Bihoreni, banii furnizorilor de energie electrică sunt în buzunarele voastre, nu-i daţi oricum! Liberalizarea pieţei le oferă consumatorilor posibilitatea să-şi aleagă furnizorii.

"Oamenii trebuie să ştie că îşi pot diminua costurile cu energia electrică schimbând furnizorul. Chiar dacă preţul pe kilowatt diferă de la un operator la altul cu doar câţiva bani, într-un an se pot aduna sume serioase. Ar fi o prostie să laşi acei bani companiei în loc să-i foloseşti pentru familie", spune preşedintele Asociaţiei Române pentru Protecţia Consumatorului de Energie, Septimiu Nicolas.

Concurenţa intră în priză

 Septimiu Nicolas, preşedintele Asociaţiei Române pentru Protecţia Consumatorului de EnergiePrimii paşi spre liberalizarea pieţei energiei electrice au fost făcuţi în 2007, pentru început monopolul Electrica fiind spart prin despărţirea activităţii de distribuţie de cea de furnizare către consumator. Competiţia între furnizori a apărut însă abia după 2012, când Guvernul s-a obligat în faţa FMI la liberalizarea totală a pieţei până la sfârşitul anului 2017. Aşa au apărut, pe lângă furnizorii tradiţionali rupţi din Electrica pe zone geografice, precum Electrica Furnizare, CEZ sau Enel, competitori noi ca Digi Energy ori Energy Distribution Services.

Astăzi, aproape că nu este bihorean care să nu fie curtat de furnizori. Clienţii Electrica au primit împreună cu facturile oferte de contracte noi, abonaţii de telefonie şi internet ai RCS&RDS au fost ofertaţi de Digi Energy, iar reprezentanţii Enel au lipit afişe la intrările în blocuri. "Competiţia se duce în zona tarifelor. Companiile care intră pe piaţă sunt obligate să oferteze preţuri mai mici", spune Septimiu Nicolas (foto), preşedintele Asociaţiei Române pentru Protecţia Consumatorului de Energie, cu sediul în Timişoara.

Tarife fixe pe termen lung

Liderul de piaţă, Electrica Furnizare Oradea, a lansat pe 1 martie trei sisteme de tarifare diferite, gândite aşa încât să acopere toată plaja clienţilor casnici. Astfel, sistemul de tarifare Mobil se adresează consumatorilor majoritari, cu consumuri de peste 100 kilowatt oră pe lună, normal pentru o familie cu televizor, cuptor cu microunde, calculator şi alte aparate. În acest caz, preţul de bază este de 0,174 lei pe kWh, la care se adaugă un abonament de 0,20 lei/zi.

Sistemul de tarifare Stabil, cu un preţ de 0,229 lei/kWh, vizează casele de vacanţă, cu consumuri sporadice. În schimb, sistemul Time, rentabil doar pentru clienţii care consumă peste 60% din totalul energiei electrice în timpul nopţii, prevede un tarif de 0,200 lei/kWh între orele 7.00–22.00 şi în zilele lucrătoare, respectiv de 0,136 lei/kWh între orele 22.00-7.00 şi în weekend. Preţurile se referă strict la energia electrică de bază şi nu cuprind tarifele reglementate, accizele, contravaloarea certificatelor verzi, contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă şi TVA, care umflă factura consumatorului final. Aceste adaosuri sunt obligatorii pentru toţi furnizorii, aşa că bătălia se dă pe preţul de bază.

Emil Dale, directorul Electrica Furnizare OradeaPentru a-şi apăra poziţia dominantă, Electrica a redus în ultima perioadă de la 0,24 lei la 0,17 lei preţul pentru un kWh în sistemul de tarifare Mobil. "Garantăm clienţilor menţinerea unui preţ fix până în decembrie 2018 indiferent de fluctuaţiile pieţei, ceea ce este un avantaj având în vedere scumpirea energiei electrice", spune Emil Dale (foto), directorul Electrica Furnizare Oradea. Prin noile contracte, clienţii se obligă la plata facturii în 15 zile de la data emiterii, urmate de o perioadă de graţie de încă 15 zile, după care furnizorul aplică penalităţi de 0,01 lei pe zi de întârziere. Cele mai mici de pe piaţă...

