Fostul prefect Gavrilă Ghilea a trebuit să-şi schimbe metabolismul. După o viaţă în funcţii executive, a trecut la o activitate mai "aşezată", în Parlament, unde face interpelări şi iniţiază schimbări legislative. Dar a schimbat şi banca: de la putere în opoziţie. E un alt fel de muncă, pe care însă o consideră interesantă.

Unii din vechii membri au uitat de partid

- Cum e să fiţi în opoziţie după atâţia ani la putere?

- Viaţa în opoziţie nu e comodă şi nici uşoară, dar pe de altă parte poţi cunoaşte mult mai bine problemele cu care se confruntă cetăţenii şi le poţi susţine doleanţele, pentru că ai mai mult timp. Eu cred că la un moment dat e bine ca fiecare partid să ajungă în opoziţie: se reformează, se curăţă de oportunişti, se căleşte. Există avantaje şi dezavantaje şi când eşti la putere, şi când eşti în opoziţie. În tot cazul, nu cred că e un dezastru să fii în opoziţie.

- Care-i situaţia PDL Bihor? Veţi candida în continuare la funcţia de preşedinte?

- Pe 27 mai, Colegiul Naţional Director a hotărât ca până la 1 decembrie să se facă alegeri în toate organizaţiile judeţene, începând de la secţiile de votare din comune şi până la conducerea judeţului. Eu în mod cert voi candida pentru funcţia de preşedinte al oganizaţiei judeţene.

- După experienţa ultimelor confruntări electorale, care persoane din PDL v-au dezamăgit cel mai mult? Din cauza cui aţi pierdut alegerile?

- Cred că puteam obţine rezultate mai bune la alegerile parlamentare dacă toţi membrii PDL se implicau mai mult. Ştiu că n-a fost un moment uşor, pentru că au existat tot felul de intimidări şi ameninţări, iar cei care au fost mai sensibili au cedat. Pentru mine a fost o mare dezamăgire că unii membri cu vechi state de servicii în PD şi în PDL, cu funcţii în serviciile deconcentrate, au uitat de partid şi, mai grav, nici nu ne-au mai răspuns la telefon. Aşa am păţit cu Traian Abrudan, care era şef la Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură, şi cu Simona Vesa, şefă la Agenţia de Prestaţii Sociale. Totuşi, rezultatul slab se datorează faptului că Guvernul nostru a fost nevoit să aplice măsuri nepopulare. Nu aveam cum să nu luăm asemenea măsuri, dar poate se puteau găsi şi alte variante, care să nu aibă un impact aşa negativ asupra populaţiei. Totuşi, nu puteam trece prin criză fără pierderi electorale.

- Dacă USL se sparge, treceţi la putere alături de PSD?

- Nu cred că e bine să venim la putere în acest moment. E momentul să stăm în opoziţie şi să-i lăsăm pe cei de la putere să-şi asume guvernarea. PDL ar trebui să revină la putere prin alegeri, indiferent dacă ele vor avea loc în 2016 sau mai devreme. Deci nu se pune problema să mergem alături de PSD. Asta cu atât mai mult cu cât noi suntem un partid de centru-dreapta şi doctrinar suntem mai apropiaţi de PNL.

Ce face "părintele" Autostrăzii?

- Care consideraţi că sunt cele mai mari greşeli pe care le face actualul Guvern?

- Face aşa de multe că mi-e şi greu să fac o clasificare. Probabil că cea mai mare eroare este că a blocat banii pentru investiţii, iar efectul se transmite în lanţ în toată economia. Aşa nu vom scăpa prea uşor de recesiune. Între investiţiile din timpul guvernării PDL şi cele de acum diferenţa este enormă. O altă problemă este că ambele partide din coaliţie încearcă să tragă foloase proprii.

- E greu să faci opoziţie unei puteri alese cu două treimi. Totuşi, la ce proiecte locale găsiţi cusururi şi de ce?

