Expresia populară "gerul Bobotezei", care face trimitere la un frig de crapă pietrele, a devenit realitate. Mii de credincioşi ortodocşi, greco-catolici şi romano-catolici au participat vineri la slujba de Bobotează în interiorul lăcaşurilor de cult pentru a scăpa de gerul de afară.

La catedrala Sfântul Nicolae, slujba de Bobotează a fost oficiată de un sobor de preoţi condus de episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea. "Astăzi la râul Iordanului Dumnezeu Tatăl îl arată prin Spiritul Sfânt, pe Fiul Său cel Preaiubit. Cristos este lumina cea adevărată. Biserica dacă rămâne ancorată în Iisus Cristos poate dărui lumină tuturor", a spus Preasfinţitul.

În jurul orei 11, la sfârşitul Sfintei Liturghii, episcopul greco-catolic a săvârşit alături de preoţii săi, Sfinţirea cea Mare a Apei. Spre deosebire de anii anteriori, slujba s-a ţinut în biserică, după care cei circa 300 de credincioşi şi-au putut lua acasă apa pregătită în flacoane de jumătate de litru în care plutea un fir de busuioc.

Prima dată în 17 ani!

Tot în biserică au sfinţit apa şi preoţii de la Biserica cu Lună. "În 17 ani de când slujesc aici este prima dată când facem sfinţirea Aghesmei Mari în biserică şi nu în faţa ei. Dacă slujeam afară riscam să îngheţe apa şi credincioşii", a declarat preotul Teodor Cristea, parohul Bisericii cu Lună.

Catedrala ortodoxă s-a dovedit neîncăpătoare pentru cei circa o mie de orădeni, majoritatea persoane în vârstă şi tineri la vârsta studenţiei, veniţi încă de la primele ore la slujba de Bobotează.

Parohul Teodor Cristea a oficiat în fruntea unui sobor de preoţi din care au mai făcut parte, printre alţii, decanul Facultăţii de Teologie, Dumitru Megheşan, părintele Dumitru Popovici şi preotul Ioan Codorean.

"Nu vă mai împingeţi!"

Sfinţirea apei a avut loc în jurul orei 12 cu ajutorul unui rezervor uriaş, de circa 1.500 de litri, urcat pe un suport din lemn într-un colţ al bisericii şi al mai multor butoaie şi vase pregătite din timp.

Adunaţi în număr mare într-un spaţiu relativ restrâns, credincioşii s-au înghesuit să îşi ia apă de la ţeava cu mai mulţi robineţi conectată la rezervor.

Îmbulzeala s-a dovedit inevitabilă. Cei care stăteau la rând se străduiau să ajungă cât mai repede în faţă, iar cei care au luat deja apă sfinţită încercau să iasă din rând înfruntând valul.

"Nu vă mai împingeţi, ajunge la toată lumea", a cerut o femeie, ridicând flacoanele cu apă deasupra capului. Îndemnul a calmat mulţimea doar câteva secunde, după care îmbulzeala s-a reluat. "Oameni buni, o să răsturnaţi rezervorul!", a averizat unul dintre îngrijitorii bisericii.

Oamenii l-au luat în seamă abia după ce, căţărat pe scaunele de lângă perete ca să aranjeze furtunul care alimenta rezervorul, bărbatul a alunecat şi s-a prăbuşit pe spate. "Cineva să-l ajute să se ridice!", a strigat o femeie.

Un bătrân s-a desprins din mulţime şi l-a ajutat pe căzut să revină în picioare ridicându-l de un braţ. Deşi debusolat în urma impactului, îngrijitorul nu şi-a uitat menirea. "Nu vă îmbulziţi că o să rupeţi bara!", a cerut acesta. De ruşine, oamenii s-au mai calmat.

Dimineaţa, pe stomacul gol...

Treptat, mulţimea s-a mai risipit. În jurul orei 12:30 aşteptau liniştite la coadă circa o sută de persoane. Orădenii care nu şi-au luat încă apă sfinţită o mai pot face şi în zilele următoare.

"În fiecare an sfinţim cam 4.000 de litri de apă. Rezervorul cu Agheasmă Mare va rămâne în biserică până pe 14 ianuarie la Odovania Praznicului Botezului Domnului astfel încât toţi credincioşii să îşi poată lua apă sfinţită", a declarat părintele Teodor Cristea.

Apa sfinţită se ţine peste an în vase curate şi îşi păstrează prospeţimea chiar şi fără să fie depozitată în condiţii speciale sau la frigider.

"Este bine ca în fiecare dimineaţă, începând de astăzi, vreme de opt zile, credincioşii să ia apă sfinţită pe stomacul gol pentru curăţire sufletească, trupească şi pentru iertarea păcatelor", a spus preotul.

Anul acesta episcopul ortodox de Oradea, Sofronie Drincec, a oficiat slujba de Bobotează la Mănăstirea Sfintei Cruci.

Botezul Domnului

Sărbătorită pe 6 ianuarie, Boboteaza încheie ciclul sărbătorilor de iarnă, alături de sărbătoarea Sfântului Ioan (7 ianuarie). În limba greacă, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie şi se traduce prin "Arătarea Domnului", adică a Sfintei Treimi, pentru că în această zi s-a arătat Mântuitorul, pentru prima dată în lume, fiind mărturisit ca Mesia.

Botezul Domnului în Iordan are o dublă semnificaţie: pe de o parte, prin cufundarea în apele Iordanului, Iisus Cristos sfinţeşte firea apelor, pregătind oarecum botezul creştin; pe de altă parte, în această zi, Sfânta Treime s-a arătat pentru prima dată: Dumnezeu Tatăl, prin glasul care zice: "Acesta este Fiul Meu iubit întru care am binevoit", Duhul Sfânt în chip simbolic de porumbel, care odihneşte peste Cristos, şi Mântuitorul botezat de Ioan în apa Iordanului.