Fiscul scoate de luna viitoare la pensie dosarul cu şină.

"Încercăm să nu mai aducem oamenii la ghişee cu tot felul de hârtii. Toată relaţia cu contribuabilii se va duce prin Spaţiul Privat Virtual de pe site-ul ANAF", spune purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor, Vasile Farc.

Termen: 1 martie

purtătorul de cuvânt al AJFP Bihor, Vasile Farc Regulile sunt clare. "Orice cerere sau declaraţie depusă în format fizic va fi tratată ca şi cum nu ar fi fost depusă, cu toate consecinţele care decurg de aici pentru solicitant", spune purtătorul de cuvânt al AJFP Bihor, Vasile Farc (foto).

Ordonanţa de Guvern 11/2021, care completează Codul de procedură fiscală, prevede clar că, începând din 1 martie 2022, persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, dar şi persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale sunt obligate să se înscrie în Spaţiul Privat Virtual de pe portalul ANAF.

Această platformă funcţionează ca un ghişeu virtual, disponibil non-stop, prin care pot fi accesate diverse documente, de la declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la chestionarele pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanelor fizice la sosirea sau la plecarea din România.

În plus, prin SPV, contribuabilul va putea cere informaţii (situaţia obligaţiilor de plată, situaţia contribuţiilor de asigurări sociale declarate de angajatori, duplicatul declaraţiei unice ş.a.), solicita documente (adeverinţă de venit, certificat de atestare fiscală, certificat de cazier fiscal) sau să transmită AJFP Bihor solicitări de asistenţă în domeniul fiscal. "Toată comunicarea cu contribuabilii se va muta în SPV. Acolo va putea fiecare contribuabil să transmită date sau solicitări, să îşi consulte obligaţiile de plată, termenele acestora ori notificările primite", spune Farc.

Inclusiv persoanele fizice...

preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi Bihor (CECCAR), Renate PopescuLa nivelul judeţului Bihor sunt aşteptate să se înscrie în SPV peste 50.000 de persoane juridice şi fizice. "Dacă o persoană fizică, pe lângă salariu, înregistrează orice altă formă de venit din dividende, chirii sau activităţi pe PFA, aceasta are obligaţia să depună anual declaraţia unică, iar acest lucru nu va putea fi posibil decât prin intermediul SPV", explică preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi Bihor (CECCAR), Renate Popescu (foto).

Contribuabilii care nu se vor înregistra în SPV vor avea, mai devreme sau mai târziu, probleme cu Fiscul. "Chiar dacă nu primesc amendă, pentru simplul faptul că nu mă înscriu în SPV nu voi putea depune Declaraţia Unică, ANAF mă va impune din oficiu, iar sumele pe care le voi datora vor fi mai mari", explică Popescu. Potrivit preşedintelui CECCAR, pentru a evita eventuale neplăceri, contribuabilii nefamiliarizaţi cu internetul sau cu procedurile Fiscului ar putea apela la sprijinul specialiştilor.

De altfel, contabilii s-au confruntat deja cu situaţii în care, deşi au depus în SPV documente, au primit număr de înregistrare cu întârziere sau deloc. "Săptămâna aceasta vom avea o întâlnire cu reprezentanţii AJFP Bihor pentru a ne îmbunătăţi colaborarea", spune Renate Popescu.

Cu identificare online

BIHOREANUL a testat sistemul şi a constatat că, în funcţie de abilităţile solicitantului, înscrierea în SPV durează între 5 şi 20 de minute. Pentru cei cu cunoştinţe digitale mai reduse, ANAF a postat tutoriale pe reţelele de socializare. Filmuleţele sunt destul de explicite, cu precizarea că la completarea câmpurilor sistemul respinge diacriticele, la înscrierea utilizatorului contribuabilul va trebui să opteze pentru un singur prenume, iar pentru identificare va trebui să transmită o imagine fotografiată sau scanată a actului de identitate împachetată în format zip.

În plus, persoanele fizice care nu deţin certificat digital sau un document deja existent în sistem, cum ar fi notificarea privind destinaţia procentului de 2% din impozitul anual donat unui ONG, vor trebui să solicite identificarea vizuală online de către un funcţionar al ANAF.

Programarea pentru identificare trebuie făcută în cel mult 10 zile de la înscrierea în SPV, iar procedura poate fi derulată de angajaţi ai Finanţelor de oriunde din ţară. În timpul sesiunii, funcţionarul public îl va întreba pe solicitant informaţii pe care le-ar putea cunoaşte doar acesta şi Fiscul. De care, potrivit proverbului, nu scapă nimeni...

Vezi mai jos cum se face înregistrarea în SPV a persoanelor fizice pe bază de user si parolă!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!