fluxuri de pasageri (unul pentru sosiri curse interne, al doilea pentru plecări curse interne şi al celălalt pentru sosiri curse externe), având o capacitate de prelucrare de 600 pasageri/oră (din care 400 pentru curse interne şi 200 pentru curse internaţionale). Noua facilitate are 4 ghişee de check-in pentru pasageri şi bagaje, plus încă unul pentru bagaje agabaritice, şi trei porţi de îmbarcare.
Vechiul terminal, care a fost numerotat cu nr. 2, construit în anii ’70, are, spre comparaţie, o suprafaţă desfăşurată de 2.395 mp pe două niveluri (parter şi etaj), cu o capacitate de 200 pasageri/oră pe două fluxuri (ambele vor fi pentru plecări curse externe) şi 4 ghişee check-in.
Facilităţi
Directorul general interimar al Aeroportului şi şeful CJ Bihor au vorbit marţi şi despre un alt proiect desfăşurat la Aeroportul orădean, în valoare de 949.311 lei, pentru reabilitarea platformelor existente şi realizarea de drumuri de incintă, care a început să fie executat din 28 aprilie anul acesta de către firme Drumuri Bihor şi a fost recepţionat pe 30 iulie.
În cadrul acestui proiect a fost reabilitată platforma destinată parcării publice a terminalului nr. 2 (cel vechi) şi a drumurilor şi aleilor de acces, fiind amenajate 71 locuri de parcare publică şi 80 pentru personalul Aeroportului. Acesta va dispune şi de alte 128 locuri de parcare în dreptul terminalului nr. 1 (cel nou), unde au mai fost amenajate 5 locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi, 14 locuri pentru staţionarea taximetrelor, 3 locuri pentru parcarea autobuzelor şi 6 locuri pentru staţionarea autocarelor.
Pe de altă parte, printr-un alt proiect, în valoare de 2,88 milioane lei, aceeaşi firmă Drumuri Bihor, parte a grupului Selina, a executat lucrări de racordare a drumurilor de incintă la DN76 Oradea – Arad, cu trei bretele de accelerare-decelerare.
„Toate eforturile”
Directorul general interimar Claudia Baran a anunţat că Aeroportul mai are în vedere încă două proiecte, cu fonduri europene de circa 20 milioane euro, pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare (creşterea portanţei pistei şi prelungirea acesteia de la 2.100 la 2.500 metri), respectiv pentru creşterea gradului de siguranţă a pasagerilor (inclusiv prin împrejmuirea cu un aşa-numit gard inteligent, dotat cu senzori, pentru a preveni pătrunderea persoanelor neautorizate în perimetrul unităţii).
De asemenea, Baran a afirmat că „facem toate eforturile pentru a aduce curse externe”, dar „n-aş putea spune când”, pentru că „a venit şi pandemia aceasta care ne-a stricat planurile”, totuşi ea precizând că „probabil vom veni cu veşti bune cât de curând”, adică în această toamnă.
Amintim că săptămâna trecută, Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de 1 milion de euro prin care Primăria Oradea doreşte să stipendieze companiile aeriene care vor relua operarea curselor externe pe Aeroportul aflat în subordinea Consiliului Judeţean şi care au fost oprite de la începutul verii trecute.