- Cusururi sunt multe, dar aş vrea să mă refer în principal la infrastructura rutieră, de exemplu la DN76 Oradea-Beiuş. Ar mai fi şi blocarea finanţării amenajării malului Crişului, iar pe Podul Densuşianu în curând va creşte iarba. Sunt investiţii importante, rămase în aer. Nu pot uita nici că la Autostrada Borş-Braşov nu se lucrează. Nu ştiu cum se întâmplă, dar de câte ori vine PNL la putere se opresc lucrările. Ce face "părintele" Autostrăzii? (n.r. - Cornel Popa)

- Dvs. cum aţi fi rezolvat cazul Bechtel?

- Cred că tronsonul Borş-Suplac trebuia finalizat de Bechtel, iar în varianta asta nu mai plăteam nici penalizările. Era un mare avantaj, fiindcă lucrările sunt făcute în proporţie de 50%-60%, iar acum riscă să se degradeze. În actualul context e foarte greu să faci un parteneriat public-privat, căci Europa e şi ea în criză. Există voci care spun că investitori chinezi ar fi dispuşi să intre în acest proiect. E greu de crezut că s-ar putea realiza cu ei un parteneriat, dar pentru România ar fi bună orice variantă, numai să finalizăm autostrada.

- Ce înseamnă declasificarea drumurilor naţionale stricate, pe care o propuneţi? Pentru ca românii să nu plătească rovinietă, le vreţi la Consiliul Judeţean. Dar atunci cine le va mai repara?

- Declasificarea însemnă că respectiva şosea nu mai îndeplineşte condiţiile impuse unui drum naţional. Toate acest drumuri trebuie declasificate, pentru ca şoferii să nu mai plătească taxa de drum, fiindcă oricum au mari cheltuieli pentru repararea maşinilor care se distrug pe ele. Dar drumurile ar rămâne în continuare la Compania Naţională şi ar deveni din nou naţionale după ce ar fi reabilitate.

- De ce n-a reparat PDL-ul drumurile? Căci atribuirea contractelor pe vremea PDL s-a făcut...

- Într-adevăr, modernizarea DN 76 s-a contractat sub PDL, dar o astfel de lucrare se întinde pe mai mulţi ani. Când am ieşit de la guvernare lucrările s-au oprit. Cred că trebuiau continuate, şi situaţia ar fi fost cu totul alta. Până la urmă e vorba de responsabilitatea pe care Guvernul o are faţă de cetăţeni.

Blaga, un Boc pentru Bihor

- Ce poziţie are partidul faţă de regionalizare? Dar filiala Bihor?

- În ce priveşte PDL la nivel naţional, se aşteaptă variantele Guvernului. PDL Bihor susţine regionalizarea pe 10 regiuni, cu Oradea centru administrativ. Nu e doar varianta PNL, ci e şi varianta noastră, pentru că toate partidele din Bihor au susţinut această soluţie. Pot să fie 10 euroregiuni sau mai multe, pentru noi important e ca Oradea să fie centru de regiune. Din păcate, însă, simpla regionalizare este inutilă fără reforma administrativă, pentru că avem comune şi chiar oraşe care nu se pot susţine singure. Cei care au înfiinţat fără discernământ comune şi oraşe trebuiau să se gândească dacă acestea au suficiente resurse pentru a se întreţine. Acum am ajuns în situaţia de a băga numeroase localităţi în insolvenţă. Dacă va fi nevoie de consensul tuturor partidelor pentru regionalizare, aceasta în mod cert nu se va face. Dacă se va face prin asumarea răspunderii, va fi o situaţie neplăcută şi cu foarte mari şanse ca în timp să se dovedească greşită. Oricum, sub nicio formă eu nu susţin vreo variantă în care Oradea să nu fie centru administrativ.

- Cu ce ne poate ajuta faptul că liderul principalului partid de opoziţie este bihorean?

