Paradoxal, dar corona-criza are părţile ei bune. Izolarea populaţiei în case reduce poluarea provocată de industrie şi transporturi, scăderea traficului eliberează şoselele pentru constructori, iar închiderea şcolilor şi a grădiniţelor permite termoizolarea unităţilor de învăţământ.

"Încercăm să profităm cât mai mult de această perioadă şi să accelerăm ritmul lucrărilor", spune viceprimarul Florin Birta.

Şantiere de criză

Florin Birta, viceprimar OradeaÎn plină epidemie de coronavirus, şantierele municipalităţii merg înainte. "Vom lucra atât timp cât nu punem în pericol constructorii", spune Florin Birta (foto). Ca măsură de precauţie, şedinţele de progres cu executanţii se ţin pe WhatsApp, ieşirile în teren se fac doar la nevoie şi în grupuri mici, iar antreprenorii au fost obligaţi să ia măsuri pentru protejarea angajaţilor.

Primăria vrea să profite la maximum de eliberarea căilor de acces. Datorită noilor condiţii, de exemplu, firma Drumuri Orăşeneşti a putut accelera ritmul la prelungirea drumului rapid, astfel încât acesta să fie predat la sfârşitul lunii aprilie. Vinerea trecută, constructorii suprabetonau corpul viaductului şi montau bordurile drumului spre Biharia, care va fi asfaltat după încetarea traficului greu din şantier.

Au dispărut ambuteiajele

Relaxarea traficului a permis accelerarea lucrărilor şi la pasajul rutier pe sub bulevardul Magheru. Vineri, la 8 dimineaţa, circulaţia în zonă se desfăşura fluent, în ciuda restricţionării la o bandă pe sens. Ambuteiajele, de la intersecţia cu strada George Enescu până în turbogiraţie, au dispărut complet. Angajaţii Freyrom au finalizat rampa de acces dinspre Aleea Ştrandului, au început turnarea fundaţiilor pasajului şi pregătesc acoperirea acestuia, astfel încât să fie gata în iunie.

La rândul lor, angajaţii Porr Construct au pregătit terenul dinspre cartierul Europa pentru a amenaja ocolirea viitorului pasaj suprateran de pe şoseaua de centură, au început turnarea fundaţiilor rampei de urcare dinspre Piaţa 100 şi au săpat la 8 metri adâncime pentru amplasarea unei conducte de canalizare.

În aceeaşi zonă, constructorii lucrează alert la prelungirea drumului din strada Anghel Saligni până la pasajul de la cartierul Grigorescu, pentru a permite devierea circulaţiei de pe centură când va începe construirea supratraversării în vecinătatea cimitirului municipal.

La fel se întâmplă cu lucrările de prelungire a liniei de tramvai, unde constructorii se pregătesc să iasă din Calea Aradului pentru a muta şantierul dinspre Universitate către centrele comerciale, dar şi în Piaţa Ferdinand. Aici, muncitorii au spart toaleta de la capătul podului Sfântul Ladislau pentru a evita să provoace vibraţii zilele următoare, după ce firma Lotus va fi montat geamurile noului restaurant din vecinătate.

Oportunităţi

Mircea Mălan, viceprimar OradeaCorona-criza oferă chiar şi oportunităţi. Îngrijoraţi de pandemie, pietrarii italieni care amenajează malul stâng al Crişului Repede s-au întors în Trento, la familii, şi nu se ştie dacă ori când vor reveni. Prin urmare, joia trecută, două firme de profil din ţară au dat probă de lucru cu contractantul Gavella. "Antreprenorul va decide săptămâna aceasta dacă firmele fac faţă lucrării", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). Dacă se descurcă, pietrarii români vor avea front de lucru în toată zona centrală.

Vad bun au şi constructorii care au câştigat licitaţiile pentru reabilitarea termică a clădirilor Liceului Ortodox Roman Ciorogariu, Colegiului Naţional Onisifor Ghibu, Şcolii Generale 11, Şcolii Gimnaziale Dacia şi Grădiniţei 20. "Încercăm să profităm de perioada în care şcolile şi grădiniţele sunt închise, pentru că se poate lucra fără să deranjăm procesul de învăţământ", spune vicele Mălan. Mai devreme sau mai târziu, pandemia va trece, dar "lecţiile" ei vor rămâne...