Cine slujeşte la altar, de pe altar să trăiască, spune o vorbă din bătrâni. Preotul Adrian Fofiu, trimis de Prea Sfinţitul Sofronie ca paroh la Biserica Sf. Dimitrie Izvorâtorul de Mir, a exagerat însă cu traiul de pe altar fiindcă, deşi lăcaşul încă nici nu a fost ridicat, părintele s-a apucat să-i dijmuiască încasările cu asupră de măsură.

Supăraţi, enoriaşii cer episcopului demiterea preotului, pe motiv că "acţiunile şi comportamentul lui aduc grave prejudicii bisericii": a făcut trafic de influenţă, a delapidat din averea parohiei, şi-a decontat din donaţiile pentru construcţia bisericii reparaţiile la maşină şi chiar lenjeria intimă, ba a deturnat până şi programul Masa Bucuriei, însuşindu-şi alimentele destinate ajutorării săracilor.

Ne mai mirăm atunci că unii părăsesc Biserica Ortodoxă, că merg la greco-catolici sau la pocăiţi? - se întreabă credincioşii într-un memoriu trimis Episcopiei şi Patriarhiei de mai bine de o jumătate de an, dar la care nu au primit răspuns nici până azi...

Chiloţi din banii bisericii

La numai 28 de ani, preotul Adrian Fofiu a fost numit paroh la biserica aflată în construcţie pe strada Dimitrie Bolintineanu din Podgoria în primăvara anului 2008, când lăcaşul era la stadiul de fundaţie. Credincioşii din cartier nu mai auziseră niciodată de el, aflând doar ulterior că o vreme i-a fost consilier pe probleme de asistenţă socială episcopului Sofronie, dar că vlădica a vrut să scape de el şi i-a dat parohia tocmai din acest motiv.

În ciuda unei aşa bune cărţi de vizită, tânărul preot a reuşit să şi-o păteze în timp record, astfel că după câteva luni, oamenii au trimis Episcopiei un memoriu prin care îi cereau mutarea. Motivul? Părinţelul a cam dat cu jula în banii Domnului. Profitând că biserica abia se construieşte, şi-a însuşit o parte din contribuţiile de la sponsori, fără a ezita să vămuiască nici modestele sume oferite de credincioşii de rând la tas, în timpul slujbelor. În plus, arată memoriul recent ajuns şi în posesia BIHOREANULUI, părintele şi-a decontat din banii parohiei până şi cheltuielile personale, de la cele pentru repararea şi alimentarea cu combustibil a maşinii personale până la cele pentru plata facturii de telefon şi chiar a lenjeriei intime cumpărate pentru sine şi preoteasă.

Una la Domnul, două la părintele

Membru al Consiliului Parohial format din enoriaşi, epitropul Ioan Pârcălab a observat repede apucăturile tânărului preot. De aceea, a început să ţină o evidenţă paralelă a banilor încasaţi şi a celor cheltuiţi. Rezultatul? Între ceea ce preotul consemna în acte şi realitate exista o diferenţă semnificativă. "Întrucât în perioada martie 2008 - aprilie 2009 parohul nu a înregistrat documentele în prezenţa Consiliului Parohial şi nici nu ne-a prezentat o dare de seamă, epitropul a început să-şi noteze sumele într-un carnet. S-au constatat diferenţe foarte mari între sumele real încasate şi cele înregistrate de preot", se arată în memoriul trimis Episcopiei.

Plângerea conţine şi exemple concrete: "La Sfintele Paşti din 2009 s-a colectat la tas suma de 598 lei, care nu se regăseşte în nicio chitanţă dată de preot. Sumele nu corespund nici la tas, nici la lumânări, iar credincioşilor li s-au dat chitanţe măsluite pentru sumele donate. Pe chitanţa pentru donator trecea suma reală, dar pe copia păstrată la chitanţier trecea sume mai mici. În perioada înregistrată de epitrop s-a notat de către acesta la tas suma de 5.404 lei, iar în chitanţiere preotul a trecut 2.779 lei. La lumânări şi pomelnice s-a încasat suma de 6.712 lei, iar în chitanţe apare suma de 1.713 lei".

Sponsori alungaţi

BIHOREANUL a stat de vorbă cu câţiva membri ai Consiliului Parohial, care îşi menţin plângerea aşa cum au scris-o şi pentru PS Sofronie. "Nu puteam accepta ca noi să strângem bani pentru construcţia bisericii, dar banii să meargă la preot şi noi să rămânem fără biserică", explică epitropul.

02 Mircea Cmeciu.jpgUn alt membru al Consiliului Parohial, inginerul Mircea Cmeciu (foto), afirmă că faptele părintelui Fofiu i-a îndepărtat şi pe marii donatori, care contribuie cu sume de ordinul miilor de lei şi cu materiale de construcţii. "Noi am început să ridicăm biserica înainte să apară părintele Fofiu, când de toată treaba se ocupa părintele Dan Lele, care nu lua niciun salariu. Dar de când a fost numit paroh părintele Fofiu, iar sponsorii şi-au dat seama că banii lor nu merg pentru construcţie, au început să ne ocolească. Patronii de la firme serioase, ca Repcon şi Victor Inox, au hotărât că atât timp cât va fi părintele Fofiu ei nu mai dau nimic", spune Cmeciu.

Inginerul zice că nu a reuşit nicicum să-l aducă pe părinte pe calea dreaptă: "Am insistat ca banii pentru lucrări să fie puşi într-un cont bancar separat de cei din tas şi din vânzarea de lumânări, astfel încât să nu se atingă nimeni de ei decât pentru finanţarea lucrărilor. Părintele a refuzat, ca şi cum banii nu erau pentru biserică, ci pentru el".