- Indiferent în ce poziţie politică s-a aflat, dl Vasile Blaga a ajutat Bihorul, nu a ţinut cont de culoarea politică a primarilor care veneau să-i ceară sprijinul. Faptul că e liderul opoziţiei poate fi un avantaj pentru Bihor. Dacă ne uităm ce a însemnat Emil Boc ca premier pentru Cluj, înţelegem ce poate însemna Blaga pentru Bihor.

- Vă opuneţi exploatării gazelor de şist şi chiar aţi iniţiat modificarea legii petrolului în acest sens. Nu avem nevoie de energie ieftină?

- Nu aşa se pune problema, că nu avem nevoie de energie ieftină, dar cred că trebuie să impunem nişte limite. Nu putem face orice ca să avem energie ieftină şi apoi să ne confruntăm cu urmări grave. Pe de altă parte, nu mi se pare normal ca într-o staţiune turistică de renume cum este Felixul să se facă explorări pentru gaze de şist. De aceea am promovat un proiect de lege care se va dezbate acum în Parlament, prin care se interzice explorarea şi exploatarea produselor petroliere şi a gazelor de şist în perimetrul staţiunilor turistice de interes local şi naţional.

Afaceri de criză

- Cum vedeţi iniţiativa actualei conduceri a Consiliului Judeţean de a angaja o firmă care să conceapă strategia de dezvoltare a Bihorului pe următorii ani? Aţi fost la putere înaintea lor, nu le-aţi lăsat nicio strategie?

- Noi am lăsat o strategie de dezvoltare, dar din păcate USL nu a mai ţinut cont de ea. În ce priveşte angajarea unei firme, nu e neapărat o greşeală, dar depinde în ce condiţii a fost atribuit contractul firmei câştigătoare, pentru că aceasta a câştigat cu preţul cel mai mare.

- Ce mai face dl. Ţîrle? Şi-a plătit datoriile la partid?

- Dl. Ţîrle, din câte ştiu, predă acum la o facultate din Bucureşti. Mai trece şi pe la partid, la ultima şedinţă a Biroului Politic Judeţean a fost prezent. Dânsul este consilier judeţean, deci face politică în continaure. În ce priveşte datoriile, mai are de achitat din ele.

- Ce faceţi cu Podul Macio, pe care îl realizează firma dvs.? Îl demontaţi? Îi puneţi barieră?

- Deocamdată sunt probleme de lămurit între firma Macio şi Primărie, dar şi între Macio şi Construcţii Bihor. Problema urmează să se clarifice, dacă nu pe cale amiabilă, atunci în justiţie. Ceea ce e bine de ştiut e că acest pod se poate finaliza în maximum trei luni dacă problemele contractuale se rezolvă.

- Pe când va fi gata parcarea din spatele Tribunalului, la care tot Construcţii Bihor lucrează?

- În mod normal parcarea va fi gata la finele acestui an.

- Cum vă merg afacerile în vremuri de criză?

- De firmă nu mă mai ocup eu, pentru că legea nu-mi permite, şi oricum nici n-aş avea timp fiindcă sunt plecat în Bucureşti, la Parlament. Dar firma mea nu poate merge mai bine sau mai rău decât alte firme, ţinând cont de actuala conjunctură economică.

- Mai susţineţi financiar clubul Luceafărul Felix şi în sezonul următor? Cât vă costă anual distracţia asta?

- Sigur că mai susţin echipa. La noi costurile sunt mici, pentru că promovăm jucători tineri, cu precădere bihoreni. Deci veţi vedea şi în campionatul viitor Luceafărul în divizia B.


CINE ŞI CUM
Caracterizări în trei cuvinte

Ile Bolojan, primarul Oradiei - un om tenace
Elena Udrea, deputat PDL - un politician versat
Alexandru Kiss, preşedintele UDMR Bihor - o persoană foarte abilă
Cornel Popa, preşedintele PNL Bihor - un om care promite multe
Vasile Blaga, preşedintele PDL - un lider înnăscut