Adio autobuze legănându-se pe şosea greoi, ca vapoarele pe aburi, şi "piraţi" agăţând la colţ de stradă călători de ocazie pentru o cursă de Salonta sau Beiuş!

Primăria orădeană vrea să oprească începând de anul viitor rablele pe roţi la intrarea în municipiu şi să transforme OTL-ul într-un operator regional care să asigure inclusiv curse în judeţ. "Pentru început vom introduce o linie sau două spre Paleu şi Cetariu, ca să vedem cum funcţionează", a declarat BIHOREANULUI primarul Ilie Bolojan.

Piraţi de asfalt

Astăzi în Bihor prestează curse regulate 30 de operatori de transport. Dacă adăugăm la ei firmele care lucrează la negru şi piraţii cu microbuze "de ocazie", numărul transportatorilor creşte brusc. Şi pentru că în Bihor toate drumurile duc la Oradea, aceştia se bat să care călători spre reşedinţa de judeţ. Navetişti, elevi sau călători de ocazie apelează la transportul interjudeţean ca la o alternativă rapidă la tansportul pe linia ferată.

Nu şi ieftină! O călătorie de 40 de kilometri costă cam 10 lei, iar preţul unui abonament lunar pentru un traseu de circa 15-20 de kilometri variază între 100 şi 150 lei. "Oamenii se plâng de preţuri, dar tot preferă microbuzele, decât să stea la ocazie. Pe fiecare traseu există o singură firmă licenţiată, aşa că nu au de ales", se vaită un navetist.

BIHOREANUL a aflat că şansele ca situaţia să se schimbe în următorii ani sunt minime. Transportatorii licenţiaţi din toată ţara s-au plâns Ministerului Transporturilor că, pe fondul crizei economice, numărul călătorilor a scăzut drastic, înjumătăţindu-le veniturile, şi au obţinut astfel prelungirea până în 2013 a licenţelor de transport care, altfel, ar fi expirat în decembrie anul viitor. Deci, teoretic, jocurile sunt făcute...

Până aici!

Ce nu ştiu transportatorii şi piraţii este că Primăria Oradea le pregăteşte o surpriză de proporţii. Începând de anul viitor, municipalitatea va interzice accesul autobuzelor şi microbuzelor în oraş, pentru a decongestiona traficul şi aşa sufocant. Iar şoferii prinşi în staţiile OTL vor fi amendaţi usturător. "Măsura va fi luată gradual, în funcţie de modul în care OTL va demonstra că este capabil să preia fluxul de navetişti, pentru că avem o responsabilitate faţă de aceşti oameni", spune primarul Ilie Bolojan. Iar ăsta e doar începutul!

În paralel, OTL face demersuri prin intermediul Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), pentru transformarea în operator regional, după modelul Companiei de Apă Oradea, care îşi extinde în judeţ reţelele de apă şi canalizare. Marele avantaj este că, odată cu extinderea ariei de operare şi creşterea numărului de locuitori pe care îi deserveşte, OTL va putea atrage mult mai uşor fonduri comunitare pentru modernizarea infrastructurii şi a parcului auto sau îmbunătăţirea serviciilor.

OTL transformat în SA

07 Adrian Foghis.jpgÎn pregătirea acestui pas regia a fost transformată luna trecută în societate pe acţiuni aparţinând Consiliului Local Oradea, dar acţionariatul poate fi extins oricând prin atragerea altor primării. "Localităţile partenere ar putea acorda OTL-ului, prin atribuire directă, serviciul de transport, fără să mai aşteptăm licitaţiile din 2013, îmbunătăţind automat serviciile oferite populaţiei", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO. Subiectul va fi supus dezbaterii celor 12 primari din ZMO în şedinţa de săptămâna viitoare.