Cele mai mici preţuri

Nelu Dume, directorul regional al RCS&RDSIntrată pe piaţă în urmă cu doi ani, Digi Energy, companie din grupul de firme RCS&RDS, contraatacă prin cele mai mici tarife. Săptămâna trecută, preţul ofertat al energiei electrice de bază era de 0,165 lei/kWh, coborând la 0,155 lei/kWh pentru clienţii Digi de cablu sau internet, şi reducându-se la 0,145 lei/kWh pentru pensionari. "Nu ne putem lăuda cu reduceri masive de tarife, dar cine face calculul pe un an de zile va vedea că a 12-a factură îi vine gratis", spune Nelu Dumea (foto), directorul regional al RCS&RDS.

Compania a luat deja de la Electrica Furnizare 10.000 de clienţi din cei 74.000 de consumatori casnici orădeni, cu care a semnat contracte pe un an, perioadă de-a lungul căreia preţul rămâne fix. Eventualele modificări intervin la reînnoirea contractelor, când clienţii sunt notificaţi cu 21 de zile înainte, pentru a se putea reorienta. Dezavantajul Digi Energy e că termenul de plată a facturii este de numai 20 de zile faţă de 30 de zile în cazul Electrica, iar penalităţile de întârziere, de zece ori mai mari, de 0,1% pe zi!

Pentru a evita debranşările, compania îşi notifică clienţii încă de la emiterea facturilor prin mesaje pe email, telefonice sau chiar pe ecranele TV, şi reia mesajele constant. Motivul e simplu. Taxele de debranşare şi rebranşare a unui rău platnic percepute de distribuitor companiei sunt de 100 lei.

În schimb, clientul îşi poate plăti factura prin internet sau sistemul bancar, iar în Oradea are la dispoziţie 12 puncte de încasare a facturilor. "Avantajul este că mergi într-un singur loc şi îţi plăteşti toate facturile, de la cablu tv la curent", spune Dumea. Asta nu înseamnă însă că abonatul care nu şi-a plătit telefonul va rămâne şi fără curent electric, întrucât "cele două facturi se emit separat". În plus, clientul îşi poate citi singur indexul contorului şi transmite datele către furnizor fără să-şi facă programul după angajaţii acestuia.

Mai vin competitori!

Mai puţin cunoscut în Bihor, Enel, furnizorul bănăţean desprins din Electrica, a lansat anul acesta o campanie de promovare intensă. Aproape că nu este scară de bloc în Oradea la care să nu fie lipit un afiş prin care consultanţii companiei se oferă să ajute clienţii în "procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică, conform ordinului ANRE de schimbare a furnizorului 105 /20014". De parcă schimbarea ar fi obligatorie!

Enel testează piaţa cu un preţ de 0,185 lei/kWh, mai mare decât concurenţa, valabil timp de un an. Oferta nu este, însă, totul! "Clienţii să citească cu atenţie contractul, pentru că în 90% din cazuri oferta nu acoperă toate lucrurile", spune Septimiu Nicolas. Sfatul preşedintelui ARPCE e valabil, de altfel, în cazul tuturor furnizorilor. "Contractul este lege între părţi, iar odată încheiat este greu de desfiinţat. Consumatorii să fie atenţi nu doar la preţ, ci şi la penalităţile aplicate pentru rezilierea contractului înainte de termen, la posibilitatea prelungirii automate a acestuia şi la alte detalii".

Sfatul vine din experienţă. "Ştiu contracte care prevăd că pentru a renunţa la serviciile unei companii trebuie s-o notifici cu 90 de zile înainte, altfel eşti obligat la penalităţi de 20% pentru perioada neonorată", explică preşedintele ARPCE. Într-un asemenea caz, clientul va rămâne şi fără curent, şi cu banii luaţi...


DIVORŢ ELECTRIC
Vreau să mă mut!

Aparent o formalitate, schimbarea furnizorului durează cu lunile. Operatorii dominanţi desprinşi din Electrica îşi şicanează clienţii fie propunându-le noi oferte, fie punându-le beţe în roate. "Trecerea la alt furnizor nu implică schimbarea contorului, dar totuşi au fost situaţii în care furnizorul tradiţional şi-a trimis o echipă să-l înlocuiască numai ca să-l lase pe om o oră fără curent", spune preşedintele ARPCE, Septimiu Nicolas.

Documentaţia pentru transfer necesită obţinerea mai multor acte, de la aviz sau certificat tehnic de racordare din partea Electrica Distribuţie până la extras CF vechi de cel mult 6 luni. Cum clienţii evită să facă astfel de demersuri birocratice, Digi Energy şi-a înfiinţat o structură care se ocupă numai de aceasta. "Avem şase oameni care stau zilnic la cozi în locul clienţilor pentru a depune documentele", spune Nelu Dumea, directorul RCS& RDS.