"Am redus 250 de angajaţi în doi ani şi Primăria funcţionează la fel de prost", obişnuieşte să glumească, sec, primarul Ilie Bolojan. Cu o capacitate de 712 bugetari-putere, municipalitatea orădeană este o maşinărie prea mare pentru ca uruitul ei de consumator cu turbo-injecţie să fie afectat de faptul că a ieşit dintre periile mecanice ale spălătoriei auto cu un ornament lipsă.

A picat cine nu s-a ţinut bine. Pe unii, cum ar fi fostul director al RAPAS, Romulus Cosma, nu i-au ţinut balamalele, iar pe alţii, precum fostul director de la Evidenţa Populaţiei, Gheorghe Seica, i-au "slăbit" din şuruburi şefii direcţi. Cazuri aparte sunt fostul director tehnic al Companiei de Apă, Victor Ciordaş, şi proaspătul ex-preşedinte al FC Bihor, Ioan Lucian, care s-au ejectat singuri, prin manevre prosteşti.

Au rămas cei care s-au integrat maşinăriei scăpând ochiului viceprimarului Rozalia Biro, care au supravieţuit băilor de ceară fierbinte revarsate din gura slobodă a viceprimarului Gheorghe Carp sau "polish"-ului primarului Ilie Bolojan, reglat să scoată zgârieturile cu capotă cu tot.

Bruscată din comenzi, maşinăria uzată moral a administraţiei locale pârâie pe la încheieturi într-un efort disperat de adaptare la condiţiile de trafic naţional şi european. Huiduma accelerează brusc, cu fiecare proiect european câştigat, rulează "oglindă la oglindă" cu alte primării pe uliţele urât mirositoare ale birocraţiei dâmboviţene şi nu ezită să intre pe contrasens cu Prefectura atunci când consideră că are prioritate.

Doar drumurile blocate sistematic de guvernarea centrală şi lipsa de "carburant" generată de criza economică au oprit până acum maşinăria să nu-şi dea vitezometrul peste cap şi pistoanele peste capotă.

La o aşa viteză, nu e de mirare că oameni, copaci, clădiri şi cartiere, toate aleargă uniform-accelerat pe marginea drumului într-un efect de tunel. Condusă agresiv de mai bine de doi ani de zile, hardughia pluteşte ca-n filmele cu urmăriri peste străzi acoperite cu faţadele căzute, copaci "accidentaţi" de parcări, marcaje rutiere spălate la prima ploaie şi şanţuri anticar acoperite de mântuială de contractorii municipalităţii.

Viteza extremă generează iluzia perversă că Primăria poate funcţiona bine, deşi orădenilor le merge prost. Or, acest lucru este un nonsens! Aşa că Primăria poate merge doar prost. Şi asta până când orădenilor le va fi mai bine...