Iniţiatorii proiectului se aşteaptă la o anumită reţinere din partea administraţiilor locale. "În urmă cu doi ani, chiar înainte de alegerile locale, OTL-ul şi-a anulat brusc cursele în afara oraşului motivând că sunt nerentabile, iar primarii s-au trezit înaintea campaniei electorale cu navetiştii pe cap. E normal să fie reticenţi: cum adică, în 2008 nu era rentabil iar pe vreme de criză va fi?", povesteşte Foghiş. Două primării, Paleu şi Cetariu, şi-au anunţat însă disponibilitatea de a intra în asociere, aşa că proiectul mega-transportatorului regional ar putea intra în faza de iniţiere.

Abonament metropolitan

07 Csuzi Istvan.jpgDirectorul OTL, Csuzi Istvan (foto), spune că firma va putea asigura noile trasee fără probleme. Chiar dacă societatea este concurată în continuare de transportatorii intrajudeţeni şi de piraţi care îi folosesc staţiile şi îi fură clienţii, OTL are avantajul de a putea oferi servicii integrate. "La acelaşi preţ al abonamentului, sau poate cu puţin în plus, vom oferi navetiştilor posibilitatea de a circula atât spre Oradea, cât şi în oraş", spune Csuzi. Astfel călătorii îşi rezolvă problema transportului, iar OTL câştigă teren ieşind din Oradea!

Mai mult, prin introducerea sistemului de E-Ticketing aflat în pregătire şi înlocuirea biletelor cu carduri monitorizate prin unde radio, regia va putea monitoriza în permanenţă fluxul de călători de pe fiecare traseu, dimensionându-şi capacităţile pe intervale orare, după necesităţi. Spre exemplu, dacă la ora 6 cursa de Paleu o face un autobuz, peste doar trei ore pe linie ar putea ieşi un microbuz, care consumă mult mai puţin, dacă numărul de călători e drastic redus.

Iar toate acestea vor fi inclusiv în avantajul bihorenilor. La acealeaşi tarife călătorii vor beneficia de servicii mai bune, iar autobuzele duhnind a motorină, conduse de şoferi în maiou care ascultă manele, ar putea deveni amintire...


PIRAŢI DE ASFALT
4
firme care transportau călători la negru au fost amendate anul acesta pe traseele din judeţ


"Noi am vrea să extindem cursele OTL-ului până la Biharkeresztes, unde există circa 300 de români care fac naveta la Oradea. Cum de anul viitor România va face parte din spaţiul Schengen, se va putea circula fără nicio problemă"

Adrian Foghiş


AFARĂ DIN ORADEA!
Autogara "Selgros"

Pentru că începând de anul viitor autobuzele care vin din judeţ vor trebui să oprească undeva la limita oraşului, iar Primăria nu are timp să construiască noi parcări, conducerea OTL a venit cu o soluţie îndrăzneaţă. "La marginea oraşului există hypermarket-uri care au parcări mari. Primăria ar putea alege prin licitaţie câte un partener la fiecare intrare în Oradea. Aşa, oraşul primeşte gratuit "autogări" pentru tranzitul călătorilor, iar partenerul are asigurat tot timpul un flux de potenţiali cumpărători", propune Csuzi Istvan.

Directorul OTL mai spune că pe viitor, pentru a reduce numărul vehiculelor care intră în oraş, municipalitatea va construi oricum parcări la intrarea în municipiu. "Badea Ioane din Salonta va veni la Oradea cu maşina şi nu va intra cu ea în oraş, o va lăsa la intrare şi în contravaloarea parcării va primi un abonament de o zi pe toate mijloacele de transport în comun. Nu are bătaie de cap cu condusul în oraş, cu locul de parcare, îşi rezolvă problemele, după care îşi recuperează maşina şi pleacă", îşi imaginează Csuzi.

Directorul zice că nici măcar nu a fost nevoit să imagineze această soluţie pentru că România şi-a asumat-o prin aderarea la Uniunea Europeană. Nu trebuie decât aplicată...