Pe hârtie, Oradea este un oraș ambițios, care investește în coridoare de mobilitate urbană, adică proiecte de infrastructură ce ar trebui să încurajeze transportul public și soluțiile alternative, nu bazate pe autoturisme, ci pe mersul pe jos sau cu bicicletele.

În realitate, orașul pare că se preocupă doar de transportul rutier: în anul 2023, în Oradea s-au amenajat doar 2 kilometri de piste pentru bicicliști, iar când încep să pedaleze, aceștia constată că majoritatea rutelor dedicate lor sunt întrerupte sau suprapuse cu zone pietonale. 

Piste în fragmente

Datele oficiale arată că Oradea are 61 kilometri de piste pentru bicicliști, din care 2,2 km s-au realizat anul acesta. Traseul nou dedicat cicliștilor este cel de pe strada Ștefan Zweig, recent modernizată, care are acum pe partea cu Registrul Comerțului o pistă lată și care, în intersecții, este vopsită în verde, ca să fie mai vizibilă. În capătul dinspre Cantemir, pista se conectează cu un alt traseu de ciclism amenajat recent, cel de pe coridorul de mobilitate Nufărul-Cantemir, însă spre strada Războieni se termină brusc. Și fără vreun proiect pentru continuarea ei...


Rețeaua de piste pentru bicicliști din Oradea, via Google Maps

Oradea mai are și alte exemple de „frânturi” de piste: din Parcul Traian pornește un traseu care duce doar până la capătul străzii Mihai Eminescu, pista de pe lângă Șirul Canonicilor, Parcul Petőfi și magazinul Crișul se termină brusc pe strada Dunării, cea din Silvaș duce doar până la Parcul Brătianu, iar cea de pe drumul nou al Sântandreiului se termină înainte de trecerea peste calea ferată din zona Cazaban.

Traseu scurt are și pista care vine din cartierul Grigorescu și ajunge până la strada Thurzó Sándor. Pe aceasta, Primăria are în plan să o prelungească până la parcul 22 Decembrie. „Lucrăm la un proiect de lărgire la patru benzi a străzilor Atelierelor și Ceyrat, unde vom amenaja și pistă pentru bicicliști”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto). Cel mai probabil, acest șantier va începe abia în 2025. 

Mașinile, pe primul loc

Nu doar traseele scurte îi nemulțumesc pe cicliști. „Pe bulevardele Nufărul și Cantemir, pista este întreruptă la fiecare trecere de pietoni. Primăria trebuia să facă un traseu distinct pentru bicicliști, chiar și semaforizat”, zice un orădean care pedalează des prin oraș.

Când ajunge la intersecția cu strada Ciheiului, biciclistul, la fel ca pietonii, trebuie să se oprească de 4 ori: o dată la trecerea nesemaforizată pe unde trec mașinile care cotesc dreapta pe lângă bisericuță, apoi la două treceri cu semafoare, dar care nu sunt sincronizate, și iar pe banda mașinilor care virează dinspre Ciheiului spre Selgros. În plus, insula dintre cele două semafoare este atât de îngustă, că abia încape o bicicletă! 

Primăria ar fi avut loc să traseze piste și în zona trecerilor de pietoni și ar fi putut să le pună semafoare sincronizate cu trecerea tramvaielor ori a pietonilor, variantă despre care primarul Florin Birta spune acum că... se poate lua în discuție. „Putem trasa pista paralel cu trecerile de pietoni și chiar să punem un semafor pentru bicicliști, dar va fi greu să-l facem funcțional, pentru că în intersecții sunt multe direcții de mers pentru mașini”, zice edilul. Iar deocamdată în Oradea prioritari sunt șoferii...

Promisiuni 

Până la urmă, coridorul Nufărul-Cantemir este un caz fericit: coridorul pe care Primăria îl pregătește în zona Crișul, unde va amenaja un pasaj rutier subteran, nici măcar nu va avea piste pentru bicicliști! În schimb, rețeaua subterană din Centrul Civic va avea una, la suprafață, în continuarea celei care vine dinspre Cantemir. De asemenea, o pistă se trasează și pe strada Meșteșugarilor, acum aflată în reabilitare.

„Regula Primăriei este că, la fiecare proiect de modernizare, dacă locul permite, se trasează piste pentru bicicliști. Pe Bulevardul Magheru s-au studiat mai multe variante, dar pentru că vom crea undă verde pentru transportul public, nu rămâne loc. Soluția va fi să creăm alternative pe străzile din lateral”, spune Florin Birta (foto).

Un asemenea traseu va merge pe strada Dunării, iar Primăria mai caută și alte artere care dispun de suprafața necesară. Pentru asta, ar putea „șterge” locuri de parcare de pe carosabil. „Anul viitor, sunt prevăzute asfaltări pe mai multe străzi din oraș și pe fiecare vom încerca să găsim soluții pentru bicicliști, fie prin desființarea locurilor de parcare, fie prin transformarea străzilor în artere cu sens unic”, mai zice primarul. 

Așadar, deocamdată, bicicliștii orădeni rămân doar cu promisiunea de mai bine...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!