Municipalitatea va înfiinţa anul acesta conturi online pentru toţi orădenii care au obligaţii de plată, pentru ca aceştia să îşi poată achita impozitele şi taxele prin internet.

Orădeanul şi contul

Noul sistem de plată, aflat în prezent în stadiul de achiziţie, va fi implementat încă de anul acesta. "Va exista un cont online al contribuabilului. În acel cont orădenii vor putea să vadă toate detaliile legate de proprietăţi, contracte de vânzare-cumpărare şi CF-uri. Toate documentele pe care noi le scanăm în mod curent vor fi încărcate pe site. Acest cont va funcţiona ca un fel de inbox în care vor exista toate informaţiile legate de rolul (evidenţa impozitelor - n.r.) contribuabilului", a declarat luni, în cadrul unei conferinţe de presă, directorul economic al municipalităţii, Eduard Florea.

Ca o măsură de siguranţă orădeanul va putea să îşi acceseze contul pe baza codului numeric personal, cu ajutorul unei parole pe care o va primi prin SMS pe telefonul personal. Măsura are ca scop protecţia datelor personale.

Informaţi prin SMS

În paralel, municipalitatea va implementa un sistem de transmitere de SMS-uri, după modelul celor transmise clienţilor de instituţiile bancare, pentru a-i informa cu privire la orice modificare intervenită în rolul lor fiscal de la Primărie.

"Atunci când se achită sau se instituie un debit nou, o amendă, o impunere, ori s-a emis o somaţie sau o proprire pe cont, vrem să transmitem automat celor care au trecute numerele de telefon în baza noastră şi să îi informăm să consulte în contul lor de pe site-ul nostru despre ce este vorba", a spus Florea.

În prezent, Primăria transmite orădenilor SMS-uri cu privire la stadiul cererilor depuse ori data la care se pot prezenta pentru ridicarea unor documente.

Plată "automată"

Pentru a veni în întâmpinarea orădenilor, Direcţia Economică va monta de luna viitoare în Primărie un automat de plată după modelul celor folosite în prezent de societatea Electrica. Aparatul va fi, însă, mult mai complex. "Începând de luna aceasta, pe toate documentele eliberate de Primărie este imprimat un cod QR. Va exista un automat prin intermediul căruia cetăţenii vor putea face plăţi prin scanarea acestui cod, iar plăţile se vor putea face atât numerar, cât şi prin card bancar", a spus Florea.

De asemenea, orădeanul va putea plăti suma datorată cu ajutorul telefonului mobil după scanarea codului QR. Automatul de plată din Primărie va elibera inclusiv chitanţe de plată a diferitelor taxe pentru eliberarea de autorizaţii şi avize. "Va fi un sistem simplu. Fiecare aviz sau document va fi identificat sub forma unei taste, după modelul cântarelor de la hypermarket-uri. Avantajul este că în acest caz contribuabilii nu vor mai trebui să îşi ia număr de ordine ca să aştepte să plătească la ghişee", a declarat directorul.  

În cazul în care automatul se va dovedi de succes, iar orădenii vor apela la serviciile luii, sistemul va fi extins inclusiv pentru plata facturilor eliberate de Termoficare şi Compania de Apă Oradea.

Sumele încasate online de municipalitate au crescut de la 7,3 milioane lei în 2017 la 12,8 milioane lei în 2018. Începând de anul acesta, municipalitatea oferă o bonificaţie de 8% orădenilor care îşi plătesc impozitele integral prin internet până la sfârşitul lunii martie, faţă de doar 5% pentru cei care plătesc la ghişeu.

Cheltuieli mai mari la venituri mai mici

Municipalitatea încearcă să uşureze cât mai mult plata taxelor şi impozitelor, pentru a stimula creşterea încasărilor la buget.

Modificările legislative din ultima perioadă au făcut ca veniturile proprii ale oraşului să scadă. Ca urmare a majorării cu 57% a salariului minim în construcţii de la 1.900 lei la 3.000 lei, firmele care au contracte cu Primăria au cerut majorarea preţului lucrărilor, deşi acestea au fost adjudecate prin licitaţii.

Constructorii argumentează cu pasaje din Codul Civil privind "echilibrarea contractelor", dar şi cu o instrucţiune a Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, care spune că administraţiile locale trebuie să acopere această cheltuială suplimentară a constructorilor.

Cum în cazul fondurilor europene sumele din contractele de finanţare sunt fixe, creşterile salariale vor pune presiune pe bugetul local. "La 300 milioane euro, la cât se ridică proiectele europene ale oraşului, 15% - cât ar fi creşterea efectivă - înseamnă o cheltuială suplimentară de 40 milioane euro", a spus Florea.

În paralel, facilităţile fiscale oferite firmelor de către Guvern începând cu sfârşitul anului 2017 a făcut ca încasările bugetului local să scadă. "Dacă primii cei mai mari 10 contributori au vărsat bugetului local în 2017 contribuţii de 21 milioane lei, primii 10 contributori pe 2018 au vărsat doar 18,9 milioane lei", a arătat Florea.

Cresc (iar) impozitele!

De altfel, potrivit Raportului de activitate al Direcţiei Economice pentru anul 2018, bugetul local a cunoscut anul trecut un trend descendent, pentru prima dată după căderea comunismului.

Ordonanţa 79 din 2017, care prevedea transferul contribuţiilor de la angajator la angajat şi reducerea impozitului pe venit, a diminuat cu circa 7 milioane lei veniturile proprii ale Primăriei.

"Una dintre măsurile pe care a trebuit să o luăm anul trecut a fost de majorare cu 20% a impozitelor şi taxelor pe proprietate, cea mai mare din ultimii 10 ani. A fost o măsură dură, care a reuşit să păstreze pe linia de plutire bugetul local, cu toate că anul 2018 a fost primul an în care veniturile proprii au scăzut faţă de anul anterior", a spus directorul economic.

La creşterea de impozite de anul trecut se va adăuga anul acesta indexarea acestora cu rata inflaţiei din 2018. "Inflaţia pe 2018 a fost de 4,7%. Procentul exact urmează să fie anunţat de Ministerul Finanţelor. Codul Fiscal prevede indexarea obligatorie a impozitelor şi taxelor", a spus Florea.

Indexarea impozitelor şi taxelor va fi dezbătută de Consiliul Local Oradea în şedinţa din luna aprilie.