Filantropie pentru sine

O altă probă a lăcomiei tânărului preot o dă cântăreţul în strană Adrian Romaniuc, care afirmă că părintele a înfiinţat o organizaţie în numele căreia procură diverse produse din donaţii. "Asociaţia Filantropia a fost înfiinţată la Bucureşti sub egida Patriarhiei pentru a susţine activităţile de asistenţă socială ale Bisericii Ortodoxe şi funcţionează în multe judeţe. La noi părintele a înfiinţat Filantropia Oradea, şi s-a trecut administrator pe sine şi pe alţi membri ai familiei, Fofiu Nicolae şi Fofiu Ana", spune Romaniuc.

"Dar acesta nu este apogeul nesimţirii. A trecut Asociaţia cu sediul pe strada Dimitrie Bolintineanu nr. 1, adică în spaţiul liturgic al bisericii, care de fapt, până la finalizarea construcţiei bisericii, este doar o baracă, şi a susţinut că acolo funcţionează un aşezământ social pentru săraci. Substratul este financiar", zice cantorul, explicând cum foloseşte părintele ONG-ul în propriul folos: "În programul Masa Bucuriei a adunat produse de la Selgros, în general alimente pentru care se apropia termenul de expirare, iar ce voia pentru el îşi ducea acasă, şi numai ce nu i-a trebuit lui şi prietenilor lui ajungea la săraci", susţine Romaniuc.

Să se mute!

În memoriul trimis Episcopiei astă-primăvară, membrii Consiliului Parohial spun că o vreme au sperat în îndreptarea părintelui Fofiu, dar cum aceasta nu s-a întâmplat, vor ca episcopul să-l mute din parohia lor. "Fiind tânăr, am crezut că se va maturiza, dar a rămas acelaşi caracter. Nu se poate construi pe timp de criză o biserică cu un paroh care vrea să demoleze ceea ce încă nici nu a fost construit, iar veniturile bisericii noastre să fie utilizate în interes personal după bunul plac al acestuia", s-au plâns enoriaşii, cerând: "Vă rugăm din tot sufletul şi pentru binele Bisericii noastre să îl îndepărtaţi cât mai urgent de la Altarul bisericii noastre. De asemenea, am dori să recuperăm sumele pe care şi le-a însuşit fără pic de ruşine din gestiunea parohiei. Comportamentul său aduce mari prejudicii bisericii şi credincioşilor. În perioada anterioară mulţi creştini care au observat acest comportament au plecat la alte biserici, iar unii chiar au părăsit cultul ortodox fiind scârbiţi de faptul că Biserica Ortodoxă are asemenea elemente".

În ciuda gravităţii situaţiei, preotul n-a fost mutat, ci doar i s-a luat funcţia de paroh. Oamenii vor însă ca acesta să plece din parohie. "A venit o comisie de control de la Episcopie, a confirmat existenţa neregulilor, dar nu ni s-a dat nicio copie a raportului de control. Atât numai că părintelui Fofiu i s-a luat dreptul de administrare a parohiei", spune inginerul Cmeciu.

"No comment"

Insistent invitat de reporterul BIHOREANULUI să-şi spună punctul de vedere în legătură cu gravele acuze aduse împotriva sa, preotul Adrian Fofiu a refuzat, motivându-şi muţenia prin... respectul faţă de vlădica Sofronie. "Noi, preoţii, ne supunem numai Prea Sfinţitului. Dacă vreţi să aflaţi ceva, numai cu purtătorul de cuvânt al Episcopiei să vorbiţi. Eu n-am voie să zic nimic", a declarat părintele. Ca şi cum nu el, ci altcineva i-ar putea explica purtarea.

02 Ionut Antim.jpgConsilierul episcopal Ionuţ Antim (foto), în schimb, confirmă că plângerile împotriva lui Fofiu au fost cercetate deja de comisia de control a Episcopiei, prima consecinţă fiind tocmai schimbarea acestuia din funcţia de paroh, decisă cu două luni în urmă. Dar, afirmă Antim, cazul nu e încă închis, chiar dacă membrii Consiliului Parohial nu au fost informaţi. "S-au descoperit nereguli, iar cercetarea lui continuă", spune consilierul, sugerând că părintele poate fi trimis chiar în faţa Consistoriului, adică a tribunalului bisericesc.

Poate că, apoi, ar merita să cunoască şi judecata lumească. Nu de alta, dar dubla contabilitate şi delapidarea pot fi pedepsite mai uşor de credincioşi decât de Domnul...


ÎN NUMELE EPISCOPULUI
Vânzător de influenţă

O altă acuză adusă preotului Adrian Fofiu de Consiliul Parohial vizează traficul de influenţă practicat de acesta în baza faptului că a fost consilier episcopal pe probleme de asistenţă socială. "În orice situaţie, susţinea că îl reprezintă pe Prea Sfinţitul Sofronie, căruia i-a fost consilier, şi transmitea fel de fel de mesaje închipuite din partea acestuia. Pretindea să fie întâmpinat cu onoruri şi să fie recompensat pe oriunde mergea. Promitea tuturor tot felul de rezolvări, de la simple aprobări pentru distincţii până la hirotoniri", se arată în memoriul trimis Episcopiei.

Una din exemplificările modului în care Fofiu ar fi abuzat de numele episcopului îl dă cântăreţul în strană Adrian Romaniuc. "Părintele mi-a promis că dacă merg să cânt la strană îmi va facilita hirotonirea. A trebuit să-i dau mese de protocol, cadouri şi atenţii", spune Romaniuc, adăugând: "Nici nu mă mai mir că nu l-a mai ţinut Prea Sfinţitul la Episcopie".